Ritalin of Bloesemmix

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Sinds enige weken slik ik i.v.m. ADD (moeder, 34 jaar) ritalin (methylfenidaat). Het helpt gelukkig goed bij mij en ik ervaar meer rust en structuur e.d. Ik heb er ook veel over gelezen, maar kom nu websites tegen waar veel negatieve dingen worden geschreven over dit middel. Dat het agressie opwekt en zelfs heeft geleid tot de dood en moord. Nu merk ik wel dat ik behoorlijk last kan hebben van het rebound-effect als ik het niet goed op tijd slik. Mij was gezegd door de arts dat het normaal was als je hier last van krijgt. De klachten lijken dan erger dan voorheen omdat het medicijn uitgewerkt raakt en het eigenlijk dezelfde klachten zijn als eerst zonder medicatie. Maar komt nu zo opvallend terug voordat je de volgende pil moet slikken. Ik moest dan eerder het medicijn innemen om dit rebound-effect te voorkomen. Ik vraag me alleen af, of het wel echt normaal is dat ik me soms zo nijdig kan gaan voelen dat ik wel met spullen zou willen smijten. Zo was het eerst niet. Wel dat ik behoorlijk ongeduldig kan worden, maar niet dat ik om simpele dingen zo vreselijk boos kan worden. Nu lees ik ook over een natuurlijk middel: Bach Bloesemmix 42. Dit schijnt net zo goed te helpen, maar is alleen 100 procent natuurlijk en heeft dus geen bijwerkingen. Het kost alleen wel veel geld (een flesje 39 euro en daar doe je een maand mee). Is er misschien iemand die bekend is met dit middel en zo ja, ook met de gevolgen? Op de website lees ik dat het na drie maanden gebruik niet meer nodig is omdat de 'klachten' dan voorgoed wegblijven. Is dit echt zo? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, terwijl ik er ook tevens interesse in krijg.

Antwoord

Het is naar dat ritalin zulke rebound-effecten heeft terwijl je ook goede effecten ervaart. Mijn eerste vraag is dan ook of er een arts is die je begeleidt wat de medicatie betreft. Kan de huisarts zijn, maar meestal zal het een specialist zijn die ongetwijfeld verstand heeft van deze medicatie. Heb je al eens gevraagd om alternatieven? Er zijn meer medicamenteuze mogelijkheden waaronder medicatie met hetzelfde effect in een vertraagde afgifte vorm voor langere werking, maar ook een geleidelijker opbouw en afbouw.

Wat betreft het door jou genoemde natuurmiddel: heb er geen ervaring mee en het lijkt mij (zoals je zelf al aangeeft) dat het als een kuur zou werken. Mijn suggestie: zoek een goede en empathische begeleider en neem daar al de genoemde vragen mee door.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

ADDADHDritalin
1 reactie
linn
Misschien goed om dit artikel te lezen met betrekking tot de bach bloesem therapie:

http://www.stichting-promise.nl/artikelen/natuurgeneeswijzen-en-occultisme/bloesemtherapie-of-bachremedies.htm