Alles delen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 23 jaar. Over een paar maanden hopen mijn vriend en ik te gaan trouwen. Daar kijk ik erg naar uit. Toch lijkt het soms alsof mijn vriend mij niet volledig vertrouwt, hij geeft aan dat dit wel zo is. Ik zal het kort uitleggen. Ik ben vanuit huis gewend om veel te delen. Ik vertel over mijn dag, problemen in de familie bespreek ik graag met mijn vriend.

Mijn vriend doet dit niet. Als er iets in hun gezin speelt wordt dit niet gedeeld met mij. Dit mis ik soms. Mijn vriend geeft aan dat hij dit niet nodig vindt. Ik ben van mening dat je dit toch deelt, zeker als je gaat trouwen? Of zie ik dit dan verkeerd? Het is toch niet zijn gezin, of mijn gezin, maar het wordt toch iets van samen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, jullie nieuwe gezin wordt iets van jullie samen. Dat klopt, is helemaal wáár. En binnen dat nieuwe gezin ga je zelf de regels bepalen. Mààr... in jullie beider gezinnen van herkomst zijn verschillen te ontdekken! Jíj wilt alles delen, bespreken, vertellen. Omdat jíj dat hebt geleerd. Bij je vriend thuis is dat ànders. Iets wat geen probleem hoeft te zijn als je elkaar daarin leert te respecteren.

Zie je, dat zo’n andere manier niet persé heeft te maken met een gebrek aan vertrouwen? Je vriend heeft niet geleerd én hij heeft daardoor ook niet de behoefte om van alles te delen... dit is wel een interessant gesprekspunt tussen jullie: wie leert van wie en wie is bereid zich voor de ander in te zetten? Misschien moet je dáár eerst aan werken voordat je een trouwdatum plant!

Marijke Rots