Invulling jaarwisseling

Ds. A.A.F. van de Weg / 8 reacties

Vraag

Ik heb een misschien wat vreemde vraag: maar hoe wordt de jaarwisseling ingevuld? Dus vooral het moment dat het 12 uur is... Bij ons is het gewoon iedereen de beste wensen toe te wensen en dan is het klaar als de klok 12 uur slaat. Maar ik heb wel eens gehoord dat mensen ook om 12 uur beginnen met lezen en gebed? Wat wordt er dan bijvoorbeeld gelezen?

Antwoord

Beste vragensteller of – stelster,

De jaarwisseling is een bijzonder moment. Op de drempel van een nieuw jaar blik je terug en vooruit. Ik vind het een goede gewoonte om persoonlijk of als gezin het bijzondere karakter van de jaarwisseling te onderstrepen door een gedeelte uit de Schrift te lezen. Waar de tijd snelt, blijft het eeuwige Woord staan! Want: Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid (Hebr. 13:8). Ik geef je een suggestie: Lees Psalm 90. Inderdaad, de bekende oudejaarspsalm. En dat om twee redenen. Deze psalm onderstreept de sterfelijkheid en kortstondigheid van ons bestaan. Die realiteit kunnen we ons niet genoeg te binnen brengen. Daarnaast wil deze psalm in díe werkelijkheid ons leren onze dagen te tellen, ‘opdat wij een wijs hart bekomen’ (Ps. 90:12). Een wijs hart, dat in alles wat verandert en veranderlijk is houvast vindt in de HEERE, in Wiens hand onze tijden zijn.

Ik eindig met drie coupletten uit een gedicht van Rhijnvis Feith, wat de door mij genoemde redenen op een indrukwekkende manier onderstreept:

Uren, dagen, maanden, jaren,
Vliegen als een schaduw heên.
Ach! wij vinden, waar wij staren,
Niets bestendigs hier beneên!
Op de weg die wij betreden,
staat geen voetstap die beklijft;
Al het heden wordt verleden,
schoon 't ons toegerekend blijft.

Vader, onder al mijn noden,
Vader, onder heil en straf,
Vader, ook in 't rijk der doden,
Vader, ook in 't zwijgend graf.
Waar ik ooit verand’ring schouwe,
Gij, o God, houdt eeuwig stand.
Ook mijn stof rust op Uw trouwe,
Sluimert in uw vaderhand!

Snelt dan, jaren, snelt vrij henen
Met uw blijdschap en verdriet.
Welk een ramp ik moog bewenen,
God, mijn God, verandert niet.
Blijft mij alles hier begeven;
Voortgeleid door zijne hand,
Schouw ik uit dit nietig leven
In mijn eeuwig Vaderland.

Ds. A.A.F. van de Weg
Soest

8 reacties
pannenkoek
Om =/- half 12 leest mijn man ps 90, en doet een gebed. Hij haalt daarin iedereen persoonlijk aan, ook beide families. Als je het na 12ven doet kan het een enorme herrie zijn buiten.
vrouw78
Toen ik nog thuis woonde ging de jaarwisseling net als bij de vraagsteller. Nu in ons eigen gezin lezen we ps. 90 en of mijn man of ik bid hardop. Dat doen we na 12 uur, na het nieuwjaar wensen en het vuurwerk in de straat. Eigenlijk voordat de kinderen naar bed gaan. Wij wonen in een buurtschap, hebben geen last van enorme herrie in de buurt.
ceciel72
Van deze invulling had ik nog nooit gehoord.
Het is een mooi begin voor het nieuwe jaar.
Vogel55
Ook wij (ouders met 4 jongvolwassen kinderen) lezen tegen 12 uur Psalm 90 en bidden om bewaring, zegen en hulp voor het komende jaar. Daarna wensen we elkaar alle goeds en zijn we inderdaad "klaar" als de herrie begint en we even naar buiten gaan om de buren Nieuwjaar te wensen.
Geep
Zelf ben ik gewoon m biddend het oude,jaar uit en het nieuwe jaar in te gaan. Dus kwart voor twaalf lees ik psalm 90 en ga daarna in gebed tot net over twaalf. Ik ben alleenstaand en ik vind het prettig om met de jaarwisseling alleen te zijn. En hoewel veel mensen het een feest vinden, ik ervaar het als een ernstige gebeurtenis.
Roozemond
@pannenkoek; mooi! Zo doen mijn man en ik het ook samen.
@Geep; herken jouw reactie....
AHHK76
Psalm 90 en Psalm 91 op nieuwjaarsdag. Dat is een mooie traditie!
PrivateHenkie
Om half 12/kwart voor 12 begint mijn vader met een kort gebed en vraagt hij of het te lezen Bijbelgedeelte gezegend mag worden. Dan lezen we Psalm 90. Daarna zingen we het bovenstaande lied. Daarna doet mijn vader weer een gebed en neemt hij daarin iedereen mee. Hij vraagt daarin ook om vrede voor ons land, Jeruzalem en de kerken in Nederland. Hierna wachten we tot het 12 uur is. Dan wensen we elkaar de beste wensen.