Huisbezoek gehad

Ds. C. Harinck / 5 reacties

Vraag

Heel graag wil ik deze vraag richten aan dominee C. Harinck. Ik ben lid van de Gereformeerde Gemeente, in een gemeente ter rechterzijde. Op huisbezoek zei een ouderling tegen me: Iemand die Christus kent, zal toch kunnen vertellen hoe Hij er uit ZIET. Ik kan daar eigenlijk geen antwoord op geven. De ouderling gaf daarop eigenlijk ook geen antwoord. Wat wordt iemand verondersteld hierop te antwoorden? De hoop is om Hem te zien als Hij terug komt, maar tot die tijd zijn we toch aangewezen op het Woord? Verder werd sterk benadrukt het krijgen van teksten in het geestelijk leven. Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt dat een tekst zo met enorme kracht in het bewustzijn kwam. Maar het idee is bij mij blijven haken na dit gesprek dat dit een noodzakelijke bevestiging/beleving is. Ook in bekeringsgeschiedenissen kom je het bijna altijd tegen. Zijn er ook wel voorbeelden van kinderen van God in de loop van de geschiedenis die dit ook niet kenden?

Antwoord

We moeten niet denken dat Christus nu door ons te zien is, zoals Hij te zien was toen Hij op aarde was. Toch spreekt de Bijbel over zien op Jezus. Denk aan Hebr. 12: 2: "Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus." Daar staat tegenover wat Petrus schrijft in 1 Petr. 1:8: "Dewelken gij niet gezien hebt en nochthans liefhebt."

Hier liggen inderdaad vragen die een verklaring nodig hebben. Het is in dit licht jammer dat de broeder wel vragen stelde maar ze niet beantwoordde. Er wordt zo vreselijk veel nagepraat zonder dat men weet waar het over gaat.

Wat het zien betreft. Nu is er geen zien van Jezus meer met lichamelijke ogen. Maar onze ziel heeft ook zintuigen. Er is een zien van het geloof. Dit zien rust op wat de Schrift over Jezus zegt en is vooral een zien van Zijn heerlijkheid, volheid, liefde en gewilligheid om zondaren te zaligen, door middel van de beloften van het Evangelie. De apostel Petrus bedoelt dit. Hoewel wij Jezus nooit lichamelijk hebben gezien is er toch een verschijning die de gelovigen liefhebben. Het is zoals Hij Zich toont in de Bijbel en dan met geestelijke ogen bezien. Denk ook aan 2 Tim. 2:8, waar Paulus spreekt over "allen die Zijn verschijning hebben liefgehad."

Wat het krijgen van teksten betreft. God spreekt tot ons door Zijn Woord. Er is een groot gevaar om te denken dat Gods Woord dan pas Gods Woord is als wij dat voelen of voelbaar in ons hart waarnemen.

Het is Gods Woord, betrouwbaar en waar. Daar moet je mee werkzaam zijn. Maar de Heere spreekt niet alleen door Zijn Woord. Hij laat dat Woord ook vergezeld gaan van de werking van de Heilige Geest. Wanneer dat gebeurt krijgt het Woord kracht en worden we innerlijk overreed van de waarheid van het Woord. Het brengt zekerheid, warmte, zoetheid en liefde met zich mee. We noemen dit het getuigenis van de Heilige Geest. Denk aan Rom 8:16. We noemen dit in de taal van Kanaän het krijgen van een tekst. Maar vergeet nooit dat Gods Woord niet pas waar wordt als ik geloof dat het waar is. Dikwijls brengt de Geest ons naar een boodschap uit de Schrift, die dan persoonlijke waarde krijgt. Dit wens ik je van harte toe en vooral dat je Christus mag vinden, want Die vind je in het Woord.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

huisbezoek
5 reacties
juni
Als je het zelf nooit beleefd hebt,kan je toch ook niet antwoorden?Laat het zeggen van de ouderling je uitdrijven naar de Heere en vertel je gemis!
Bruja
Rechterzijde? wat doet deze informatie ertoe?
imvi
Kan het me voorstellen dat de vragensteller niet zo direct een antwoord weet als de ouderling deze vraag stelt. Ik denk er de laatste tijd ook over na wat míjn antwoord zou zijn. Ik las pas ergens: "als iemand je zou vragen om een zeer geliefd iemand te omschrijven, zou dat moeilijk zijn, moeilijk om daar woorden aan te geven en het zo in een paar zinnen te zeggen"
Misschien geld dat ook wanneer ons gevraagd wordt om een omschrijving te geven van de Heere Jezus (en/of wie Hij voor je is). Hij is de Alpha, de Omega, het begin, het einde. Hij is getrouw, dé bron en oorzaak van alles wat Goed is. Zo daalt Zijn kracht op mij in zwakheid neer.
rotterdam
Jezus zei tegen Thomas : Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.
Arjan
Mij valt direct de volgende vraag op die je stelt:

Wat wordt iemand verondersteld hierop te antwoorden?

Huisbezoeken, gesprekken op gezelschappen etc. staan veel te vaak in het teken van veronderstelde antwoorden. Er wordt een bepaald antwoord verwacht, en als het even kan in de tale Kanaans. Gelukkig ken is situaties waarbij mensen niet het antwoord als norm voor het geestelijk leven of geloof nemen, maar doorvragen. Jammer genoeg gebeurd dit te weinig. Ook op huisbezoeken gaat dat vaak mis.

Laten we elkaar bevragen naar ons zieleleven om elkaar te stichten, elkaar tot Christus uit te drijven. Biddend en lezend in de Bijbel. Dat is veel rijker en ontdekkender dan het geven van gewenste antwoorden.