Veganist

Ds. J.J. van Holten / 77 reacties

Vraag

Ik ben nu al een tijdje veganist. Dit doe ik puur omdat ik veel van dieren houd en ik zo weinig mogelijk te maken wil hebben met dierenleed. Ik snap dat Jezus vroeger wel vlees at, vooral omdat de wijze van productie toen volkomen anders was. Nu is het vooral massaproductie en worden levende dieren eigenlijk als waardeloze producten behandeld. Dit vind ik erg, maar mijn moeder denkt dat het niet van God is om geen vlees en zuivel te eten. Ik heb helemaal niks tegen mensen die het wel doen. Het gaat mij vooral om de manier waarop dieren worden gehouden. Ik houd van Jezus en ik houd van dieren. Hoe denkt u er over?

Antwoord

Je vraagt mij expliciet hoe ik denk over veganisme zoals je dat in je vraag beschrijft. Ik vind echter dat mijn persoonlijke mening er niet zoveel toe doet, ook al zal die ongetwijfeld meespelen in wat ik hieronder probeer duidelijk te maken. Belangrijker dan mijn mening hierover is denk ik wat God daarvan vindt en wat Hij daarvan in Zijn Woord ons leert.

Zoals je zelf al opmerkt is er in de Bijbel geen verbod te vinden op het doden van dieren en het consumeren van vlees of andere dierlijke producten. God heeft aan de mens, na de zondeval de dieren gegeven om die op te eten. Vóór de zondeval was dat niet zo.

Als we het Oude Testament lezen en daar gegevens tegenkomen over de vele dieroffers die er werden gebracht dan moet je daarbij niet denken dat al die dieren verbrand werden. Juist de offerdieren, op een enkele na, werden door de offeraar, zijn gezin en familie en vooral ook de priesters gegeten.  Daarmee heeft het vegetarisme en het veganisme dus geen bijbelse grondslag.

Veganisme is dus een bepaalde zelfgekozen leefwijze. Die zoals jij zegt voortkomt uit liefde voor dieren. Een loffelijk streven zou ik zeggen. Ik ben het met je eens dat de huidige bio-industrie niet is wat de Schepper heeft bedoeld met de schepping van de dieren. Ook is er veel dierenleed in de massaproductie van dieren en dierproducten.

Ondanks het feit dat dieren geen ziel hebben en dus duidelijk in rangorde onder de mens staan, zijn en blijven het wel schepselen van God. In die zin hebben we dus met de dieren om te gaan zoals ook met de rest van de schepping. Uitbuiting van de aarde en milieuvervuiling zijn daarbij zaken waar we mede op grond van Gods Woord elkaar op mogen wijzen en ons leven daarnaar moeten inrichten.  Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat God de mens liefheeft en dat geldt niet voor de dieren. God gaat een wederkerige relatie aan met mensen. Hij stelt mensen ook in een wederkerige relatie tot elkaar. Ook dat geldt niet voor de dieren.

Waar God de dieren en de rest van de schepping ten dienste heeft gesteld van de mens, moeten wij niet wijzer willen zijn dan God. In de schepping is ook verankerd dat dieren en dierproducten een bepaalde plaats hebben in de voedselketen, met name ook in het voedselpatroon van de mens. Vlees- en dierproducten bevatten noodzakelijke basisvoedingsstoffen voor de mens. Dat is een gegeven vanuit de schepping. Zo heeft God alle onderdelen van de schepping plaats en functie gegeven.

Tenslotte:  Er tekent zich een tendens af in onze maatschappij, waarbij het opkomen voor dierenwelzijn en aanverwante gedachten een min of meer agressieve vorm gaat aannemen, waarbij geweld tegen mensen niet wordt geschuwd. Ik denk dat we dan de orde die God in de schepping heeft gegeven wel een heel eind kwijt zijn.

Je persoonlijke overtuiging verdient respect maar het is niet terug te voeren op de bijbelse gegevens. Zolang vegetarisme en veganisme geen religieuze of semi-religieuze trekjes krijgt is er denk ik niet zo veel mis mee.

Ik hoop dat je met het bovenstaande antwoord wat verder komt.

Vriendelijke groet,
Ds. J.J. van Holten, Bergambacht

Tags in dit artikel:

rentmeesterschap
77 reacties
jsml
@omega, niet alle natuur hoeft voor ons te wijken als wij daar ook maar een beetje last van hebben. Dat is wereldwijd helaas maar al te vaak de praktijk. Voorbeeld: omdat 'wij' zo nodig OVERAL waar water is PERSÉ moeten kunnen zwemmen, maken we de haaien toch gewoon af als die er toevallig al zwommen... ?? (telegraaf 27 sept.) Haaien!! de koningen van de zee! bedreigde diersoort!

Ik heb helemaal geen idealen en ik streef al helemaal niet gelijkertijd naar verschillende idealen, maar sommigen lijken het idee te hebben dat de natuur voor ons een gebruiksvoorwerp is waar we zo veel mogelijk voor onszelf uit moeten zien te halen. Maar de natuur is niet geschapen om ons te onderhouden, maar wij zijn geschapen om de natuur te onderhouden. Dat wij daarbij ook gebruik mogen maken van die natuur (zoals af en toe een lapje vlees eten misschien) doet daar niets vanaf en hoort daar zéker niet boven te staan.
karlo
O ja @rosalientje, dank je.
rotterdam1
@Vegas ; http://veganisme.eu/hans-bouma-veganist-en-de-bijbel.htm
Nu dan, ik heb het gelezen hoor, wat een raar onsamenhangend verhaal van deze dominee.
Hij citeert de bijbel zoals het in “zijn kraam” te pas komt.
Geen woord over de oud-oudtestamentische offerdieren, niets over de kwartels in de woestijn, de wonderbaarlijke visvangst en ga zo maar door.
Theologie met een nijptang – het lijkt wel een dominee :-).
Zijn woordkeuze is stuitend ; “slachthuizen met schreeuwende, kermende en gillende dieren”,
hoe suggestief kun je zijn.
Ritueel slachtverbod ; meer dan 1 miljard Joden en Moslims – wat zegt de dominee ?
Deze 1 miljard mensen kunnen nooit religieuze gronden hebben alleen wettische” Ja ja zo weet ik er nog wel meer, wat een onzinnig argument. En verder, een ritueel slachtverbod in Nederland is nutteloos als het in een ander EU land wel mag. Het kosher en halal vlees komt gewoon ritueel geslacht in het buitenland de grens over. Symboolpolitiek van de partij van de dieren.
Omega
Mooie aanvulling @rotterdam1 Waarvoor dank. Helemaal mee eens!

@jsml Veelal wordt vergeten dat al die gewassen, weilanden, akkerranden, vlechtheggen en natuurlijke afrasteringen ook bij het agrarisch bedrijfsleven horen en dus gewoon natuur zijn. We hoeven geen akkerbouwgebied (en dus voedselvoorziening) te laten sneuvelen in de hoop dat de bijna uitgestorven grauwgevleugeldewitkopsnuitkever van enkele hobby-bio's weer terugkeert, met alle ernstige gevolgen voor de volksgezondheid van dien. Natuur is namelijk niet alleen maar mooi en lieflijk, maar tegelijkertijd ook een broeinest van 'ongerechtigheden.' Vergeet niet dat natuur big business is voor tal van gesubsidieerde organisaties, die er financieel belang bij hebben om ons te bestoken met allerhande rampverhalen over natuur en milieu.

De grootste internationale leugen is nog steeds de vermeende opwarming van de aarde. We hebben onlangs uit de statistische meetgegevens kunnen destilleren dat de aarde al 16 jaar niet meer opwarmt. Maar aangezien er vele duizenden schreeuwerts verdienen aan deze luchtbel, wordt die fabel uit alle macht in stand gehouden. Zo ook al die wildwestverhalen over onze eigen natuur en milieu, waar miljarden in worden gepompt. Denk aan al die kostbare wildviaducten, die zomaar zijn geplaatst, zonder rekening te houden met de trekroutes van het wild. Honderden miljoenen aan weggegooid geld.

Er overwinteren meer dan 2 miljoen ganzen in ons land, die voor vele miljoenen aan schade bij boeren aanrichten (die vervolgens daarvoor niet gecompenseerd worden). Zelfs een bioloog van GroenLinks noemde ze ooit de tanks van de natuur. Maar wie het plan oppert om ze te bejagen (en op te eten), wordt een 'moordenaar' genoemd. Wat een ongelooflijke dwaasheid.

En geloof mij, die paar haaien waar ze nu op jagen kunnen we echt wel missen. Er zijn 400 soorten die vrijwel ongehinderd hun gang kunnen gaan in de grootste deel van onze oceanen en zeeën. Maar ja, rampverhalen doen het nu eenmaal goed bij de mensen en alles wordt voor zoete koek geslikt. Iedere vorm van nuchterheid en logica ontbreekt als het om de heilige huisjes natuur en milieu gaat. Haaievinnesoep smaakt trouwens uitermate goed. Van harte aanbevolen.
_Johannes
@Rotterdam1:
We moeten kinderarbeid hier ook maar weer goed gaan vinden want in het buitenland gebeurt het toch en komt al het werk van die kinderhandjes toch de grens over hier, vandaar die goedkope spulletjes in de action ed waar we allemaal massaal kopen.

Geweldig deze gereformeerde "groene" predikant ik ken hem wel hij is erg geliefd en een graag gevraagde spreker overal.
Heeft heel veel boeken geschreven. Leuke zachtaardige vent. Kan ook bijzonder goed naar je luisteren.
Hij houdt zich ook erg bezig met de zorg voor de totale planeet.
http://veganisme.eu/hans-bouma-veganist-en-de-bijbel.htm
jsml
Nu begrijp ik het ineens:

Een paar haaitjes kunnen we makkelijk missen, maar een paar pleziertjes??? Over ons lijk!!!!!!

Goed rentmeesterschap: er voor zorgen dat we NET NIET failliet gaan...
rotterdam1
@Johannes – Wat een vergelijking.
Ik zeg dat het invoeren van een verbod op ritueel slachten alleen in Nederland zinloos is vanwege het vrije verkeer van goederen binnen de EU landen en jij komt aanzetten met de herinvoering van de kinderarbeid.
Daar komt nog bij dat een een verbod door de Moslimlanden en Israël zeker zal worden opgevat als discriminatie en grote gevolgen zal hebben voor onze internationale betrekkingen.
Respect voor andere volkeren en Godsdiensten wordt zo wel heel selectief gebruikt.
Ik zou niet graag in de schoenen staan van de minister van B.Z. Als die zo'n wet moet gaan uitleggen in het buitenland.
Mensenrechten is een groot goed dus ook het recht op de vrijheid van Godsdienst.
Dorah
@ Vega,
Je reactie doet me sterk denken aan een spreekwoord. Iets met de pot die een ketel verwijt...
Daarnaast is je reactie haast blasfemisch want God is Degene die de mens hoger heeft geplaatst dan de dieren en niet wijzelf.
Je betoog komt op mij eerder boeddhistisch over (wat erg in is) dan christelijk en ik vraag me dan ook af waar jij je wijsheid vandaan haalt. God heeft de mens aangesteld als rentmeester over de aarde (en dus ook over de dieren). Dat wij er een gigantische puinhoop van hebben gemaakt en nog steeds maken, ben ik wel met je eens. We zouden dat veel beter moeten en kunnen doen en het is beschamend dat wij daarin niet een voorbeeld kunnen zijn voor anderen.
Daarnaast wordt in de Bijbel wel duidelijk dat dieren mogen worden gegeten. In het OT werden er ook dierlijke offers gebracht. Vind je dat ook wreed? Zou God dan wreed zijn? Begrijp me goed, zelf eet ik nauwelijks nog vlees maar om anderen te beschuldigen van egoïsme als zij daar anders over denken, vind ik veel te ver gaan.
rotterdam1
@Vega – Wat een arrogantie – Nederland heeft 16.000 veganisten (bron Wikipedia).
Dat is dus 1 o/oo van de bevolking. Al die andere mensen zijn volgens jou arrogant, egoïstisch, verwend en maken die aarde kapot.
Je moet maar durven.

En dat terwijl de veganisten helemaal niet consequent zijn
Ecologisch geteeld voedsel is beter omdat minder insecticiden gebruikt worden.
Maar dan heb je wel mest nodig – hoe verkrijg je dat zonder veeteelt ?
Leer is afkomstig van gedode dieren, maar de productie van kunstleer is veelal milieubelastend.
In bepaalde medicijnen, lijm, latex- en rubbersoorten, fietspompen is dierlijk materiaal verwerkt; ook plantaardige margarine mag wettelijk smaakstoffen van dierlijke oorsprong bevatten.
Drukwerk en fotografie waren voorheen vaak evenmin geschikt voor veganisten, maar door de digitalisering veranderde dat. Aangezien de aanschaf van dergelijke producten ook voor de veganist in menig geval onvermijdelijk is, zal ook hier voor de meest veganistische optie gekozen worden, waar de 100% optie niet aanwezig is. Zo ook ingeval de afwijzing van dierproeven tot consequentie zou hebben, dat geen gebruik gemaakt zou kunnen worden van bepaalde (medicamenteuze en bestralings-)behandelingen binnen de gezondheidszorg, omdat die eerst op dieren worden getest.

De Partij van de dieren maar ook die malloot van de P.V.V. Dion Gaus zijn totaal doorgeslagen.
Probeer eens aan een Laat-Middeleeuwse horige uit te leggen wat het concept Partij voor de Dieren inhoudt. Of aan een baby met een rijstbuikje in Darfur. Of aan de slaven die voor noppes bij Foxconn iPads in elkaar schroeven. Lukt niet. Omdat het een rare hedonistische uiting is van een totaal doorgeslagen welvaartsstaat, daarom.
Jij hebt daar een mooi woord voor ; TRIEST.
_Johannes
Allemaal foute info rotterdam1....
Juist leer is door de bewerking veel vervuilender dan kunstleer (dat is getest)
Mest kan gewoon van mensen zijn, jullie denken altijd maar dieren nodig te hebben
en veganisten streven naar iets ondanks dat niet alles haalbaar is doen veganisten nog tenminste moeite , kun je van niet zeggen met jullie vleesgevreet.
Dierenpartij doorgeslagen in welvaart/ rijstbuikje? tjonge juist vlees eten is doorgeslagen en veroorzaakt juist grote armoede onder kinderen.
God heeft de mens boven de rest gezet? hahahahahahahahahahaha das pas arrogantie!
Mona
@ Johannes, wacht even, nu ga je mijn God bespotten door te zeggen dat Hij arrogant is. Dat doet me pijn.
wat wij mensen fout doen, daar mogen we met elkaar discuseren. Maar geen lasteringen over mijn God alsjeblieft.
En laat je niet zo kennen joh, door woorden als 'vleesgevreet' te gebruiken. Blijf netjes.
_Johannes
@Mona
Ik bespot God niet. Het is verkeerd om te denken dat de mens verheven is boven de dieren. Dat is arrogantie van de mensen die zo denken. En daardoor zullen dieren altijd LIJDEN onder de mens, zolang de mens dat blijft denken.
Voor God zijn mens en dier gelijk.
Mona
@ Johannes, ik raad je aan de Bijbel te gaan lezen. (lees Genesis, de Schepping)
Daar staan twee belangrijke dingen in, wat betreft deze discussie.
1) de relatie tussen mens en dier, en hoe God dat geschapen heeft.
2) Hoe de mensen om moeten gaan met de dieren.
verderop in de Bijbel kan je lezen welke wetten God heeft gegeven, mbt tot het offeren van dieren.
Je kunt verwachten, als je reactie's plaats op refoweb, dat er mensen zijn die hun standpunt verwoorden vanuit de Bijbel. Dan is het goed om je daar in te verdiepen.
rotterdam1
1) de productie van kunstleer is veelal milieubelastender dan echt leer (bron wikipedia)
2) een groot deel van het landarsenaal op de wereld is niet geschikt voor landbouw maar alleen voor veeteelt. (bron V.N. rapport)
3) De hoeveelheid mest vanuit menselijke productie is vele malen ontoereikend. (bron Universiteit Wageningen)
4) In bepaalde medicijnen, lijm, latex- en rubbersoorten, fietspompen is dierlijk materiaal verwerkt; ook plantaardige margarine mag wettelijk smaakstoffen van dierlijke oorsprong bevatten.
5) Drukwerk en fotografie waren voorheen vaak evenmin geschikt voor veganisten, maar door de digitalisering veranderde dat. Aangezien de aanschaf van dergelijke producten ook voor de veganist in menig geval onvermijdelijk is, zal ook hier voor de meest veganistische optie gekozen worden, waar de 100% optie niet aanwezig is. Zo ook ingeval de afwijzing van dierproeven tot consequentie zou hebben, dat geen gebruik gemaakt zou kunnen worden van bepaalde (medicamenteuze en bestralings-)behandelingen binnen de gezondheidszorg, omdat die eerst op dieren worden getest.
_Johannes
rotterdam1 je hebt kennelijk nogal moeite om met bronnen aan te komen.
Wageningen heeft zelfs professoren die betaald worden door de zuivel-industrie (Toon van Hooijdonk) En ik kan je daar een exacte bron van geven:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/905530/2008/04/12/Een-professor-van-WC-eend.dhtml

Bovendien moet je hier maar eens kijken naar echte bronnen welke duidelijk aangeven dat plantaardig voedsel. honger de wereld uit kan helpen.

http://wereld-voedselverdeling.startpagina.nl

Het veganisme doet tenminste nog moeite om leed te voorkomen en dat doe jij duidelijk niet.
Dus dan kan je wel alles uit de kast proberen te trekken om het veganisme onderuit te halen maar dan nog zijn veganisten duizend keer meer bezig met dingen te laten, in het belang van anderen en in het belang van de wereld.
Neem daar eens een voorbeeld aan.
Jij stelt kennelijk liever jezelf centraal en alles moet daarvoor wijken.
Dat is het verschil tussen iemand die betrokken is met de wereld om zich heen en die zich het leed van dieren en van anderen aantrekt door plantaardig te leven en daardoor deze problemen probeert op te lossen.

@Mona
Ik raad je van harte aan om te lezen wat dominee Hans Bouma hierover schrijft en zegt.
rotterdam1
Ik citeer achtereenvolgend ; de Verenigde Naties – Wikipedia en de Universiteit Wageningen.
Moeite met bronnen ? Mijn bronnen staan jou niet aan en dat is iets anders.
Het is duidelijk dat jij en je mede veganisten jullie zwaar verheven voelen boven het gewone volk.
Verder niets meer te melden.
Pompoen
Blessed are the merciful!
(Gezegend zijn de Barmhartige)

http://youtu.be/qQwNmolBr1w