Homo of hetero

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 21 reacties

Vraag

Ik (16) heb altijd gedacht dat ik hetero was, omdat onder invloed van de puberteit veel over meisjes nadacht en over hen fantaseerde. Daar raakte ik ook opgewonden van. Ook ben ik verliefd geweest. Ongeveer een half jaar geleden veranderde iets. Ik besefte langzamerhand dat ik helemaal geen knappe jongen was en dat meisjes uit mijn klas eerder op andere jongens zouden vallen dan op mij. Jaloers begon ik mij met andere jongens te vergelijken. Eerst bleef het bij jaloezie. Later ging ik echter ook bepaalde jongens aantrekkelijk vinden. Maar het vreemde is, een naakt jongenslichaam schrikt me zelfs af. Toch heb ik ook lichte gevoelens voor een knappe vriend van mij. Ik wat boeken over homoseksualiteit gelezen, waarin stond dat niemand voor 100 procent hetero of homo is. Iedereen heeft, ook al is het maar voor een heel klein beetje, toch wel een bepaalde aantrekkingskracht tot zijn eigen geslacht. Je moet niet denken, volgens een ander boek, dat je voor de rest van je leven homofiel bent als je homo-erotische gevoelens bij jezelf ontdekt. Samengevat zijn mijn vragen dus: Hoe moet ik hiermee omgaan? Zou ik inderdaad homofiel zijn of het kunnen worden met al mijn gevoelens? Wat kan ik er tegen doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt altijd gedacht dat je hetero was, fantaseerde over meisjes en daar opgewonden van raakte. Je raakt niet seksueel opgewonden van jongens. Je trekt dus een juiste conclusie dat je hetero bent.

Maar dat betekent niet dat je nooit gevoelens kunt hebben voor jongens. Wat me opvalt is dat jouw gevoelens voor jongens ontstaan zijn vanuit de overtuiging dat meisjes niet op je zouden vallen omdat je geen knappe jongen bent. Dus onzekerheid maakt dat je je richt op jongens, niet je primaire seksuele gevoelens.

In de puberteit lijkt het soms zo te zijn dat alleen knappe en populaire jongens verkering krijgen met meisjes die ook knap en populair zijn. Het uiterlijk, de eerste indruk, soms ook kleding en dergelijke is erg belangrijk voor veel jongeren.  Als je dan voor jouw gevoel niet bij die knappe of populaire groep hoort, ben je bang geen relatie te kunnen krijgen. Gelukkig kijken veel meisjes en jongens verder dan alleen het uiterlijk. En krijgen ook minder knappe en populaire jongeren een relatie. Hoe kijk je zelf naar de meisjes in je omgeving? Heb je zelf oog voor de 'gewone' meisjes? Of kijk je alleen naar de 'onbereikbare'  populaire klasgenoten? Er zijn vast genoeg leuke meisjes in je klas of omgeving die voluit de moeite waard zijn en dat ook van jou vinden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

drs. J(oke) Ronner-Wattel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: GZ-Psycholoog

Tags in dit artikel:

geaardheidhetero
21 reacties
sjefdevries
dan ben je homo.