Alleen maar negatieve gedachten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Mijn idee is dat ik erg depressief ben. Ik wil mijn ouders en mijn partner er niet mee lastig vallen. Wil hen ervoor beschermen. Ik kan bij mijn partner wel soms hele erge huilbuien krijgen. Maar ben zo bang dat onze verkering uit raakt. Ik heb alleen maar negatieve gedachten en zie de toekomst somber in, terwijl er veel mooie dingen staan te wachten nog, zoals trouwen enz. Naar de huisarts durf ik ook niet, want ben bang dat het er uit komt dat ik depressief ben. Ik ben te hard voor mezelf en wil voor iedereen zorgen, behalve mezelf. Kan ik zelf er wat aan doen om weer positief in het leven te staan? Heeft iemand tips?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, je kunt er zelf iets aan doen: moed vatten en die huisarts opzoeken! Hij of zij heeft geheimhoudingsplicht en zal vast en zeker niet rondbazuinen waar jij voor komt. Wél kan er dan een 'echte' diagnose gesteld worden (dat is iets anders dan jouw ideeën, hoewel je misschien wel gelijk hebt, maar dat merk je dan vanzelf). Waarna er ook vervolgstappen gezet kunnen worden: medicatie, of gesprekken met een deskundige, of beide. Juist als je je verkering wilt behouden, moet je nú iets doen. Moet jij iets doen. Het leven verandert niet vanzelf. Negatieve gedachten worden niet vanzelf mooie uitdagingen.

Ik begrijp best, dat je alles voor jezelf wilt houden, maar oh, beste meid, het kan zo heerlijk opluchten als je je zorgen met iemand deelt! Ga niet alleen door 't leven, die last is u te zwaar... ja, laat Eén u sterkte geven! Gelukkig geeft God ook andere ménsen op je weg! Vrienden, familie én deskundigen! Je hebt al de eerste (moeilijke?) stap gezet door deze vraag te stellen, dus nu óp naar stap twee! Alle goeds toegewenst,

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

depressief
3 reacties
JGH
Doe het maar het is de moeite waard!...Ik schrijf uit ervaring. Mij werd een psycholoog of goede maatschappelijk werker aangeraden. De laatste heb ik gevonden. t' Was pittig, maar zo enorm opluchtend en verrijkend. Je word er sterker van. Blijf je 'doorkwakkelen' dan loop je vroeg of laat zeker weer tegen jezelf aan. En je rugzakje maar zwaarder worden... Jammer van jou. Ik gun je beter.
Heel veel wijsheid gewenst!

'Wat de toekomst brenge moge...'
AHHK76
Inderdaad, jouw omgeving merkt heus wel dat je niet lekker in jouw vel zit. Waarom dan langer verstoppertje spelen of wachten dat het erger wordt? Ga gauw naar de dokter, daarmee kun je misschien een opname voorkomen. En beste vriend(in) als jouw relatie daardoor uitgaat?! Dan is die beste man of vrouw blijkbaar toch niet de juiste partner voor jou! Zo komt het niet goed, vanzelf gaat het niet over! Zou jij willen dat een ander zo verstoppertje speelde voor jou? Ik denk van niet! Het is geen schande om depressief te zijn. Ik heb ook anti-depressiva en ik ben er erg blij mee. En naast mij zijn er nog vele anderen, die het ook hebben!
Sterkte ermee!
bloem5
Hulp zoeken is geen schande hoor....Juist heel positief dat je aan jezelf gaat werken en je komt er (als het goed is) alleen maar beter vandaan. Kan je een hoop energie en tijd kosten, maar uiteindelijk krijg je er enorm veel voor terug en je partner ook! Voorkom problemen en vertel hem/haar waar je mee zit en dan je deze stap gaat nemen. En de hele wereld hoeft het toch niet te weten?? heb zelf jaren doorgelopen met dit probleem en ook steeds maar voor me uitgeschoven. uiteindelijk na 3 aanmeldingen weer in de prullenbak gegooid te hebben, heeft een maatschappelijk werker mij zelf over de streep getrokken en uitgenodigd. En wat ben ik er nu blij mee dat ik die gesprekken nu al een jaar heb. Het kan zijn dat je depressief bent, dit kan aan je aard liggen, maar ook een dieper liggend probleem hebben wat je misschien jaren hebt weggestopt...of het is een winterdepressie waarvoor lichttherapie je goed zou kunnen helpen. kortom, zoek hulp, is geen schande, en hou het lekker voor jezelf en zo nodig je naaste familie/vrienden...maar ook die hoeven het echt allemaal niet te weten als jij dat niet wilt....dit kan juist ook voor jezelf ter bescherming zijn omdat er zoveel mensen zijn die psychische klachten niet begrijpen.....Veel sterkte en ik hoop dat je de stap (samen met God) durft te zetten...het zal je zo goed doen!!