Negatief over jongeren

Ds. W. Arkeraats / 4 reacties

Vraag

Het valt mij op dat er tijdens de preek vaak jongeren worden aangesproken op een wat negatieve manier, bijvoorbeeld over alcohol- en mediagebruik, dat de wereld trekt en dat ze alles doen wat het oog ziet en het oor hoort... Maar is dat voor de ouderen ook niet zo? Ik hoor jongeren wel eens zeggen: Elke keer horen we wat niet mag en dat het niet goed is, maar dat weten we wel. Het lijkt erop dat ouderen alles beter doen! Waarom worden alleen jongeren er dan op aangesproken?

Antwoord

Beste vriend (of vriendin),

Een terechte vraag, vind ik. Graag wil ik proberen er een antwoord op te geven. Alleen: ik voel wél, dat ik me daarmee een beetje op glad ijs begeef. Ik ben niet de enige die 's zondags van tijd tot tijd op de preekstoel sta. Er worden heel veel kerkdiensten gehouden en hoewel ik met een zekere regelmaat naar de preek van een medebroeder luister, is dat toch ook weer slechts een klein gedeelte. Maar het is toch ook weer de moeite waard na te denken over de vraag hoe we met name de jongeren aanspreken.

Je vraag is me duidelijk, maar laat ik toch maar met een positieve insteek beginnen. Het is goed als we in de preken concreet proberen te zijn. In vroeger jaren was dat veel minder. Dan ging het om "de verleidingen van de wereld" en daarbij moest je het verder zelf maar invullen. Als jongeren en kinderen tenminste aangesproken werden. Dat was echt niet zo de gewoonte. Dat is nu gelukkig anders. Maar dan is er meteen een ander 'probleem': wat moet je nu concreet aan de orde stellen? Er is heel wat, waar je op in kunt gaan. Het dagelijks leven levert onnoemelijk veel aan. Je kunt in de preken niet lukraak van alles voor het voetlicht halen. Het moet uit de tekst voortkomen; daarbij zijn de catechismuspreken over de Tien Geboden heel nuttig. Het gevaar ligt op de loer, dat de dominee z’n 'stokpaardjes' gaat berijden.

En dan kom ik tot je vraag. Ik kan je gedachtegang eigenlijk wel volgen. Je hoort over de gevaren van heel veel dingen en dan springt het mediagebruik er dikwijls uit, samen met andere zaken. De prediker loopt het gevaar, een telkens terugkerende opsomming te geven. Ik heb het vast en zeker ook wel eens gedaan. Maar als het telkens gerepeteerd wordt, zeg je als jongere: "Dat weet ik nu wel."

Twee kernpunten noem ik in dit verband: 1. Ouderen kennen evenveel 'verleidingen' als jullie. Niet dezelfde, denk ik. Maar toch. Het materialisme ligt voor ons allen op de loer. Ook ouderen kunnen heel werelds leven, al kunnen ze het misschien wat beter camoufleren. 't Mag in de prediking ook aan de orde gesteld worden. 2. Wat ik nog belangrijker vind: hoe langer ik in de diensten voorga, hoe zwaarder me de vraag weegt: hoe spreek ik -ook naar jongeren toe- over de dienst des Heeren? Klinkt er in door dat het zo vreugdevol is bij Zijn Woord te leven? Prijs ik het werk van de Heere Jezus aan, ook aan jongeren? We mogen toch proberen, elkaar jaloers te maken? Ik zeg maar hoe ik vind, dat ik het zelf zou moeten doen, want ik kan natuurlijk niet stellen dat andere predikanten het verkeerd doen. Maar het is voor ons allemaal als voorgangers waard ons telkens weer op dit belangrijke thema te bezinnen. Want in de prediking gaat het toch om het allerbelangrijkste: hoe we straks de Heere kunnen ontmoeten. En dan mogen er geen 'blokkades' zijn.

Ik wil er toch nog wel iets aan toevoegen. De willekeurige opsomming van allerlei gevaren wijs ik af; dat zal je wel duidelijk zijn. Maar in een concrete situatie zul je als dominee wel eens sterk de behoefte voelen, iets aan de orde te stellen. Als in een bepaalde gemeente of streek bijvoorbeeld het drankgebruik een probleem is, zal hij het zeer zeker moeten noemen. En soms kan het mediagebruik of de seksuele moraal je zo aangrijpen, dat je gedrongen wordt een bijbelse lijn te trekken. Als jongere zul je dan hopelijk aanvoelen, dat het een spreken is "door de nood gedrongen." Want de voorganger zal de jongeren ('zijn')  jongeren) op het hart dragen en dan wil je van harte elkaar op gevaren attenderen. Daar ben je herder voor.

Je ziet: er zitten nogal wat kanten aan de vraag, hoe we jongeren aanspreken. Als we samen, als ouderen en jongeren onder het Woord van de Heere willen buigen, kunnen we veel van elkaar leren.

Bedankt voor je vraag!

Ds. W. Arkeraats

Lees meer artikelen over:

jongerenpreek
4 reacties
Wiepie
Des temeer ik me op deze vraag toespits des te meer vraag ik me welles af of het echt zo zinvol is concreet zaken aan de orde te stellen. Het complex aan problemen is enorm bij zowel ouderen als jongeren. Het gevaar van het noemen van "de clichés" is dat je bewust en onbewust een keuze maakt in wat nu belangrijk is te benoemen. Je sluit altijd een bepaalde groep uit of je stelt ze erg vaak aan de orde met als bijkomend probleem dat het niet eens meer gehoord wordt: "Dat weet ik nu wel".

Een ander nadeel: Mijn ervaring is dat mensen dol zijn om het krijgen van concrete informatie, wat bijv. dan wel en wat niet mag. We willen de schrift niet meer onderzoeken, zijn te lui geworden, en willen klaargestoomde antwoorden in de vorm van een goed en fout lijstje. Hoe vaak is het niet zo dat de zaken die aan de orde komen met de preekbespreking nu juist gaan over die concrete zaken? Kunnen we immers lekker over discusseren! wat we ook zo graag doen op Refoweb… De dieperliggende laag wordt snel vergeten. Een week later komt er een andere predikant en benoemd diezelfde concrete zaken weer op een hele andere manier: "He, nu mag het ineens wel!" Wie heeft er nu gelijk?? Verwarring ten top!

Eigenlijk is het 'omgekeerd preken'. Een goede preek vanuit het Woord laat de Geest spreken in de harten van mensen Die het onderscheid laat zien tussen het goede en het kwade. Als het goed is hoeft dat niet meer voor de predikant ingevuld te worden wat dat wel en niet is, maar weet men zelf verrekt goed wat wel en niet bij een heilig leven past. Wanneer de predikant concreet zaken opnoemt mist het snel de essentie van het Woord. Mensen zijn erdoor afgeleid, en weten niets van de onderliggende bodem.

*Met concrete zaken bedoel ik alle zaken die buiten de bijbel genoemd worden, dus bijv. niet de tien geboden/woorden uit de Tenach.
mieptruus
Ik denk ook dat er meer uitleg gegeven mag worden aan jongeren over waarom media gebruik gevaarlijk kan zijn.
Wat is er te zien, Want zoveel dingen zijn er verdraaid. Zou het liefste hier een lijstje maken met wat er gaande is in deze verderfelijke wereld. Enigszins geprobeerd om mijn familie en hun kinderen ( Gereformeerde gemeente gangers) te laten zien wat er in de wereld van Hollywood speelt. Helaas werd ik voor gek verklaard.

Vraagsteller, ik zou zeggen. Google eens op internet naar duivelse muziek. Kijk eens om je heen hoe de wereld vol is van seks. Veel reclames worden gelinkt aan seks.
Spotten met God, alsof het niks is. En dat is nog maar het puntje van de ijsberg.
Ik geef je een zetje. Ontrafel de muziek van Rihanna eens.....Dan ga je begrijpen waarom ervan de preekstoel af gezegd word dat televisie enz. slecht kan zijn.
Ik heb tv, internet, radio dvd in huis. Weet waar ik over praat.
Ouderen en ouders word wakker.
louis2
@mieptruus; als jongere let je vaak niet zo op de tekst, rihanna valt wel mee.
Zou ik er met u misschien eens kunnen mailen?
Ik denk wel dat vanaf de jaren zestig de seksuele revolutie ook christenen getroffen heeft.
Leg wel goed uit waarom dingen niet goed zijn?
Spatie
Vraagsteller, je hebt helemaal gelijk hoor. Het bestraffende vingertje is er o zo vaak naar jongeren. "jullie leven in een moeilijke tijd" wordt er ook vaak bij gezegd. Logisch dat jongeren hier niets van snappen. Zij groeien op in deze tijd. Voor hen is het een gewone tijd. Weten zij veel van een leven zonder computers, mobiele telefoons enz.

@Mieptruus
Ook ik heb familie die zeer regelmatig laat weten hoe verderfelijk internet is. Mijn haren gaan overeind staan als zij weer beginnen, want, O O O, wat zijn ze zelf goed. Het druipt er gewoon van af.
Om van te kotsen!