Diep in de financiële crisis

drs. F.W. den Boef / 10 reacties

Vraag

Ik heb advies nodig. Ik zit (in mijn ogen) diep in de schulden/financiële crisis en heb dit ook geaccepteerd. Dan heb ik weer werk, dan stopt dit weer omdat het steeds maar tijdelijke projecten betreffen en allemaal via uitzendbureau's. Dus een vast en stabiel inkomen is er al jaren niet meer. Nu heb ik geen recht op een uitkering, aangezien men dan 26 weken achter elkaar moet werken aaneengesloten. Dan bleef er als enige optie (dacht ik) nog de Sociale Dienst over. Helaas ben ik hier (en dit is minimaal) al vijf keer van het kastje naar de muur gestuurd. Ik ben totaal niet geholpen en het motto wat daar hoog in het vaandel schijnt te staan is: "Gaat heen en wordt warm". Kort gezegd, ik weet het niet meer. Wie heeft er advies waar men nog terecht kan als de vorig genoemde opties niet mogelijk zijn?

Antwoord

Ik heb naar de vraagstelling gekeken. Die is niet eenvoudig en ook niet even helder. De vraagsteller komt kennelijk niet in aanmerking voor de bijstand. Ik neem aan dat de vragensteller een schriftelijke afwijzing heeft ontvangen. Tegen zo'n afwijzing kun je (gratis) bezwaar aantekenen. Heeft hij dat gedaan? Of de bijstand terecht geweigerd is, kan ik niet beoordelen. Je hebt geen recht op bijstand als je nog een eigen vermogen hebt. Dat moet je dan eerst opsouperen voordat je bijstand krijgt. Het drempelbedrag voor je eigen vermogen kun je vinden op internet. Of dat hier aan de orde is kan ik niet beoordelen. (De RMU heeft hier overigens meer verstand van. Ik adviseer je daar te informeren).

Met vriendelijke groet,
Mr. F. W. den Boef

Lees meer artikelen over:

financiënwerkloosheid
10 reacties
Daniel
In ons land heb je recht op bijstand als je niets meer te makke hebt, als je geen verblijfadres hebt ligt het wat moeilijker.
Dan ben je een soort van dakloze, maar dat lees ik niet in uw vraag.
En zoals de deskundige al zegt, heb je een eigen vermogen?
Je moet je bedenken, als je geen nagel hebt om je kont mee te krabben, dan is er altijd de sociale dienst en lig verder niet te zeuren, niemand gaat in ons land dood van de honger.
Beste vraagsteller, bid om een sterke rug en niet om een lichte last.
Die raad kreeg ik mee van mijn moeder, mijn lieve moeder, ze vond dat ik een geweten had waar je met paard en wagen in kon rondrijden, daar konden we ook samen weer om lachen.
Vraagsteller wordt eens volwassen.
nederlanderde2de
@daniel; > Vraagsteller wordt eens volwassen.

Ik wens het u niet toe, maar ik mag hopen dat u het zelf niet hoeft te ervaren want dan zal u zelf ook bemerken dat uw woorden nogal hard en niets zeggend over komen.
sydneylover
@nederlanderde2de

Ik denk dat @Daniel gewoon een eerlijk punt heeft. Natuurlijk is de situatie van de vraagsteller niet eenvoudig, maar klagen over de instanties lost het probleem niet op..

Juist voor de zwakken in de samenleving zijn er tig loketten en instanties die (gratis) helpen om de boel financieel op de rit te krijgen.
dijna61
Vraagsteller, weten jou diakenen al van jouw probleem?
Als zij het niet weten zullen ze ook niets ondernemen.
Zij hebben wel de taak om je met raad en ook metterdaad bij te staan. Zij kunnen weer gemeenteleden activeren om diensten te verlenen, iets te ruilen bijv. en dat kan vanalles zijn enz. enz.
naam
Ik kan mij voorstellen dat hier geen advies gegeven kan worden!
Wat is je leeftijd, heb je een gezin, heb je een eigen woning, hoe leef je, waar zou je op kunnen bezuinigen, is er een ander in het gezin die wat bij kan verdienen, pak je ook echt al het werk aan wat je zou kunnen doen, hoe druk ben je met solliciteren, hoeveel heb je nodig om rond te kunnen komen (dat kun je vast ook wel via uitzendbureau's verdienen hoor, jan28), zou andere woonruimte helpen, heb je goed zicht op je financiële situatie enz. enz. enz. enz. enz.
Al met al hebben we niets geen informatie om je te kunnen adviseren.
Daniel
Beste @nederlander2de

In de psychiatrie, waar ik werk, sta je iedere dag met je voeten in de ellende. Dan helpt een schop of een duw tegen de kont van mensen soms wel. Niemand hoeft in weelde te leven, niemand heeft automatisch recht op alle bijstand, maar mensen die het echt niet meer redden, daar hebben we in Nederland een opvang voor.
Weet je @nerlander2de, ik ben niet 'hard en nietszeggend' , ik ben wel voor een goede hulpverlening, niet voor pamperen.
In het nieuwe regeerakkoord staat dat als je de Nederlandse taal niet beheerst je niet in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering.
Nu ben ik maar een eenvoudige boeren......, maar ik weet wel dat zoiets niet haalbaar is en ik weet ook dat uw reactie goed bedoeld is, dus dank voor uw reactie, misschien kunnen we samen de wereld een beetje beter maken.
mortlach
Als ik even snel kijk zie ik alleen 26 uit 36, te weten: in 36 weken, 26 weken gewerkt. Ik zie nergens dat dat onafgebroken moet zijn. Maar ik besef dat het vast niet zo simpel is. Ik zou dat eerst maar eens goed uitzoeken.
Annique
Volgens mij gaat het er bij de 26 wekeneis om dat je 26 van de 36 weken minimaal 1 dag hebt gewerkt. Dit hoeft niet onafgebroken te zijn. Daarnaast is deze eis alleen van toepassing op een WW uitkering en niet op een bijstandsuitkering.

Bureau Sociale Raadslieden en De Rechtswinkel zijn instanties waar je voor gratis hulp terecht kan met deze problemen.
Lalage
Hierboven worden al instanties genoemd die je kunnen helpen. Omdat je ook schulden hebt dacht ik ook nog aan http://www.schuldhulpmaatje.nl/ om je te helpen de boel op een rijtje te zetten en uit de schulden te komen.
Sterkte!
wk156
@ Daniël Volgensmij is de vraag of je een vermogen heb als je klaagt over schulden nogal overbodig.