Enkele maanden geleden is bij mij de diagnose epilepsie gesteld. Nu las ik pas i...

Ds. J. Noordam / Geen reacties

Vraag

Enkele maanden geleden is bij mij de diagnose epilepsie gesteld. Nu las ik pas in een blad dat er in de Bijbel ook over epilepsie word gesproken. Ja, dat er zelfs iemand was met epilepsie. Kunt u mij hier meer duidelijkheid over geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste Refoweb-lezer(es),

Je bedoelt met je vraag natuurlijk de maanzieke jongen, uit Mattheüs 17:14 t/m 21. Zijn genezing is vooral bekend geworden omdat het gebeurt ná de terugkeer van de Heere Jezus van de berg der verheerlijking. Maar uit Mattheüs 4:24 wordt ons duidelijk dat meer mensen met maanziekte bij de Heiland werden gebracht om door Hem te worden genezen. Maanziekte was tijdens Jezus’ rondwandeling op aarde blijkbaar een veel voorkomende ziekte.

Voor alle duidelijkheid: de symptomen van deze maanzieke knaap doen ons vandaag denken aan epilepsieaanvallen. Duidelijk is dat deze jongen in Mattheüs 17 toevallen heeft, waardoor hij regelmatig op de grond valt. Er wordt expliciet bij gezegd dat hij dikwijls valt in situaties waarbij vuur en water in de buurt zijn. Dit is hier geen toeval. Daaruit wordt gelijk duidelijk dat maanziekte méér is dan alleen epilepsie. Dat wordt verder ook duidelijk uit het feit dat de Heere Jezus een boze geest uitdrijft. Het gaat hier duidelijk over een destructieve geest, een geest die een mens duidelijk kwaad aan wil doen: verwonden of zelfs doden. Als je dit op je laat inwerken dan wordt wel duidelijk dat epilepsie zoals wij dat tegenwoordig kennen geen maanziekte is, laten we daar heel duidelijk in zijn. Nu wordt tegenwoordig ook wel gezegd, dat Jezus hier meegaat met de toen in die dagen levende gedachte dat er sprake is van bezetenheid bij maanziekte. Maar dat Jezus Zelf wel beter zou weten, maar naar de mensen in zijn tijd deze suggestie “mee speelt.” Deze moderne gedachtespinsel wil er bij mij niet in. We kennen de Heere Jezus als Man-uit-één-stuk. Hij is juist ontmaskerend en stelt verkeerde zaken in de levens van mensen aan de kaak.

Bij maanziekte gaat het heel duidelijk en expliciet om een occulte belasting. Daar is gelukkig bij epilepsie geen sprake van! Maak je je alsjeblieft dan ook geen zorgen op dat punt. Ik hoop en verwacht dat je dat ook wel begrepen zult hebben. We weten tegenwoordig heel veel, maar natuurlijk ook weer niet alles als het om epilepsie gaat. Epilepsie heeft te maken met een abnormale activiteit van cellen in de hersenen, waardoor aanvalsgewijs bewustzijnstoornissen optreden, meestal gecombineerd met andere verschijnselen, zoals spiertrekkingen.

Ik kan me voorstellen dat dat best moeilijk is, als je zo’n diagnose te horen krijgt. Aan de andere kant is een tijd van onzekerheid ook altijd heel moeilijk. Het heeft in ieder geval nu een naam gekregen. Ik zou vooral tegen je willen zeggen: lees veel over epilepsie. Er is veel goed informatie op dat punt, juist om er ook mee te leren omgaan. Want dat is natuurlijk de volgende stap. Hoe geef ik dit een plek in mijn leven en hoe ga ik om met gevaarlijke situaties.

Gelukkig mag je als christen ook weten dat je met al je moeiten en zorgen bij de Heere Jezus terecht mag. Hij wil ook jou helpen en bijstaan in al je dagelijkse levensomstandigheden. Dan mogen we toch geloven dat de Heere ook jou niet loslaat. Hij is ook jouw Heere, naar lichaam en ziel beide! Vertrouw je leven maar aan Hem toe!

Met een hartelijke broedergroet,
Ds. J. Noordam, Drachten
Ds. J. Noordam

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    -
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus