Op de proef gesteld in dromen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 8 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 27 jaar en ik heb een persoonlijke zoektocht van een aantal jaar achter de rug waarin ik een aantal maanden geleden een belangrijke keuze heb gemaakt. Sinds mijn tienerjaren heb ik mij seksueel aangetrokken gevoeld tot zowel vrouwen als mannen. Waarbij mijn gevoelens richting vrouwen meer emotioneel en die richting mannen meer fysiek waren. Deze -toch wel verwarrende- situatie heeft mede geleid tot een persoonlijke zoektocht waarin ik overal aan twijfelen moest, tot aan mijn diepste (geloofs)fundamenten. Via een geleidelijk proces werd het mij duidelijk dat ik uiteindelijk een keuze moest maken. En dat deze keuze waarschijnlijk het offeren van mijn gevoelens voor mannen zou inhouden. Een tijdlang heb ik tegen deze keuze aangehikt totdat ik een aantal maanden geleden stilgezet werd bij de uitbundige liefde van God, getoond aan het kruis. Deze liefde is zo'n sterke inspiratiebron dat ik de keuze kon maken. In de periode hierna ben ik stapelverliefd geworden en intussen heb ik een relatie met haar. Ik ben een gelukkig mens. Keuzes moeten rijpen, daar ben ik mij van bewust. Op dit moment ben ik eigenlijk nog een groentje wat mijn keuze betreft, zo kort geleden nog maar genomen. Dat het dus soms een opgave is om te volharden is wel moeilijk maar niet verwonderlijk. Waar ik tegenaan loop zijn dromen in mijn slaap. Ruwweg een keer in de twee weken droom ik over seks met een man. De dag erna houdt dit mij op een of andere manier in z'n greep en voel ik me zwak t.o.v. de keuze die ik heb gemaakt. Mijn vraag is of het een bekend fenomeen is dat dromen je op de proef stellen. En dat ze een sterkte impact hebben op je dag erna. Uiteraard stel ik een concrete tip ook op prijs.

Antwoord

Beste jongeman,

Je worstelt al jaren met het feit dat je met name fysiek meer gevoelens hebt voor mannen dan voor vrouwen. Op emotioneel niveau heb je meer gevoelens voor vrouwen. Maar je hebt dus homoseksuele gevoelens. Je vecht tegen deze homoseksuele gevoelens en je hebt een heel sterke wens om hetero te zijn.

Je hebt de keus gemaakt om hetero te willen zijn. Die keuze kun je maken, maar het betekent wel dat je de homoseksuele gevoelens die er ook zijn ontkent. Freud, een psycho-analyticus, zegt dan dat je op bewust niveau je gevoelens verdringt, maar deze gevoelens via dromen weer terug komen. Op een onbewust niveau is er de wens om deze homoseksuele gevoelens te beleven. Je kunt zulke gevoelens proberen te onderdrukken, maar zoals je merkt zoeken ze dan toch een uitlaatklep.

Je wilt zo graag een heterorelatie waardoor andere overwegingen niet worden gemaakt. Ik denk dat het goed is om dat wat je nu geschreven hebt, met je vriendin te delen. Dat kan een begin zijn van van jouw homoseksuele gevoelens een aanvaardbare plaats binnen jullie relatie te geven of het betekent dat deze gevoelens niet inpasbaar zijn in jullie relatie. Het mag niet zo zijn dat je vriendin het huwelijk met jou ingaat zonder dit te weten.

Als het samen bespreken van dit aspect te veel spanning oproept in jullie relatie kan hulp gevraagd worden bij het eerlijk bespreken ervan. Dat kan bijvoorbeeld bij een seksuoloog bij Eleos.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

dromengeaardheid
8 reacties
Tante Pollewop
Een heel goed advies om erover te gaan praten.

Als je blijft ontkennen, of het wil verdringen werkt het niet op den duur.
Vogel55
Deze situatie herken ik. Dit moet je écht eerlijk delen met je vriendin en bidden om de juiste weg te mogen gaan.
Koen
In de nacht als we gaan dromen hebben we geen enkel vat op wat we doen en denken. Concreet deze worstelingen benoemen en belijden aan de Heere. Vragen of Hij je wil behouden/beschermen en kracht wil geven in deze worsteling. Echt waar, iedere avond voor het slapen gaan opnieuw; Bidden & volhouden!
Daniel
@Koen, wat een mooie reactie, ik kan er niets aan toevoegen, helemaal met je eens.
oepsiedoepsie
Beste jongeman,

Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik ben een man van 35 jaar met een homoseksueel verleden, ongeveer tien jaar geleden maakte ik een vergelijkbaar proces door met dit verschil dat ik me zowel fysiek als emotioneel tot mannen aangetrokken voelde. God liet me duidelijk zien dat hij een ander plan met m'n leven had. Gedurende een paar jaar had ik regelmatig last van dromen, met o.a. beelden van homoseksuele ervaringen die ik had gehad. Wat mij hielp- m.b.t dromen- was uitgebreid de tijd nemen om te bidden en Bijbel lezen voor het slapen gaan en vragen om bescherming van mijn gedachtenleven. Deed ik dit niet, dan sliep ik onrustiger en was de kans groter dat beelden terugkwamen. Belangrijk is ook dat je stopt met porno kijken, mocht dit het geval zijn.
M.b.t. fascinatie voor mannen heeft het mij geholpen om contacten aan te gaan met mannelijke leeftijdsgenoten, voor mij was dit eerder moeilijk vanwege minderwaardigheidsgevoelens. Naarmate ik mijzelf meer kon accepteren als man, verminderde de aantrekkingskracht naar mannen.
Al met al een heel proces geweest. Een paar jaar geleden ben ik verliefd geworden op een vrouw en inmiddels getrouwd (en vader geworden). Mijn leven heeft een fantastische wending gekregen, maar daar ging strijd aan vooraf. Geestelijke strijd.
Tenslotte; God heeft jou aangeraakt en jij mag nu strijden in Zijn kracht!

Mocht je nog vragen hebben, mijn mailadres is bij de redactie bekend.
Zaza
Mooi antwoord van oepsiedoepsie. Het deed me denken aan een tekst in de bijbel, die in één van de psalmen staat. Misschien heb je wat aan deze woorden:
De dag is van U, ook de nacht behoort U toe, Ú hebt het licht en de zon hun plaats gegeven. (Psalm 74:16).
En... bespreken inderdaad! Laat geen geheimen toe in jullie relatie, hoe moeilijk ook, want dat onderschat ik niet!
Hanzio
Ook ik herken het. Ik ben 28 jaar en homosexueel. Dit was voor mij enorm verwarrend en frustrerend in mijn jeugd. Iemand die dat niet ervaren heeft of ervaart weet niet wat dat inhoud. Het beheerste mijn hele leven. Als gevolg daarvan werd ik depresief en heb ik oa. ook niet gestudeerd. Hier loop ik nu nog dagelijks tegen aan. Het van huis uit mee gekregen geloof heeft er ook sterk onder geleden, ik bad er dagelijks voor en werd voor mijn gevoel nooit verhoord. Nog steeds vind ik het moeilijk maar ik heb er voor mijn gevoel wel mee leren leven. Met ups en downs wel te verstaan. Ik ben getrouwd met een vrouw waar ik oprecht zielsveel van houdt en ik kan me geen beter huwelijk voorstellen. Ik heb een kind mogen krijgen. Als ik er over nadenk ben ik ontzettend gezegend.

Helaas, ook ik droom/fantaseer wel eens. Ik probeer het te verdringen, dat lukt aardig. Het ligt ook grotendeels aan de omgevening waarin ik verkeer. Ik probeer prikkels te voorkomen. Mijn vrouw is er niet van op de hoogte. Niemand weet het, alleen God. Soms, (gewoon een paar keer per jaar ofzo) vliegt dat me aan, voel ik me een leugenaar en zou ik het het liefts van het dak schreeuwen. Voornamelijk om een beetje begrip te krijgen waarom ik ben zoals ik ben, het zou voor mijn vrouw en familie waarschijnlijk veel duidelijk maken. Ik wil het ze niet aandoen en ook ik wil geen etiket. Meestal, en steeds vaker, heb ik vrede met deze situatie.

Kom, laten we er met Gods hulp tegen vechten. Bid aub ook voor mij!
dkw
@Hanzio,
Mooi dat je je verhaal hier deelt, en ik zal zeker voor je bidden.
Wat je misschien kan helpen, in Gods woord staat:
"Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;"

Als jij dus een gelovig mens bent, kun je Jezus erbij roepen als het gaat om de zonde te bestrijden.
Als bepaalde gedachten je dus aangrijpen, kun je zeggen: "In Jezus naam, ga weg van mij verkeerde gedachten!".
Probeer het maar, het zal werken!