Mijn man kan niet tegen kritiek

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een pasgetrouwde vrouw van 22 jaar. Mijn man en ik hebben het fijn samen. Zo als in elk huwelijk zijn er ook dingen die soms moeilijk zijn. Zo merk ik dat mijn man niet tegen kritiek kan. Als ik soms iets niet fijn vind en dat aangeef wordt hij boos en onredelijk. Een gesprek is dan ook niet meer mogelijk. Ik voel me dan zo machteloos. Dat probeer ik ook aan te geven, maar hij blijft dit dan negeren. Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat kun je doen aan het niet kunnen omgaan met kritiek door je partner? Allereerst uitzoeken wat kritiek is, waarover het gaat en hoe je het brengt. Misschien ontdek je een patroon en is het mogelijk om dat te doorbreken. Hoe je echtgenoot ermee omgaat kan te maken hebben met wat hij vroeger heeft geleerd en gezien heeft als voorbeeld, wat hij al dan niet onbewust ‘meegenomen’ heeft.

Vervolgens is er interessante lectuur te vinden over het onderwerp conflictbeheersing, waar je waarschijnlijk wel handvatten in kunt vinden die bij je passen.

Hoe dan ook: blijf met elkaar in gesprek, want niets is zo dodelijk voor een huwelijksrelatie dan ‘het zwijgen om der lieve vrede wil’! Geef ‘ik-boodschappen’ waardoor je niet in een verwijtende sfeer terechtkomt.

Dat machteloze gevoel, waar je over schrijft, is daarbij jóuw manier van omgaan met... en te veranderen in het nemen van jouw verantwoordelijkheid (die ik-boodschap, op liefdevolle toon!), waarna het zíjn verantwoordelijkheid is en blijft van zíjn omgang met de situatie. Jezelf kun je veranderen, je partner niet.

En als je ondanks alles niet dichter tot elkaar komt is er de mogelijkheid van gesprekken met een (professionele) hulpverlener. Aarzel niet om te vrágen naar hulp en steun, want dat getuigt niet van ‘falen’, maar juist van moed en liefde voor elkaar!

Marijke Rots

3 reacties
jdw
Vanuit mijn ervaring: Er kan ook een onderliggend probleem spelen. Lees eens het boek "de vijf talen van de liefde" van Gary Chapman. Het kan zijn dat je man zich niet geliefd voelt omdat je zijn liefdestaal niet spreekt; en dan kan kritiek ineens heel anders overkomen. Zelf kan ik veel beter omgaan met kritiek van mijn vrouw als ze me eerst een knuffel heeft gegeven.
Let
Mijn man kwam uit een gezin waar hij veel kritiek kreeg (en vaak niet terecht). Tijdens ons huwelijk merkte ik dat ik bijna niets kon zeggen over mijn eigen gevoel (of soms een simpele vraag stellen of hij iets had gedaan ofzo) of hij vatte het op als verwijt. Uiteindelijk hebben wij hier heel vaak over gesproken en heb ik heel vaak uitgelegd hoe ik het wel bedoelde en dat het geen verwijt was. Daarnaast begon ik vaak met het zeggen "ik hou van je" voordat ik aangaf wat ik lastig vond oid (wat jdw ook aangeeft). Gelukkig gaat het nu goed. Dus hou moed en geef niet op:-)
Marinam
Wat ook kan helpen is om op een rustig moment te bespreken hoe hij het fijn vind dat je kritiek brengt. Dus gewoon vragen op welke manier hij er wel naar zou kunnen luisteren. Bijvoorbeeld op een vragende manier (niet beschuldigen maar vragen waarom iets wel/niet/op een bepaalde manier gebeurt) of idd door eerst te zeggen dat je blij met hem bent oid.