Komt OCD vaak voor i.c.m syndroom van asperger, of een HFA?

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Komt OCD vaak voor i.c.m syndroom van asperger, of een HFA?

Antwoord

Ik kan eigenlijk heel erg kort zijn over het te geven antwoord. Zowel bij het syndroom van Asperger als bij een hoog functionerende autist is er sprake van dwangmatigheid naast andere bekende symptomen. Iemand met het syndroom van Asperger heeft moeite in het omgaan met realistische eisen van zichzelf. Vaak willen ze meer doen dan ze feitelijk aankunnen. Kenmerkend is de grote belangstelling voor van alles, maar het inzicht en overzicht ontbreekt vaak. Dat leidt vaak tot mislukking van datgene dat men aanpakt. Vaak zijn ze uren met hetzelfde bezig en ook als het niet zelfstandig lukt, wordt er niet gedacht aan het vragen van assistentie of hulp. Dergelijke gedragingen kunnen leiden tot sociale gedragsstoornissen en emotionele afzondering. Kenmerkend is vaak het obsessief bezig zijn met iets waar men op gefixeerd is, zoals opruimen, het verzamelen van dingen etc.

Bij een hoog functionerende autist speelt de eis dat hij controle wil houden. Het sociale onderlinge contact wordt gedoogd, mits het maar binnen zijn vastgestelde spelregels past. Tevens is het gedrag routinematig en moet gehandhaafd worden omdat er anders onrust en angst ontstaat.

Ik hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven op de vraag.

Vriendelijke groet,
Kees den Hamer, psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

psychologie