De gevallen engel

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Al lang zit ik met het volgende; waarom is in het begin de gevallen engel verwijderd uit de hemel? Hoe kan het dat deze in opstand is gekomen? Hadden de engelen bij God in de hemel ook een vrije wil? Omdat deze engel (de satan) in opstand is gekomen kan je toch in zeker zin zeggen dat er een ruzie is geweest, hij wilde meer zijn dan God!

Vraag 2: Waarom heeft God het ontstaan van de duivel toegelaten? Had Hij niet veel kwaad kunnen voorkomen door de desbetreffende engel niet diep te laten vallen? De duivel had toch niet hoeven bestaan als God dat niet had gewild? Mensen mogen dit voorval vaak omschrijven als "Gods plan" etc. maar dit is geen verklaring noch verantwoording van het in de wereld brengen van een zogenaamd algemeen kwaad in de personificatie van de duivel.