Christus in de preek

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er in de Ger. Gem. in Ned. de christen gepreekt en niet de Christus? Ik behoor ook bij deze kerk,  maar ik ga steeds meer twijfelen of ik hier wel moet blijven. Wij hadden onlangs dankdag, maar je hoort alleen langs welke weg je bekeerd moet worden en wat daar allemaal bij hoort, maar Christus werd er niet in genoemd. De Heere moet het toch doen? Christus wordt niet aangeprezen. En dat maakt mij erg verdrietig.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is voor mij moeilijk om een goed antwoord te geven over de inhoud van de predikanten uit jouw kerkverband. Ik lees graag uit het boek van Dr. Steenblok getiteld: "Nabij God te zijn", over Psalm 73. Onlangs herdacht één van de predikanten uit jullie kerkverband een jubileum. Hij gaf in zijn rede een persoonlijk geloofsgetuigenis. Zijn roeping tot het ambt en zijn staan in het ambt. In dat getuigenis stond het Borgwerk van Christus centraal. Benadrukt werd dat Hij in het middelpunt behoort te staan van de prediking als Profeet, Priester en Koning.

Ik kan me niet voorstellen dat hij en zijn collega’s leren langs welke weg de Heere een zondaar bekeert, zonder de noodzakelijkheid van de geloofskennis van Christus. Want dan is het geen Goddelijke bekering.

Er is niets mis mee wanneer geleerd wordt dat het een werk van de Heere is, ja een Drieënig Godswerk. Wanneer we daar bevindelijk geen kennis aan dragen is dat heel erg verdrietig.

Zij leren gelukkig niet wat ik onlangs las in een verslag dat de prediker zei: "Jongens en meisjes, God legt Jezus in jullie schoot." Niemand valt er blijkbaar over dat dit on-bijbelse woorden zijn die Arminius zelfs niet eens geleerd heeft.

Gaat biddend op onder de prediking en vraagt de Heere of Hij Zijn lieve Woord wilt brengen in je hart en het uitwerkt: geloof en bekering tot Christus om in Hem met God verzoend te mogen zijn.

Strijdt om in te gaan door de enge poort.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl