Erfzonde uitleggen

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Welke dominee van de Gereformeerde Gemeenten kan mij uitleggen wat de erfzonde precies is, wat het inhoudt en of kleine baby's dat ook hebben. Graag op eenvoudige wijze uitleggen als het kan, zodat ik het mensen uit kan leggen die er niet in geloven. Heb namelijk een discussie hierover.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend,

De erfzonde is iets wat we geërfd hebben. In dit geval erfden we van Adam de zonde. De zonden van Adam treft ons op twee manieren. Ten eerste, de schuld van zijn zonde (de eerste zonde) wordt ons toegerekend omdat hij onze vertegenwoordiger was (Rom. 5:19; 1 Kor. 15:22). In Ef. 2:3 spreekt Paulus over "kinderen des toorns." Dat betekent dat we onder de toorn van God liggen van nature, omdat we in Adam tegen God ongehoorzaam zijn geweest.

Ten tweede, de smet van de zonde, dus de zondige aard, daar worden we mee geboren (Job 14:4). Van het moment van onze geboorte zijn we immers beide zondig en schuldig.

Dus krijgen wij de erfzonde door toerekening en overerving. Ik heb acht kinderen gekregen maar geen is onschuldig geboren. Ze weten van jongs af aan hoe de ondeugend, stiekem, zelfzuchtig, etc. ze zijn. Ze zijn door en door zondig. Hoe komt dat? Waar komt dat vandaan? Alleen door een rechtvaardige daad van God. Hij onttrekt of onthoudt van ieder kind Zijn beeld van het moment van hun conceptie en daarom worden onze kinderen bedorven geboren. Door Gods ingrijpende genade kan er al een verandering van het hart plaatsvinden voor de geboorte van het kind. Denk maar aan Johannes de Doper en Jeremia. Daar mogen we ook voor bidden voor de ongeboren kinderen.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is voor je.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

erfzonde