Hou je van me?

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend vraagt wel eens aan me: hou je van me? Hij zegt het vaak lekker spontaan tegen me. Als ik aan hem vraag of dat zo is, dan is hij gewoon zeker en nuchter: Ja dat voel ik, heel veel. Maar als hij het aan mij vraagt: word ik juist onzeker en denk ik: Ja houd ik nu wel echt van je? Hoe weet ik nu zeker dat ik ook van hem houd? Ja, ik ben perfectionistisch dat weet ik en leg de lat voor mijzelf vaak zo hoog, maar ik ben ook zo onzeker. Wat is nu precies liefde en houden van en hoe weet ik nu dat ik mezelf en hem niet bedrieg?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om met het laatste te beginnen: bedriegen heeft met onoprechtheid te maken. Je weet natuurlijk wél wanneer je eerlijk en oprecht bent of wanneer je dat níét bent!

Dan je vraag: wat is liefde en houden van? Ik heb in een ander antwoord verwezen naar een jaren-60-liedje van Jaap Fischer, met de titel Sprookje. Ook jij zou dat eens op de kop moeten zien te tikken!

Perfectionisme en onzekerheid horen een beetje bij elkaar: doordat je de lat voor jezelf zo hoog legt doe je het in eigen ogen nóóit goed genoeg… wat dan ook! Probeer te vertrouwen op je gevoelens, die er zeker zijn (anders had je allang géén verkering meer met hem, toch?!). Ook hij zal het ongetwijfeld fijn vinden als jij spontaan kunt (lees: durft!) te zeggen dat je hem aardig vindt, lief vindt, knap vindt, sterk vindt… kortom, dat je van hem houdt!

Nog steeds moeilijk? Oefen het maar voor de spiegel: zeg tegen je spiegelbeeld: “ik houd van… (hoe heet hij?); ik houd van hem; ik houd van hem, omdat…” (mag je zelf invullen!). Net zolang tot je het ook hardop ten hemzelf durft te zeggen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Justin
hoi vragenstelster,
Lastig he? houd ik nu van hem of niet? ik denk dat iedereen daar wel eens last van heeft. luister inderdaad naar je gevoelens zoals mw Rots ook zegt. als jij afkeer over hem voelde, had je geen verkering gehad, toch? En je kunt niet elk moment als je naar hem kijkt die warme liefde in je voelen, maar dat hoeft ook niet. soms hebben andere gevoelens in jezelf de overhand en lijkt de liefde wel wat verstopt. bekijk het over de lange termijn, hoe zijn je gevoelens over het algemeen dan tegenover hem?
't zit vast wel goed als ik je verhaal zo lees! ;-) veel sterkte en liefde en levensgeluk toegewenst.