Regenboog voor de zondvloed

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Was de regenboog er voor de zondvloed al? Regende het tijdens de verbondssluiting met Noach? Het is door de natuur zo dat er geen regenboog kan komen als er geen zon en regen is. Hoe was het in de vroegere tijd?

Antwoord

In Genesis 9:13 staat: “Mijn boog heb Ik gegeven in de wolken; die zal zijn tot een teken des verbonds tussen Mij en tussen de aarde.” Daarmee zegt de HEERE niet dat deze boog (regenboog?) er al niet eerder is geweest. Ik veronderstel dat vanaf Genesis 1:6, waar scheiding wordt gemaakt tussen wateren en wateren, er ook al wel een regenboog geweest kan zijn. Maar in 9:13 gaat de HEERE aan dat teken een belofte verbinden. Een herinnering- of gedenkteken, waaraan Hij Zijn belofte koppelt. Zoals er ook al water was, voordat de HEERE er een doopbelofte aan verbond, enz. En al brood voordat het werd verbonden met Christus’ lichaam. Waarom zou het voor de verbondsluiting met Noach niet hebben geregend? Hadden vruchten, bomen, planten enz. toen geen water nodig om te kunnen groeien en bloeien? Hoe zouden de rivieren die door de hof stroomden, rivieren kunnen heten (en ook blijven heten) als er door de zon alleen maar water zou afgaan en niet bijkomen door regenval? Als er tenslotte in de woestijn manna uit de lucht komt vallen, dan hoor ik een uitroep van verbazing: wat is dat? Van deze verbazing lees ik niet, als het gaat regenen bij de ark van Noach.

Maar uiteindelijk geldt: wie zal het zeggen? Maar is daar die andere veel belangrijkere vraag: Is het levende water al gaan stromen in uw/jouw hart en hebt u door de stralen van de Zonne der Gerechtigheid al die regenboog in uw eigen hart zien schijnen. Dat u dan met uw eigen veelkleurige mantel in die modderige kuil bent en zult terechtkomen om Gods veelkleurige genade op te kunnen merken.

Ds. J. Hoekman

Tags in dit artikel:

regenboogzondvloed