Er is een kindeke geboren op aard

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Mag je zingen: Er is een kindeke geboren op aard, KWAM OP DE AARDE VOOR ONS ALLEMAAL?

Antwoord

Kwam de Heere Jezus voor ons allemaal? Zijn werk is zo omvattend dat daardoor heel de wereld zalig zou kunnen worden. God heeft in de mensen een welbehagen, zo zingen we ook met Kerst. Maar worden ook alle mensen zalig? Nee, want er geloofden zoveel als er verordineerd waren. Sommigen komen tot geloof door Gods verkiezend welbehagen en anderen worden gelaten in de val waarin ze zich moedwillig hebben gestort.

Maar de Heere komt nochtans tot allen met Zijn welmenend aanbod van genade. In Zijn aanbod komt Hij tot allen die het Evangelie horen. Uiteindelijk en dat blijft voor ons een verborgenheid waar we niet in willen dringen, worden de uitverkorenen zalig. Laten we net als de herders met Kerst heengaan naar Bethlehem om te zien het woord dat er geschied is. U heden geboren. Wie gaat en Hem aanbidt doet dat niet dankzij zichzelf maar door de Heere. Zo wordt het Ere zij God in de hoogste hemelen!

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

Kerstliederen