21 december einde van de wereld

Redactie Refoweb / 29 reacties

Vraag

Is vrijdag 21 december het eind der tijden?

Vraag 2: Op 21 december zal volgens veel mensen de wederkomst plaats vinden, dit gebeurd niet omdat alleen God deze dag weet, zoals in de schrift staat! Nu is mijn vraag hoe zal het leven zijn in de hemel? kan je het vergelijken met het paradijs? Zal het een soort droom zijn, herken je familieleden? Gods zegen voor alle zoekende, wie God zoekt zal hem vinden.

Antwoord

29 reacties
plderoos
@karlo, wat mij verbaast is dat je het verschil niet ziet, in het ene geval laat je iets na, passief, in het bijbelse geval dóe je iets, actief. Lijkt mij nogal een verschil. Wat me ook verbaast is dat je een geintje, die jij dan misschien niet leuk vind, erger vind dan genoemde verdraaiing van Gods Woord. En wat mij tenslotte verbaast is dat jij blijkbaar NIET weet wanneer God lacht, want dat staat er namelijk bij: Wanneer de heidenen woeden en de volken ijdelheid bedenken. Of wou je zeggen dat die maya kalender geen ijdelheid is?
Mona
@plderoos,
Ik lees idd dat God in de hemel zal lachen, omdat de heidenen woeden.
Maar betekent het ook dat wij dan mee moeten lachen?
Want gelijk daarna zegt God (in psalm 2) dat Hij tot hen zal spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken.
Nou, dan valt er weinig meer te lachen, dan zouden we beter met innerlijke ontferming bewogen moeten zijn over mensen die hun tijden in de hand geven van een maya kalender.

Wel, misschien is het een sombere reactie van mij.
Maar toch vind ik het verdrietig, dat mensen zo in de ban kunnen zijn van heidens geloof.
plderoos
@mona uit het feit dat God aan iedereen op wonderbaarlijke wijze evenveel man krijgt behoren wij af te leiden dat wij ook moeten zorgen dat iedereen evenveel krijgt. Want zegt Paulus als hij het precies daarover heeft: Wie veel verzameld had had niet over, en wie weinig verzameld had had niet te kort. Wat God ons voordoet behoren wij na te doen. Als God lacht om het gewoel om niks van ongelovigen, behoren wij Hem daar dus in na te volgen. God gaf christenen vrijheid, leef dus ontspannen en lach met god mee.
karlo
@mona, toch lees ik liever jouw "sombere" reactie, dan de geintjes over dit onderwerp van @plderoos.
En @plderoos........zucht..ga toch eens op een andere stoel zitten man.
jsml
Kunnen we niet gewoon wat nuchterder blijven aan beide zijden? De grappen gaan niet over de wederkomst, en niet over de Maya's of hun godsdienst, maar over het feit dat mensen zich heel druk kunnen maken om één datum waarop toevallig een of andere kalender afloopt.

Natuurlijk horen wij de wederkomst serieus te nemen, maar we hoefden hem op 21 december niet ineens veel serieuzer te gaan nemen. Als iemand dat wel doet, is dat vanuit christelijk oogpunt echt wel belachelijk. En als ik dan hoor van iemand (uit kootwijkerbroek volgens mij???) die zichzelf NUCHTER noemt omdat hij gewoon rustig blijft terwijl hij zich al helemaal voorbereid had op 21 december….ja dan moet ik ook lachen..

Ik begrijp rotterdam1 ook wel een beetje in zijn reactie op jan28. Dat er mensen verloren gaan is NIET de primaire boodschap van christenen maar juist dat er mensen BEHOUDEN worden. En als we het werkelijk zo bekijken, dan begrijp ik überhaupt niet dat we nog grappen kunnen maken, op welk moment en bij welke gelegenheid dan ook..

Lachen om die ‘ongelovige’ maya’s? Lijkt mij ook niet echt van toepassing.
Ten eerste vraag ik me af of in psalm 2 het lachen van plezier wordt bedoeld, waarbij een grapje op zijn plaats zou zijn, maar meer zoals de kanttekeningen van de SV al zeggen: “Menselijk van God gesproken, om te verklaren hoe nietig, de raadslagen en het gewoel der vijanden van Christus bij God geacht zijn.”
Ten tweede gaat het hier helemaal niet om de godsdienst van de maya’s, maar gewoon over hun kalender die teneinde loopt. Dat sommige mensen dat koppelen aan het einde der tijden, heeft niets met de godsdienst van de maya’s te maken.

Het feit dat iemand zich om deze datum ontzettend druk kan maken (terwijl het hem/haar op andere dagen misschien weinig doet) vind ik belachelijk. Het feit dat hier grappen over worden gemaakt lijkt mij minder triest dan het feit dat hierdoor en hierover serieuze vragen worden gesteld op refoweb.

Ik hoop dat we niet teveel hebben uitgekeken naar 21 december, want dat blijkt dan nu tevergeefs te zijn geweest. Maar gelukkig kunnen we nog wel uitkijken naar Kerst!! Of nog mooier, als dat nog niet het geval is tenminste, naar de 'geboorte' van de Heere Jezus in ons eigen hart. Dan 'vergaat' er ook een wereld. Maar dat vergaan van de wereld zal zeker niet op een teleurstelling uitlopen..

Gezegende kerst allemaal!!
karlo
@jsml, oké, dank en hetzelfde gewenst.
Mona
jsml schrijft: ....Maar gelukkig kunnen we nog wel uitkijken naar Kerst!! Of nog mooier, als dat nog niet het geval is tenminste, naar de 'geboorte' van de Heere Jezus in ons eigen hart. Dan 'vergaat' er ook een wereld. Maar dat vergaan van de wereld zal zeker niet op een teleurstelling uitlopen..

Nou, na mijn 'sombere' reactie, kan ik hier verheugt mee instemmen!
Ik wens het jullie allemaal toe.
Dan kunnen we zonder verschrikken uitzien/verlangen naar Zijn komst op de wolken.
Op een dag en uur die niemand weet, behalve de Vader.
plderoos
@Karlo, Is het nou echt zo aanstootgevend als ik bijbelteksten aanhaal om wat ik zeg te onderbouwen? Ik moet zeggen dat ik jou dat nog niet één keer heb zien doen. Wellicht is het beter om je mening op de bijbel te baseren, in plaats van de bijbel te baseren op jouw mening?
mieptruus
Ik geef toe dat ik een beetje ondeugend ben geweest. Eigenlijk irriteer ik me aan al die aandacht die gegeven word aan de 21e hype.
Vraagsteller had de vraag anders moeten formuleren. Want uiteindelijk was niet haar vraag over de 21, maar hoe zal het zijn ...
En als het wel die vraag was, dan is vraagsteller tegenstrijdig.

Rotterdam, in deze laatste tijd hoor je meer ellende dan vroeger. Ik heb het niet over het aantal doden. Maar alles wat gebeurd.
Ik heb zo mijn bedenkingen over het wereld toneel.Eerder heb ik al eens een reactie geplaatst over het achtergrond toneel achter al die ellende. Daar was je het niet met me eens, maar uiteindelijk komen onze reactie op hetzelfde neer.
Er is een hoop rottigheid achter het toneel en daar is de duivel de oorzaak van. Zoveel mensen dienen hem bewust. Natuurlijk is het begonnen in het paradijs, en heeft de mens zelf dit op zijn hals gehaald.