Covid-19 en het teken van het beest

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben niet iemand die in complottheorieën gelooft wat betreft de coronacrisis. Maar onlangs zag ik een Youtubefilmpje van een mevrouw die een relatie legt tussen vaccinatie tegen Covid-19 en het teken van het beest. Wat is hier van waar?

Antwoord

Beste vraagsteller. Wij verwonderen ons vooral over het feit dat mensen bij een gedegen Bijbelse preek van een dominee soms al na tien minuten hun aandacht verliezen, maar dat ze zonder problemen een uur lang geïnteresseerd kunnen kijken en luisteren naar een dodelijk saai monoloog van een dame met duidelijk teveel vrije tijd. Ze wordt in elk geval niet gehinderd door enige kennis van zaken. De onzin die ze vertelt is tenenkrommend. Zelfs uit de Bijbel worden wat losse teksten gegraaid.

Wie overigens wel eens serieus diezelfde Bijbel bestudeert -en blijkbaar is dat ook in onze achterban steeds minder het geval- leest dat Jezus zegt dat in het einde der dagen “vele valse profeten” zullen opstaan. Welnu, dat zou dan toch tot enige voorzichtigheid moeten manen. Maar het tegendeel is waar. De video van deze kakelende internetprofetes wordt massaal gedeeld in christelijke kringen. Dat kan maar één ding betekenen: we koesteren en stimuleren “door domheid voortgedreven” (Psalm 32) dit soort angstgevoelen en laten ons liever niet (meer) leiden door Gods Woord. Jezus zegt: “Vreest niet, want Ik ben met u.” Paulus en Petrus roepen niet alleen op tot waakzaamheid, maar vooral ook om nuchter te zijn. En dat laatste ontbreekt op dit moment volledig.

Als redactie hebben we in ieder geval besloten om geen enkele aandacht te besteden aan de honderden complottheoriën rond Covid en Bill Gates of andere wonderlijke kortsluitingen in het menselijk brein.

Redactie Vragenrubriek

P.S. Het RD deed onlangs een factcheck van de video. Samengevat: de video bevat weliswaar een logische redenering maar die is gebaseerd op een lange reeks van onjuiste veronderstellingen en onjuistheden.

Lees meer artikelen over:

complottheoriecoronavirus