Over naar de PKN

Ds. D.W. Tuinier / 26 reacties

Vraag

Wij worstelen of we er goed aan doen als wij overgaan van Ger. Gem. naar PKN. We zijn alle twee in de Ger. Gem. opgegroeid, maar we voelen ons daar gewoon niet meer thuis. We zijn ruim twee jaar getrouwd en we willen gewoon zeker zijn en vastigheid voordat er kinderen mogen komen. Het is in onze huidige gemeente naar ons idee allemaal zo gemaakt met veel wetten en regels waar wij het gewoon niet mee eens zijn. We gaan nu bijna elke zondag al naar de PKN. Daar voelt het voor ons zo fijn; je voelt je daar geaccepteerd zoals je bent en ook welkom. We willen graag weten wat nu echte struikelblokken zouden kunnen zijn om niet over te willen of kunnen gaan. Heel graag zouden we daar een antwoord op willen hebben. We durven het niet aan onze dominee van de Ger. Gem. te vragen. Dan wordt het in de kerkenraad ook besproken. We wonen in een dorp, dus je weet hoe dat gaat... Zonder dat we dan over zouden gaan, word je al scheef aangekeken.

Antwoord

Uit jullie vraag begrijp ik dat het 'loswekingsproces' van de Ger. Gem. al volop aan de gang is... Jullie gaan immers al regelmatig naar de PKN. Daar voelt het beter als bij jullie 'thuis'. Daar zijn regels en wetten. Er zijn zaken waar jullie je aan storen. Jammer dat jullie dit niet eerder hebben aangegeven en besproken. Wat zijn de knelpunten? Waar zit je mee? Waar loop je tegen aan? Vertel dit eerlijk en bespreek het. Jullie zijn ruim twee jaar getrouwd. Ik denk ook nog niet lang belijdend lid van onze gemeenten (?). In de periode tijdens de belijdeniscatechisatie had dit ter sprake kunnen/moeten komen. Nou ja, dat is niet gebeurd, helaas.

Ik ga proberen jullie een eerlijk antwoord te geven. Jullie zijn beiden in de Ger. Gem. opgegroeid. Daar gaf God jullie een plaats. Dat is Zijn leiding in jullie leven. Wat geloof je van Zijn voorzienigheid? De Ger. Gem. is jullie 'moeder'. Natuurlijk mankeert er aan je moeder het een en ander. Er is geen volmaakte moeder. Toch is en blijft het je moeder. Juist met haar gebreken heb je haar hartelijk lief. En het voornaamste is: Gods Woord wordt daar op een rechte wijze gepredikt. Je wordt er niet bedrogen voor de eeuwigheid.

Nog iets: Je hebt elkaar in de Ger. Gem. leren kennen, je ja-woord gegeven in dezelfde kerk, toen je belijdenis van het geloof hebt afgelegd en op je trouwdag.  Die ja-woorden zijn eden voor Gods aangezicht. Denk daar niet gering over. Daarom moeten jullie een gegronde reden hebben om de Ger. Gem. te verlaten. Het is niet aan mij om die te beoordelen. Jullie zijn daarvoor verantwoording schuldig aan de Heere. Je mag alleen je kerkverband verlaten als Gods Woord er niet juist wordt uitgelegd en verkondigd. Dat kun je niet zeggen? En in de PKN lijkt het nu mooi en fijn, zo ervaren jullie dat. Maar... er is overal wat. En... je neemt je zelf mee. Na verloop van tijd loop je ook hier tegen bepaalde dingen aan, waar je niet blij mee bent. Het belangrijkste is: krijgen jullie er Gods gunst en zegen over? Daar gaat het toch uiteindelijk om? De gunst van de Heere.

Daarom is mijn advies: kom met deze zorg (jullie worstelen er mee) allereerst op de juiste plaats: aan de voeten van de Heere. Leg deze zaak biddend aan Zijn troon. Overdenk Zijn leiding in jullie leven, binnen het kerkverband van de Ger. Gem. Bezie de goede dingen die de Koning van de Kerk in dit deel van Zijn wijngaard heeft en geeft. Naast de, in jullie ogen wetten en regels, zijn er veel goede zaken waar je heel blij en dankbaar voor kan zijn. God werkt nog ook binnen onze gemeenten. Daar heeft Hij Zijn vuur- en haardstede. Zo heet dat. Vervolgens gaan jullie je zorgen, als zij blijven, in een eerlijk, vertrouwelijk en open gesprek bespreken met je predikant en/of wijkouderling. Zij staan daar open voor. Tenslotte: stop met regelmatig elders kerken. Zet je weer trouw en vooral biddend onder de prediking waar God je een plaats geeft. Echt, daar krijg je Hem in mee. Daarin ontvang je Zijn zegen.

Ds. D. W. Tuinier

Zie ook: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/7260

26 reacties
lydian
Het is niet het belangrijkste dat het zo fijn voelt in de PKN, hoewel het natuurlijk ook niet onbelangrijk is.
Het belangrijkst is dat Gods Woord op een zuivere manier verkondigd wordt, dat de bediening der verzoening er is. Binnen de Ger Gem zijn verschillende stromingen, maar ook in de PKN.
Toets de prediking aan Het Woord van God en maak biddend een keuze.
matthew
Het is Gods voorzienigheid dat je in de GG opgegroeid bent. Maar het kan ook Gods voorzienigheid zijn
dat je nu in een andere kerk geplaatst word.
Maar vergeet nooit dat je hier wat vindt en daar wat laat. De volmaakte Kerk is niet op deze aarde
ceciel72
Mooi en duidelijk antwoord van ds. Is hier nog iets aan toe te voegen??
Luister vooral niet naar die ene stem!!
Jowan
Ik heb persoonlik wel moeite met het gegeven dat de kerk je moeder is. Ik kom dat nergens tegen in de bijbel. Volgens mij gaat het in de bijbel over gemeente en is Christus haar hoofd.
Dit soort argumenten vind ik dus geen reden om niet van kerk te veranderen.
Ik denk dat het belangrijker is dat de bijbelse boodschap evenwichtig klinkt en dat daar ook naar geleefd en gehandeld wordt. Zo wel in de Ger Gem als in de PKN denk ik dat die gemeenten er zijn én niet zijn. De belangrijkste vraag is wat is Gods weg met jou met mijn leven is en wat verwacht Hij in deze van mij? Hoe kan ik Zijn weg gaan...

Wij zijn erg van het consumeren, ook in de kerk. Mag het wat van ons kosten? Vraagt God misschien om te blijven en zo iets in je gemeente te betekenen?
Spatie
Zo'n vraag op Refoweb stellen, is hem eigenlijk al beantwoorden. Je wordt altijd teruggewezen naar het kerkverband waar je nu lid bent. Heel begrijpelijk van de beantwoorder. Maar ik mis vaak wel het invoelend vermogen. Er zijn heel veel mensen die met verdriet en moeite in hun eigen kerkverband zitten. Er wordt dan gewezen op de noodzaak om met de kerkenraad in gesprek te gaan. Dat is idd ook de weg, maar het lost vaak niets op.
Je hebt het in je vraag over regels en wetten in jullie ger.gem. Wat bedoel je daar mee? Het hebben van televisie of het dragen van een broek? Dat is een erg zwakke reden om naar de pkn over te gaan. Of bedoel je dat er zo nadrukkelijk gepreekt wordt over de uiterlijke zaken? Waardoor het lijkt of het uiterlijk voor God heel belangrijk is.
Jullie zullen zelf de keuze moeten maken. Je weet pas waar je goed aan doet als je een keuze gemaakt hebt. Blijkt later dat je de verkeerde keus gemaakt heb, dan kun je altijd nog terug. God is geen God van alleen de Ger.Gem. Gelukkig niet, anders zag het er heel triest uit voor deze wereld.
Agnes
Als het inderdaad om de wetten en de regels binnen de GerGem gaat ..... De regels en wetten van God zijn én blijven hetzelfde, ook in de pkn!
refogelisch
Beste vraagsteller,

je vraag is zeer herkenbaar, ook wij hebben steeds meer moeite met de regeltjes van de kerk.
Regeltjes bedacht door mensen en vervolgens krampachtig onderbouwd met bijbelse normatiek.
Waar het omgaat is niet of je je lekker voelt in een kerkelijke gemeente alhoewel het natuurlijk wel fijn is als je het gevoel krijgt welkom te zijn.
Waar het wel omgaat is dat de prediking bijbels is, dat wil zeggen dat het verlossingswerk van Jezus Christus onvoorwaardelijk wordt aangeboden, de Naam van Jezus Christus moet als het ware in elke zin van de kansel druipen (uitspraak van Spurgeon).
Als dat niet het geval is, als er een voorwaardelijke leer is, als je van alles en nog wat gekend moet hebben voordat je tot Christus mag komen, dan is het moment daar om te vluchten.
Gesprekken met kerkenraad en predikant hebben op dat moment weinig zin meer, waarbij het wel goed is om ze daar op te wijzen, vanuit broederlijke/zusterlijke bewogenheid.
Gods zegen toegewenst bij jullie beslissing.
bobderonde
Beste mensen lang heb ik getwijfeld om te reageren maar ik doe het dan toch. Als oud ouderling van de GG herken ik de worsteling van de vragenstellers. Eigenlijk ben ik heel blij dat je die worsteling hebt. Veemensen gaan in en uit en vinden alles goed. Zelf heb ik de GG verlaten om dezelfde redenen en het was ook niet gemakkelijk. De mensen uit je oude kerk groeten niet meer op enkele na. Opmerkingen als je wilt zeker sneller aan het avondmaal etc. Bezwaren indienen via de kerkelijke weg worden weggewuifd. Niet alleen bij mij maar op kerkelijke vergaderingen gebeurt hetzelfde. Ik heb ook fijne dingen meegemaakt hoor maar ik loop nog met veel verdriet. Ben nu lid van een hhg kerk wat erg goed bevalt. Ook mensen met afwijkende meningen worden gehoord. Gods zegen in je zoektocht toegewenst
Cornelia
In het antwoord van de dominee lijkt het erop alsof je in de Gereformeerde Gemeente bij je trouwen ook gelijk belijd dat je in de juiste kerk zit. In de gemeente waarin ik zit (PKN, geref. bond) worden ook huwelijken gesloten van mensen die gelijk na hun trouwen een andere kerk gaan bezoeken. Belijdenis doen van je persoonlijke geloof en van de waarheid van de leer die in de kerk wordt verteld doe je tijdens de belijdenisdienst. Natuurlijk moet je hiermee niet omgaan alsof het niets was en moet een keuze altijd weloverwogen gemaakt worden, maar het lijkt me niet dat je hiermee ergens aan vast zit.
Verder wat betreft het 'niet verlaten van je kerkverband tenzij Gods Woord er niet juist wordt uitgelegd en verkondigd'... Gaat dit niet al veel verder terug, van nog vóór er überhaupt kerk scheuringen waren? Zijn er toen niet al fouten gemaakt? De enige reden om uit een kerkverband te stappen, is mij geleerd, is als de kerk waarin je nu kerkt een 'valse' kerk is. Dit houdt in:
- Meer waarde hechten aan eigen uitspraken en woorden dan aan het Woord van God;
- Het niet bedienen van de sacramenten zoals Christus ze heeft voorgeschreven;
- Vervolgen van degenen die heilig leven naar Gods Woord.
Dit gaat dus al veel verder terug in de kerkgeschiedenis en is volgens mij niet van toepassing op het 'wisselen' van kerkverband. Wanneer je namelijk beiden uit een ander kerkverband komt, zal één van beiden of soms allebei een ander kerkverband moeten bezoeken.
Desalniettemin denk ik dat het het proberen waard is om je thuis te gaan voelen in het kerkverband waar je bent opgegroeid. Zoals door anderen al is genoemd, regels en tradities bestaan overal, ook in de PKN. Ook deze kerk is niet volmaakt. Blijf niet zoeken naar de volmaakte kerk, die zal op aarde nooit ontstaan. Probeer een weg te zoeken in je eigen kerkverband. Maar als je naast dat je moeite hebt met de regels en tradities, naar jouw inziens ook de verkondiging van het Woord in jouw kerkverband niet overeenkomt met wat de Bijbel zegt, ga hier dan over in gesprek met je eigen dominee of kerkenraad. Houd 'eruit stappen' als laatste optie over.
marc05
"Gods Woord wordt daar op een rechte wijze gepredikt..."
Maar ook in de Gereformeerde Gemeenten wordt het evangelie op verschillende manieren gebracht en ook over zeer fundamentele zaken als ik noem het maar 'afwachten of verwachten' wordt helaas zo verschillend gedacht. Dat zijn geen bijzaken, maar dan gaat het over de kern van het geloof in Jezus Christus als verlosser en zaligmaker.
Dus stel je wordt lid van een gemeente, er komt vervolgens later een andere dominee, en zou je dan dus maar weer van kerk moeten veranderen?
Een dominee van de Gereformeerde Gemeente preekte dit jaar over de genezing van de verlamde die door vrienden door het dak werd neergelaten omdat de omringende menigte een belemmering vormde voor de verlamde om tot Jezus te komen. De dominee merkte op tijdens de predikatie dat hij als dominee nu van zichzelf (als zondig mens) ook een belemmering vormt voor mensen om tot Jezus te komen. Dus dat hij nu tussen die menigte staat!
Dat is erg verdrietig, maar tegelijkertijd zo'n grote troost! Omdat het helemaal niet van een dominee afhangt om te mogen geloven.
Tegelijk besef ik de grote bezorgdheid voor het kiezen van de juiste kerk als je kinderen wilt opvoeden in de huidige tijd. Maar ook binnen de PKN kun je daar zorgen over hebben, misschien weer op een heel ander terrein.
Bovendien is het denk ik zo dat de Gereformeerde Gemeente vooral biddende leden nodig heeft die het wellicht niet met alles zo eens zijn maar die ondanks alles toch lid mogen zijn van de eenmaal zalige Kerk. Dat wens ik jullie van harte toe.
MUS
Blijf zeker over kerkmuren heenkijken, dat verrijkt je geestelijk leven. Zie ook het artikel over de veelkleurige kerk op refoweb. Als het even kan... Blijf zitten waar je zit en roer je goed. Gaat het niet meer... Er is maar één gemeente!
Ideetje
.......en we willen gewoon zeker zijn en vastigheid voordat er kinderen mogen komen.......

Vragenstellers: Denk goed na over de stap die je neemt! Zeker met het oog op de kinderen die je misschien mag krijgen.

Een aantal jaren geleden zijn wij, na veel worsteling en strijd, overgegaan van de Geref. Gem. naar de PKN (Geref. Bond). Wij konden ons niet meer vinden in de prediking van de Geref.
Qua prediking is, in onze huidige gemeente, heel fijn/goed. Maar met het jeugdwerk hebben we ontzettend veel moeite. Het lijkt wel of de jongeren (zelfs in de kerk) overal aan mee moeten kunnen doen. God wat en de wereld wat. Bios, tot in de late uurtjes stappen enz.
De boodschap die onze jongeren meekrijgen in de gemeente is vaak zo vrijblijvend. "Je mag er zijn....God is liefde....Als je bidt, Hij verhoord...etc." Uiteraard allemaal waar, maar wel eenzijdig.

Uiteraard besef ik me dat dit onze ervaringen zijn, maar het leek me goed om ook over dit na te denken alvorens de beslissing te nemen.
Lisanne
Hier nog een ervaringsverhaal! Ik heb mijn hele leven in de Ger.Gem. gekerkt. Toen ik tot persoonlijk geloof in de Heere Jezus kwam en ik met geestelijke ogen begon te zien, begon ik me ook steeds onprettiger te voelen in deze gemeente. Ik heb zelfs momenten gehad dat ik gillend de kerk uit kon rennen. Ik werd werkelijk verschrikkelijk ongelukkig in een kerk waar alleen maar zonde, ellende en verdoemenis werd gepredikt terwijl mijn hart zo verlangend was naar meer van Hem!
Omdat ik het niet uithield ben ik naar een PKN overgegaan. Een betere stap had ik niet kunnen maken, of misschien moet ik het wel zo zeggen: de Heere had me geen fijnere plek kunnen geven. Eindelijk heb ik een gemeente gevonden waar ik thuis ben. Waar het evangelie vrij-uit klinkt!

Ik heb die uitspraak van 'je bent daar geplaatst' wel vaker gehoord, maar ben het daar totaal niet mee eens. En dat in de Ger.Gem. de juiste weg wordt verkondigd is ook nog maar zeer de vraag (hoewel het niet overal is zoals het bij ons was). Bovendien heb je je verantwoordelijkheid voor je kinderen straks, als ze er mogen komen.

Sterkte!
Omega
Ben ik mijn broeders hoeder?... Ik ken een Ger. Gem.-gemeente en ook een Ger. Gem. in Ned.-gemeente bij mij in de buurt waar een opwekking gaande is. Waardoor? Omdat kerkleden die tot geloof kwamen, van Christus gingen getuigen in hun eigen gemeente en zich niet de mond lieten snoeren of vertrokken. Hebben deze mensen het niet moeilijk dan? Zeker wel, maar het wonderlijke is dat deze groep steeds groter wordt, ondanks alle tegenwerking. En zo gaat de Heere door met Zijn werk, juist ook in de Ger. Gem. En geloof me, wat nu zo fijn voelt in de PKN, kan in een paar weken volledig veranderen.
bloem5
@Lisanne, scheer niet alle GG over 1 kam! Daar doe je geen goed aan. Ik ken ook zeker gemeentes waar dit wel gebeurd...ik zit zelf in een GG waar ik toch elke zondag mag horen van Gods Liefde, Hoop, Verlossing, Genade.....dus ellende, verlossing en dankbaarheid komen zeker wel elke keer weer ten sprake.

Ik vraag me af of het wel zo nuttig is geweest van de vraagsteller om dit op refoweb te gaan vragen. Je kunt diverse reacties verwachten en dus ook zo'n reactie van deze dominee. Ik vind het jammer dat er dan weer negatieve reacties tussen zitten. Laten we elkaar in onze waarde laten en dus ook de mening van deze dominee! Haal eruit wat voor jezelf van toepassing kan zijn.....Neem het serieus wat hij zegt en trek hierin je eigen mening/beslissing. Dat kunnen anderen niet voor jou beslissen, dat moet zeker een gebedszaak zijn, want alleen God kan jullie hierin leiden.

En gelukkig.....voor God bestaan geen kerkmuren!! Daar heeft Hij alleen maar veel verdriet van en het staat zo duidelijk omschreven in Zijn Woord....Hij is aan geen tijd en plaats gebonden.....Maar het is wel zeker belangrijk dat jullie een plek vinden waar je je thuis mag voelen en waar je geestelijk gevoed mag worden!! Juist ook voor de kinderen, als jullie die mogen krijgen. Hele belangrijke basis....

En als laatste wil ik zeggen dat ik het antwoord van Omega toch wel treffend vind......het zal voor veel mensen een eye-opener zijn binnen de GG dat ze mogen zien dat God door gaat met Zijn werk, ook binnen de GG!

Van harte veel sterkte en vraag of God jullie de weg wil wijzen....

Gode bevolen,
PrivateHenkie
Ik wil ook graag even reageren op bovenstaande meningen.
Ik kom zelf uit een GG gemeente, dus ik weet waar ik het over heb. Ik ben erg blij met het verhaal van OMEGA. Daar ben ik het mee eens. Een kerkenraad maakt niet alleen een gemeente, maar juist de leden. De kerkenraad vertolkt wat de leden ervaren.

In veel GG gemeenten wordt er inderdaad veel zonde en ellende gepreekt. Ik zou bijna zeggen, gelukkig maar. Alleen, en dat ben ik ook met sommigen eens, leggen ze daar wel erg vaak de nadruk op.

Als Gergemmer ervaar ik in onze kerk gelukkig dat er ook gepreekt mag worden over Jezus, Die voor onze zonden aan het kruis gestorven is. Hoe wij, als verdorven mensen, toch wedergeboren mogen en kunnen worden.

Het licht er denk ik erg aan welke GG je zit. Ik zou de vraagsteller wel willen adviseren om in de GG te blijven. Opwekkingen vinden nog steeds plaats, en daar ben je zelf een onderdeel van.
Autumn
Wat ben ik blij dat God niet aan kerkmuren doet en dat het Hem niet uitmaakt of je in de GG zit, PKN, baptistengemeente of wat dan ook. Of dat je in Nederland woont of op de Malediven.

Vragensteller, wat vervelend dat je met de nek wordt aangekeken door je gemeenteleden. Dat vind ik echt afschuwelijk. Dat doen christenen toch niet? Kan me er echt boos om maken dat christenen (elkaars broeders en zussen! Ongeacht welke gemeente je zit) elkaar daarom met de nek aankijken. Wat zou Jezus daarvan vinden?
dkw
@Autumn, die mensen waren er in de bijbel ook al, toen werden het farizeeën genoemd, en die zijn nog niet uitgestorven.

Maar straks hoeven we niet voor mensen te verschijnen, maar voor God alleen!
We hoeven niet met een kerk of dominee verzoend te worden maar met God alleen, daar gaat het om, laat de rest dan maar gestolen worden, alhoewel het heel fijn kan zijn om bij een goede gemeente te horen waar geloofsgemeenschap is.
Roeltje
Moeilijk hoor. Ik ben van huis uit hervormd maar al jaren, sinds mijn huwelijk, Ger.Gem. Destijds was dat voor ons de meest voor de hand liggende ‘oplossing’. Waar ik altijd moeite mee ben blijven houden is als dominees zeggen dat je door Gods voorzienigheid in die of die kerk geplaatst bent. Ik voel me nog altijd hervormd (voor mij dus de moederkerk) en ik zit in de bevoorrechte positie dat ik dat op huisbezoek ook ronduit kan zeggen. Gelukkig zit ik in een Ger.Gem. waar je jezelf kunt zijn en waar niet al te veel nadruk op wetjes en regeltjes wordt gelegd. Dat maakt denk ik wel HET verschil.
Er is ook binnen de Ger.Gem. helaas veel verscheidenheid. Er zijn zelfs dominees die tegenstrijdige dingen zeggen op de preekstoel. Onze kinderen weten dat altijd haarfijn te benoemen.... Toch is het ook zo wat ds. Tuinier zegt dat er in elke gemeente wat is. Mijn ouders, die inmiddels onder de PKN vallen, en wel eens met onze gemeente meeluisteren, vinden het jammer dat ze dingen bij ons in de Ger.Gem. horen die ze vroeger ook in de hervormde kerk hoorden maar nu niet meer of zelden in de PKN horen. M.a.w. je ziet toch een zekere verschuiving en of dat nou een voordeel is? Het werd al eerder genoemd: het jeugdwerk, het lijkt wel of alles kan en mag. Ik zou idd heel goed nadenken voordat ik de stap zou zetten naar een andere kerk of het moet zo zijn dat je in jullie gemeente niet open en eerlijk het gesprek aan kunt gaan. Dan houdt het gewoon op.
potplant
Ik heb zelf ook in een situatie gezeten, dat ik over wou gaan naar een toe nog hervormde bondskerk, wel een hele rechtste om zou maar te benoemen, maar voor de overstap werdt ik toch bepaald dat dit zo maar niet ging ( mijn vrouw komt ook uit de ger gem.) wij zijn hier biddend mee bezig geweest en toch een weg in gevonden, enkele jaren later zijn wij door omstandigheden in een andere Ger Gem gekomen,(andere kant v/h land wat een verschil, Minder uiterlijke wetjes, elkaar respecteren, met de ouderling ,dominee over geestelijk dingen kunnen praten, veel meeleven met elkander, kortom een hele positieve verandering.

Probeer vooral je vragen hier biddend voor te leggen aan hem die nooit verkeerd doet, al zijn, zijn wegen soms anders dan wij ze zelf uitstippellen.