(...) Mag ik wel verlangen van hem dat hij van randreformatorisch opschuift naar...

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

We hebben al een tijd verkering. Mijn vriend komt uit de Christelijk Gereformeerde Kerk en ik zit in de Gereformeerde Gemeente. Bij hem in de kerk hoeven vrouwen geen hoed op, doordeweeks dragen de meiden broeken, enz. Ook wordt er anders tegen bepaalde uiterlijkheden en gebruiken aangekeken. Ik heb vanaf het begin af aan duidelijk gemaakt dat ik niet op kan schuiven naar zijn kerk. Hij zei dat hij daarom mijn kant op komt, maar dat dit lang zal duren. Dit heeft me in het begin veel strijd gekost, omdat ik steeds tegen verschillen aanliep (gospelmuziek, anders tegen voorbehoedsmiddelen in het huwelijk aankijken, wat doe je wel of niet op zondag, een klein beetje vrijer/ruimer tegen het genadeaanbod aankijken, soms wat anders antwoorden op vragen tijdens de bijbelstudie, enz). Ik merk dat mijn vriend echt mijn kant op komt. Mag ik wel verlangen van hem dat hij van randreformatorisch opschuift naar reformatorisch? Is het erg als hij dan op den duur reformatorisch is (geworden) vanwege mij i.p.v. dat hij het doet omdat hij het met die vroegere levenswijze niet eens was?

Antwoord

Beste jongelui,

Dit antwoord schrijf ik maar in meervoud, omdat het jullie allebei aangaat. Jullie vraag bevestigt weer eens dat de kerkelijke verdeeldheid vooral ook jongeren met kerkelijk-gemengde verkering raakt. Je wordt a.h.w. gedwongen om een keuze te maken, die je anders niet maken zou. En een keuze moet er gemaakt worden, want het huwelijk betekent dat je één wilt worden, en hoe zou dat kunnen wanneer je kerkelijk niet één bent en op dat zo belangrijke punt in je leven ieder een eigen weg gaat. Tot zover ben ik het met de achtergrond van de vraagstelling helemaal eens.

Vervolgens is er een punt dat ik nu maar laat rusten en dat is het punt van de typering van de beide kerkverbanden waar jullie toe behoren. Er zijn inderdaad CG-Kerken, die je als randreformatorisch zou kunnen typeren, helaas. Er zijn GG die je als hypercalvinistisch zou kunnen typeren, helaas. Gelukkig zijn er andere CGK en GG. Omdat ik niet weet waar jullie wonen en dus ook niet over welke CGK en GG je schrijft, laat ik dat maar rusten.

Waar ik wel mee zit, is het voortdurende "ik" in het schrijven. Dat zal misschien niet zo bedoeld zijn, maar ik wil het toch met het oog op jullie toekomst vermelden. Ik lees niets over de wil van de Heere en het gezamenlijk daarom vragen. Ik lees zelfs helemaal niets over dat allereerste vereiste, dat Paulus noemt: "Trouwen in de Heere". Is er bij jullie samen het diepe verlangen om de Heere te vrezen als het Allerhoogst en Eeuwig Goed. Is dat ten diepste de band die jullie verbindt, dat je de ander uit Gods hand ontvangt als een man, een vrouw die de Heere vreest? Weten jullie dat van elkaar? Dan kom je er ook kerkelijk wel uit, omdat "God Zelf dan je Leidsman zal wezen en je zal leren hoe je wandelen moet".

Een vraag die ik speciaal aan de vraagstelster wil stellen, is: Mag en kan jouw vriend bij jou zichzelf zijn?" Een antwoord, dat ik op je laatste vraag geef, is: Wanneer jouw vriend alleen vanwege jou overgaat naar jouw kerk, zal hij zich daar niet thuis voelen en is het de vraag of hij dat zijn leven lang volhoudt.

Van harte wens ik jullie toe, dat jullie ieder persoonlijk maar ook samen knielen voor het aangezicht van de Heere om Hem te vragen naar Zijn weg in deze belangrijke zaak

Gods zegen toegewenst,
Ds. J. Westerink