Kaarsen in de kerk

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

In de Protestantse gemeente van mijn vriend wordt er veel gebruik gemaakt van symboliek. Waaronder de paaskaars die elke dienst brandt, kaarsjes die meegaan naar de kindernevendienst, de doopkaars, huwelijkskaars etc. Ze zingen “amen” als antwoord op de zegen. Mijn zusje is helaas rooms-katholiek getrouwd en ik zie in deze PKN-gemeente heel veel overeenkomsten met wat in de RKK gebeurt. Ik voel me dan ook niet thuis in zijn kerk, maar wil wel oprecht vanuit de Bijbel een kerk zoeken met een bijbelse boodschap.

Mijn specifieke vraag is: welke (on)bijbelse gronden zijn er voor het aansteken van deze kaarsen?

Antwoord

Beste vriendin,

Je ziet veel overeenkomsten in de protestantse gemeente van je vriend als je die vergelijkt met de praktijk in de rooms-katholieke kerk waar je zusje toe behoort. Zelf verlang je naar een kerk met een Bijbelse boodschap. Nu weet ik niet of je bij een kerk bent aangesloten. Maar wat fijn dat je oprecht zoekt naar de Bijbelse boodschap. We kunnen en willen toch  niet om het Woord van God heen? Dat is de enige bron en norm voor leer en leven.

De Reformatie is zeer terughoudend omgegaan met het gebruik van symbolen. Symboliek vinden we bijvoorbeeld in liturgische handelingen, kleding, meubilair. Zo ook in het aansteken van kaarsen. Is het aansteken van een doopkaars of Paaskaars onbijbels? Dat kun je zo niet zeggen.

Maar... wel ben ik van mening dat waar er steeds meer ruimte wordt gegeven aan rituelen en symboliek, dit de plaats van het Woord van God (en de prediking) meer en meer verdringt. Als dat zo is, dan zijn we op de verkeerde weg! Laat het Woord centraal staan. Laat de verkondiging van Jezus Christus als het Licht der wereld alle ruimte krijgen. Wie van Hem leeft, heeft aan Hem genoeg! Zoek Hem in Zijn Woord, en begeef je onder een Bijbelse verkondiging. Gods zegen gewenst!

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

kaarsjeliturgie