Beroepen en benoemd

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen een dominee die beroepen wordt en een dominee die benoemd wordt? Ik zag laatst namelijk bij beroepingsnieuws staan: "Beroepen te..." en "Benoemd te..."

Antwoord

Beste vragensteller,

Predikanten worden als regel beroepen. Hetzij door een kerkenraad (meestal), hetzij door een classis of door de Generale Synode (dat zal bij predikanten in meer algemene dienst het geval zijn, zoals zendingspredikanten en docenten van de predikantsopleiding). Benoemd worden bijvoorbeeld pastorale medewerkers, emeriti-predikanten -die nog een bepaalde taak in een gemeente vervullen- catecheten en soms ook predikanten die in loondienst zijn bij een instelling of tehuis. Deze laatsten kunnen echter ook beroepen worden als predikant voor bijzondere werkzaamheden door een ambtelijke vergadering. Gemeentepredikanten worden echter altijd beroepen, ook wanneer zij -zoals in bepaalde kerken voorkomt- zelf hebben gesolliciteerd en het beroep meteen aannemen. Ook dan is geen sprake van benoeming.

Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

beroepingswerkpredikant