Echt het woord van God

Ds. P. Molenaar / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel vaak of de Bijbel echt het woord van God is. Ik geloof wel dat er een God is, dat is alleen al te zien aan de prachtige natuur die Hij geschapen heeft. Maar hoe weet ik dat de God die de natuur zo mooi heeft gemaakt de God van het christendom is? Waarom zou Hij niet de God van de islam of een andere godsdienst zijn? Soms geloof ik wel dat God echt de God van de Bijbel is, maar al snel ga ik dan weer twijfelen. Zo hoorde ik bijv. afgelopen week een preek waarbij de dominee meerdere keren zei dat we niet zoveel moesten redeneren en toen kon ik het voor een moment loslaten. Het leek wel of die preek voor mij geschreven was. Toch ben ik weer gaan twijfelen. Want zou ik mezelf niet voor de gek houden? Dat ik denk dat het van God komt, maar dat het eigenlijk gewoon stom toeval is? Ook wordt er vaak gezegd dat je niet op jezelf moet zien, maar op Jezus. Maar ik vind dat heel moeilijk. Want Jezus moet je door geloof aannemen en daar ontbreekt het me zo vaak aan. Want zolang ik niet zeker weet dat de Bijbel echt het woord van God is, weet ik ook niet of Jezus echt Gods' Zoon is en voor mij aan het kruis is gestorven. Toch heb ik wel een sterk verlangen om God echt te dienen en bij Hem te horen. Ik ben al erg lang op zoek naar Hem. Ook heb ik al heel vaak gebeden (gesmeekt kan je wel zeggen) om geloof, maar er lijkt zo weinig te veranderen. Ik zou zo graag echt oprecht in Hem geloven met zekerheid en niet soms een momentje. Ik hoop dat u mij een antwoord kan geven op mijn vragen en ik bid dat God dat antwoord wil zegenen.

Antwoord

Beste vriend(in),

We bemerken inderdaad dat je veel twijfels hebt op dit ogenblik. Dat geeft natuurlijk best veel onzekerheid bij jezelf. Dat is ook jammer. Twijfel is na de zondeval in ons leven gekomen. Het begon al met Adam en Eva. De duivel kwam eerst niet met een pertinente leugen, maar alleen met een twijfelachtige vraag: "Is het ook dat God gezegd heeft...?" Daarna zaaide hij de pertinente leugens: "Gij zult als God zijn, als je van die boom eet." Niet zonder reden wordt hij genoemd de "vader der leugenen." Duivel betekent letterlijk: "die alles door elkaar gooit." Zo is zijn tactiek. De tactiek van de duivel is om achter elk woord dat God spreekt een vraagteken te plaatsen. Hij doet niets liever dan liegen. Zo staat hij dus al bij de evangelieverkondiging klaar om twijfel te zaaien. In het woord "duivel" zit letterlijk het woord "twee" ( duo). Alles, wat met twee te maken heeft, kun je vaak negatief in verband brengen met de duivel. Denk maar aan twist, tweedracht, tweetongig, twijfel... Zo heeft ons leven door de zonden ook letterlijk iets dubbels gekregen. De duivel is de beste luisteraar in de kerk. Hij weet juist op gevoelige punten Gods werk te bestrijden. Dat moet je wel bedenken bij alle twijfel die bij je kan opkomen.

De duivel zaait de altijd twijfel, ook als we het geloof in de Heere hebben ontvangen. Daarvan getuigen de Psalmen als Gods kinderen in aanvechting zijn. Achteraf mogen de Psalmisten belijden dat de Heere hen door de smeltkroes van de twijfel heeft heen geholpen. Denk bijvoorbeeld aan Psalm 42 en ook aan Psalm 73. Zelfs Johannes de Doper twijfelde toen hij in de gevangenis terecht kwam (Mattheüs 11). Calvijn heeft dat bekende woord gesproken, dat waar de vlam des geloofs aanwezig is, ook de rook van de twijfel openbaar komt. Welnu, daarom is de twijfel ook altijd een groot gevaar voor Gods kinderen. De duivel probeert altijd mensen te verzoeken. Nu is het erg als we vraagtekens zetten achter het Woord Gods, maar door de zonden, waarin we ons gestort hebben in Adam,  is dat niet verwonderlijk. De duivel doet niets anders dan twijfel zaaien nu hij denkt dat hij het van de Heere gewonnen heeft.

Nu merk ik dat je last hebt van die twijfel en dat je die twijfel daarom ook eerlijk moet belijden. Geen betere raad kan ik je geven om dan een Jakobus 1 aandachtig door te lezen, waarin gesproken wordt over de verzoeking, maar ook dat je mag bidden om wijsheid als jou alle wijsheid ontbreekt. Probeer vooral, ook als de aanvechting zo sterk is, groot te denken van de Heere in wat Hij je geven wil. Het is namelijk heel erg om kleine gedachten van de Heere te hebben. Daarom is er niets beter dan in alle vertwijfelingen te vragen om wijsheid. De Heere verwijt niet en Hij wil mild geven. Bovendien is het een troost dat Jezus Zelf de duivel tijdens de verzoeking helemaal heeft verslagen (Mattheüs 4). Daarom is Hij altijd machtiger dan de duivel.

Verder zou ik je willen voorhouden, als je zoveel twijfel hebt ook over de Bijbel,  dat de Bijbel het meest bestreden boek is en ook het meest verbreide boek. Dat is eigenlijk niet te begrijpen en  toch zo’n wonder dat dit boek, hoewel dat het meest wordt tegengesproken, ondanks dat alles en dat in alle eeuwen der mensheid, het meest verbreid wordt. Dat geldt ook nu. Hoe wordt de Bijbel niet verbreid in landen waar de Bijbel nagenoeg verboden is. Toch zie je dat God door Zijn woord grote wonderen doet en dat vooral op de rand van het Koninkrijk Gods, waar de zaak van het Koninkrijk Gods het meest is aangevochten. Het is al een wonder dat we in aanraking zijn gebracht met het evangelie en ook een groot wonder en grote genade, dat we er zin in krijgen om de Heere te dienen. Het is al een wonder dat je door een preek die twijfels even kwijt bent. Heb er vooral oog voor hoe machtig God wel is. Hij kan en wil al je twijfel wegnemen.

Daarom blijf maar vragen en denk vooral groot van de Heere. Immers die tot de Heere komt,  moet geloven dat Hij is ("er is" of "bestaat") en een Beloner is van degenen die Hem zoeken (Hebreeën 11:6). Nooit heb ik nog meegemaakt dat de Heere geen antwoord gaf op het gebed. God kan immers alles, maar liegen kan Hij niet! Zijn Naam HEERE geeft al aan dat dat Hij dat inderdaad niet kan. Die Naam betekent immers: "Ik zal Zijn , Die ik zijn zal."

Lunteren,
Ds. P. Molenaar

Lees meer artikelen over:

geloofsstrijdtwijfel