Verschil tussen Herv. kerk (GB) en de Chr. Ger. Kerk (behoudende richting)

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen de Herv. kerk (GB) en de Chr. Ger. Kerk (behoudende richting)?

Antwoord

Om een poging te doen zo evenwichtig mogelijk te antwoorden moet ik eerst de vraag wat veranderen. De aanduiding Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk is niet genoeg. Jaren geleden betekende dat: een prediking die zich baseerde op de bijbel in de geest van de gereformeerde belijdenisgeschriften met meer of minder aandacht voor de persoonlijke geloofsbeleving, de bevinding. Daarnaast waren kenmerken: geen vrouw in het ambt, gebruik van de Statenvertaling en de psalmberijming van 1773, alleen zingen van de psalmen in de eredienst, gepaste voor mannen en vrouwen duidelijk onderscheiden kleding en zo meer. Datzelfde gold voor de Christelijke Gereformeerde Kerken.

De Gereformeerde Bond is door de jaren verbreed. Met name door de omslag van hervormde gemeenten uit het brede midden van de kerk waar men een gereformeerde prediking begeerde. Dat betekent: soms wel nog de vrouw in het ambt (met name diakenen), een andere bijbelvertaling, gezangen in de eredienst enz. Ook zijn de laatste jaren traditionele bondsgemeenten meer die richting uitgegroeid door te vernieuwen en te verbreden. Min of meer als reactie is een aantal gemeenten een sterk behoudende koers blijven (gaan) varen. Die groep concentreert zich rond het contactblad "Het Gekrookte Riet". Feitelijk is daarmee de GB een stroming die loopt van confessioneel tot vergelijkbaar met (Oud) Gereformeerde Gemeenten.

In de Christelijke Gereformeerde Kerken zie je een vergelijkbare ontwikkeling. Een moderne flank, het brede midden en een zeer behoudende vleugel rond het contactblad "Bewaar het Pand". De verschillen binnen de GB zijn ongeveer gelijk aan de Chr. Geref. Kerken.

Echt onderscheid ligt er tussen de visie op de kerk. Hervormd zijn betekent als GB staan in een minderheidspositie in de kerk die niet exclusief leeft bij de gereformeerde belijdenis. Als GB intern spreek je elkaar daar zeker op aan. In de kerk roep je er toe op.

Chr. Geref. is het gereformeerd belijden de grens waarbinnen je verschillend bent als gemeenten (beter: plaatselijke kerken). Ondertussen kennen zowel de CGK als de GB interne spanningen en dreigen de flanken van elkaar te vervreemden.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010