Geestesgaven versus hoofddeksel

Ds. W. van Weelden / 5 reacties

Vraag

Waarom vinden veel christenen die 1 Kor. 12 (geestesgaven) zo belangrijk vinden, 1 Kor. 11 blijkbaar niet zo van toepassing, gezien de (korte) haardracht van veel vrouwen en het bewust niet dragen van een hoofddeksel tijdens de erediensten?

Antwoord

De vraagsteller signaleert een opmerkelijk verschil in het wegen van bepaalde tekstgedeelten. Nu behoor ik niet tot de groep die hij op het oog heeft. Dat maakt het beantwoorden lastig. Doe je de ander wel recht?

Ik veronderstel dat de vraagsteller een aantal evangelische christenen op het oog heeft. Bij hen ligt het accent op wat de Heilige Geest schenkt. Deze zaken worden in de traditionele kerken in hun ogen min of meer verwaarloosd. En daarom juist wordt dit zwaar aangezet.

De nadruk op de geestesgaven staat echter los van de vraag hoe men zich tijdens de kerkdiensten moet kleden. Ik veronderstel dat ze of het verband van 1 Korinthe 11 met de gangbare hoofddeksels niet zien of dat ze het dragen van een hoofdbedekking als niet bij de tijd passend ervaren. Het is in ieder geval duidelijk dat de hechte eenheid van de dingen die Paulus in de gemeente van Korinthe onder de aandacht brengt, door velen niet wordt ervaren.

Ds. W. van Weelden

Lees meer artikelen over:

gaven van de GeesthoofdbedekkingKorinthe
5 reacties
dkw
Evenals bij vele oudvaders.
John Bunyan, na de bijbel het meest verkochte boek, de christenreis naar de eeuwigheid.
Heb je wel eens gezien hoe lang haar Bunyan had?
http://www.dewoesteweg.nl/images/bunyan.jpg

Thomas Boston:
http://www.dewoesteweg.nl/images/boston.jpg

Theodorus vd Groe:
http://www.dewoesteweg.nl/images/groe.jpg

Rutherford:
http://www.dewoesteweg.nl/images/rutherford.jpg

En nog vele.
Dit is veelal cultuur bepalend en word erg verschillend over gedacht, evenals het hoofddeksel dat word verdedigd door de haardracht wat als een deksel is gegeven.
henkie
Oei, scherpe vraag! :-)
cbl
Ook in de vraag lees ik een inconsequentie : waarom een hoofdeksel tijdens de eredienst ? Paulus spreekt over een biddende en profeterende vrouw. Maar de vrouw had wel te zwijgen in de gemeente.
Letterlijk genomen dus: tijdens de erediensten kan je je afvragen of een hoed noodzakelijk is, maar als moeders het avondgebedje met de kids doet: HOED OP.
:-)
Race406
Je kunt de vraag ook omdraaien.....:
"Waarom vinden veel christenen die 1 Kor. 11 (Hoed en haardracht) zo belangrijk vinden, 1 Kor. 12 blijkbaar niet zo van toepassing, gezien het feit dat er zo weinig te merken is van het feit dat men de erediensten heeft bijgewoond, en dat van de duizenden kerkgangers maar een handje vol zich kind van God durft te noemen?"

@dkw: Je voorbeelden zijn inderdaad duidelijk.
Wat zeggen sommigen predikanten dan? "Jahaaaa, maar ook (of misschien meer: ZELFS) op de oudvaders is wel wat aan te merken. Wij zijn het ook niet eens met hoe men toen het haar had zitten." Wat maar eens aangeeft dat men eruit haalt wat men kan gebruiken en de rest maar verklaart als niet goed/tijdgebonden etc.
Maar als mensen "ter linker zijde" zoiets doen met de oudvaders dan is de wereld te klein...... Wel vreemd, vind je ook niet?
dkw
Er staat ook in de bijbel dat de samenkomsten (kerkdiensten bij ons) ook iedereen een inbreng mag doen, iedereen mag iets vertellen.
Tegenwoordig is het ook vaak eenrichtingsverkeer dat de dominee een preek houd en de gemeente alleen maar luistert in plaats van meepraat.

Er staat ook dat de ouderlingen de zieken moeten zalven.

Er staat zoveel in de bijbel dat we niet doen en er staat zoveel wat we wel doen wat niet in de bijbel staat, maar dat is niet het belangrijkste, de bijbel is immers geen handboek van wat wel en niet mag, alles is geoorloofd als het maar in Christus is, hebben wij God lief en heeft Hij ons lief, hebben wij elkaar lief, zijn we één in Hem?
Is er onderling gemeenschap in Hem?