Mouches volantes

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 21 en heb al geruime tijd last van het volgende probleem: mouches volantes. Het is erg hinderlijk, omdat ik ze altijd zie. Het zijn in mijn geval alleen maar draadjes die bewegen (links naar recht, boven naar beneden). Soms lijkt het of ik ze ook buiten mijn gezichtsveld zie zweven. De oogarts waar ik kwam toen de opticiën mijn ogen niet 100 procent 'kreeg' i.v.m. een bril, zei dat het "de krenten in de pap" waren en daarmee was het klaar. Mijn moeder heeft macula degeneratie, met daarbij een een min-sterkte van 14. Met deze sterkte ziet ze ongeveer 60 procent. Een hogere sterkte werkt niet meer omdat ze dan dubbel gaat zien. Mijn vraag is of de klachten die ik heb een voorteken zijn van macula degeneratie, en of er toch nog iets aan de mouches volantes gedaan kan worden? Bedankt alvast.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Mouches volantes (vliegende vliegjes) zijn geen voorbode van macula degeneratie. Als je erg veel last hebt van mouches volantes kan een vitrectomie (glasvochtoperatie) overwogen worden. Mede gezien jouw leeftijd raad ik je aan om af te wachten. Het gebeurt vaak dat je er na verloop van tijd minder last van hebt.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

oog
3 reacties
dorieng
Zelf heb ik ook veel last gehad, wist eerst niet wat het was. Ik merkte zelf wel dat het verergerde door vermoeidheid of door een wat slechter voedingspatroon. Misschien toeval? Bij mij is het inderdaad veel minder op dit moment. Ik hoop voor jou hetzelfde.
IceCream
Ook ik heb er last van. Vooral als ik in het licht kijk. Nooit geweten dat hier een naam voor was!
H&M
oogartsen.nl is een site waar je veel antwoorden kunt vinden.