Veganist

Ds. J.J. van Holten / 77 reacties

Vraag

Ik ben nu al een tijdje veganist. Dit doe ik puur omdat ik veel van dieren houd en ik zo weinig mogelijk te maken wil hebben met dierenleed. Ik snap dat Jezus vroeger wel vlees at, vooral omdat de wijze van productie toen volkomen anders was. Nu is het vooral massaproductie en worden levende dieren eigenlijk als waardeloze producten behandeld. Dit vind ik erg, maar mijn moeder denkt dat het niet van God is om geen vlees en zuivel te eten. Ik heb helemaal niks tegen mensen die het wel doen. Het gaat mij vooral om de manier waarop dieren worden gehouden. Ik houd van Jezus en ik houd van dieren. Hoe denkt u er over?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraagt mij expliciet hoe ik denk over veganisme zoals je dat in je vraag beschrijft. Ik vind echter dat mijn persoonlijke mening er niet zoveel toe doet, ook al zal die ongetwijfeld meespelen in wat ik hieronder probeer duidelijk te maken. Belangrijker dan mijn mening hierover is denk ik wat God daarvan vindt en wat Hij daarvan in Zijn Woord ons leert.

Zoals je zelf al opmerkt is er in de Bijbel geen verbod te vinden op het doden van dieren en het consumeren van vlees of andere dierlijke producten. God heeft aan de mens, na de zondeval de dieren gegeven om die op te eten. Vóór de zondeval was dat niet zo.

Als we het Oude Testament lezen en daar gegevens tegenkomen over de vele dieroffers die er werden gebracht dan moet je daarbij niet denken dat al die dieren verbrand werden. Juist de offerdieren, op een enkele na, werden door de offeraar, zijn gezin en familie en vooral ook de priesters gegeten.  Daarmee heeft het vegetarisme en het veganisme dus geen bijbelse grondslag.

Veganisme is dus een bepaalde zelfgekozen leefwijze. Die zoals jij zegt voortkomt uit liefde voor dieren. Een loffelijk streven zou ik zeggen. Ik ben het met je eens dat de huidige bio-industrie niet is wat de Schepper heeft bedoeld met de schepping van de dieren. Ook is er veel dierenleed in de massaproductie van dieren en dierproducten.

Ondanks het feit dat dieren geen ziel hebben en dus duidelijk in rangorde onder de mens staan, zijn en blijven het wel schepselen van God. In die zin hebben we dus met de dieren om te gaan zoals ook met de rest van de schepping. Uitbuiting van de aarde en milieuvervuiling zijn daarbij zaken waar we mede op grond van Gods Woord elkaar op mogen wijzen en ons leven daarnaar moeten inrichten.  Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat God de mens liefheeft en dat geldt niet voor de dieren. God gaat een wederkerige relatie aan met mensen. Hij stelt mensen ook in een wederkerige relatie tot elkaar. Ook dat geldt niet voor de dieren.

Waar God de dieren en de rest van de schepping ten dienste heeft gesteld van de mens, moeten wij niet wijzer willen zijn dan God. In de schepping is ook verankerd dat dieren en dierproducten een bepaalde plaats hebben in de voedselketen, met name ook in het voedselpatroon van de mens. Vlees- en dierproducten bevatten noodzakelijke basisvoedingsstoffen voor de mens. Dat is een gegeven vanuit de schepping. Zo heeft God alle onderdelen van de schepping plaats en functie gegeven.

Tenslotte:  Er tekent zich een tendens af in onze maatschappij, waarbij het opkomen voor dierenwelzijn en aanverwante gedachten een min of meer agressieve vorm gaat aannemen, waarbij geweld tegen mensen niet wordt geschuwd. Ik denk dat we dan de orde die God in de schepping heeft gegeven wel een heel eind kwijt zijn.

Je persoonlijke overtuiging verdient respect maar het is niet terug te voeren op de bijbelse gegevens. Zolang vegetarisme en veganisme geen religieuze of semi-religieuze trekjes krijgt is er denk ik niet zo veel mis mee.

Ik hoop dat je met het bovenstaande antwoord wat verder komt.

Vriendelijke groet,
Ds. J.J. van Holten, Bergambacht

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

rentmeesterschap
77 reacties
_Johannes
Het is eigenlijk heel simpel allemaal.
God is liefde. Maar een dier slachten en eten heeft niets met liefde te maken. Maar alles met pijn, angst en dood.
Alleen dat al zou een reden moeten zijn om geen vlees meer te eten.

We proberen toch ook om onze medemens geen kwaad te doen Waarom dan wel een medeschepsel?

Als God had gewild dat we vlees aten, had Hij de biefstukken en hamlappen wel aan de bomen en struiken laten groeien.
jsml
@_Johannes,
"Als god had gewild dat we vlees aten, had Hij de biefstukken en hamlappen wel aan de bomen en struiken laten groeien."

....Of God vind het gewoon goed dat we een dier slachten. (zie mijn vorige reactie.)

Maar goed, stel dat je gelijk hebt, dan eten we in het vervolg toch gewoon alleen roofdieren? Dat kunnen namelijk ONMOGELIJK schepsels zijn van God want God is Liefde!

Maar een god die enerzijds absoluut niet wil hebben dat wij vlees eten en anderzijds zegt dat dieren ons tot voedsel mogen zijn noem ik geen god maar een leugenaar.
rotterdam1
Laat duidelijk zijn als iemand geen vlees, vis en zuivel wilt eten dan mag dat uiteraard, we wonen, gelukkig in een vrij land.

Maar er worden hier zoveel agrarische onjuistheden geventileerd dat ik toch maar even reageer ;

Koeien en geiten worden door de boer kunstmatig drachtig gemaakt om melk te geven.
(was het Gods bedoeling dat deze melk naar de volwassen mens ging of naar de koe haar eigen kalfje?) Je hele leven bijna constant drachtig zijn is een enorme uitputting voor het dier

Wat is “kunstmatig drachtig maken” bedoelt u hier kunstmatige inseminatie mee ? Zo ja dat is gewoon “anders” ingebracht sperma. Bij geiten en schapen komt dit weinig voor daar gebruikt de boer gewoon “de diensten” van bok of ram.
Je hele leven drachtig ? Een geit en schaap hebben een draagtijd van 5 maanden, krijgen 1 x per jaar jongen dus zijn per jaar 5 maanden drachtig en 7 maanden niet drachtig. Ongenuanceerde kolder.

Is het de bedoeling dat de melk naar de volwassen mens gaat ?

Wederom een raar argument, is het de bedoeling dat de honing naar de mens gaat, en de tomaat ? De bij produceert de honing niet voor de mens, de tomatenplant produceert vruchten met zaden om zich voort te planten en niet om gegeten te worden.

Na de bevalling geeft ze een tijdje melk en als dat minder wordt, maken de boeren haar weer drachtig om weer meer melk in die uier te krijgen.

Stieren maken koeien drachtig dat doet niet de boer. Kijk b.v. naar runderen in natuurgebieden – de beroemde Schotse Hooglanders – daar is geen boer – geen kunstmatige inseminatie – toch krijgen de koeien elk jaar een kalf. Rara hoe kan dat ? Antwoord ; het is gewoon de natuur.

Als God had gewild dat we vlees aten, had Hij de biefstukken en hamlappen wel aan de bomen en struiken laten groeien.

Gefeliciteerd Johannus dit is werkelijk de meest ongenuanceerde opmerking over dit onderwerp.
Als God zou willen dat we zwemmen had Hij ons wel vinnen gegeven, vliegen ? Vleugels ?
Als Hij zou willen dat we patat eten had Hij ons wel vierkante aardappelen gegeven.

Kilo knallers bij de supermarkt ; als je alle bio industrie zou verbieden dan blijven de kilo knallers gewoon in het schap – ze worden alleen 1 kg duurder per kg.

Het verbieden van grote stallen, legbatterijen, pelsdierfokkerijen, ritueel slachten enz. enz. alleen in Nederland is zinloos. Je verbied de productie in eigen land, resultaat het kant-en-klare product komt gewoon de grens over, we hebben namelijk open grenzen, vrij verkeer van producten. Dit het enige wat we daar mee bereiken is de laatste genadeslag voor de Nederlandse boeren.
Lalage
@Dorah een goed boek over veganisme en gezondheid is 'Vegan for life' van Jack Norris, een diëtist en autoriteit op dit gebied. Als je liever iets van een arts leest, kan je bijvoorbeeld iets lezen van Fuhrman of McDougall.

Ik ben het met je eens dat Boele Ytsma erin doorslaat, met name ook met het hardlopen. Maar iedereen mag natuurlijk zelf uitmaken hoe ver hij/zij hierin gaat.
Dus ook voor ieder die hier meeleest: het heeft al een enorme invloed op het milieu als je besluit om één dag per week geen vlees meer te eten!
borkdude
Ik ben al een aantal jaren vegetariër en sinds een paar maanden veganist. Ik deed dit in het begin vooral voor mijn gezondheid, maar begin nu ook steeds meer in te zien dat de beslissing om veganistisch te eten in deze tijd en wereld de meest krachtige beslissing is om iets te doen aan milieuvervuiling en dierenwelzijn. Je slaat dus drie vliegen in één klap. Ik ben ervan overtuigd dat een veganistisch dieet prima samen kan gaan met een christelijke levensovertuiging. In elk geval past bewust omgaan met dieren en milieu daarbij en veganisme is daarin het grootste verschil wat je als consument kan maken.

In het afgelopen jaar heb ik heel wat boeken en documentaires gezien over plantaardig eten. De bronnen heb ik hier verzameld voor de liefhebber. https://www.evernote.com/shard/s96/sh/f7b08917-8af5-45b7-b1bd-0219c2122a51/1e2a2913e472f5c9047897a5c736d3ff

Voor een ethisch boek over het wel of niet consumeren van dierlijk voedsel, waar het in dit topic toch voornamelijk over gaat, kan ik het boek "Dieren eten" van Jonathan Safran Foer aanraden.
borkdude
@lalage @skeptor Daar ben ik het mee eens. Elke stap richting minder vlees/zuivel/eieren/vis is een stap in de goede richting. Dat kan beginnen bij een dag in de week vegetarisch als je een vleeseter bent. Ben je al vegetariër? Eet dan eens een dag of wat in de week veganistisch.

De auteurs die Lalage bedoelt zijn Joel Fuhrman en John McDougall (er zijn meer auteurs met die achternamen op aarde).
moedervan2
@ Vega

God gaf zelf kwakkelen in de woestijn om op te eten! (Ex 16) God stelde zelf de offerdienst in! (Ex 29: 20) en God stelde zelf het Pascha in, waarin een lam werd gegeten. (Ex 12: 6) Dit staat zo duidelijk zwart of wit in de Herziene Statenvertaling dat ik echt totaal niet kan begrijpen dat jij zegt dat mensen hebben gedacht dat de Heere het zo bedoelde. Er staat duidelijk elke keer: "En de HEERE zeide tot Mozes..."

Ik zou hierover graag een reactie van je zien!
moedervan2
@ Vega

Ik bedoel er niet mee dat jij niet de keuze mag maken om er niet van te eten, daar mag iedereen vrij in zijn. Maar ik vind het erg stuitend dat jij wilt beweren dat God het niet zo bedoeld heeft... er zijn bijbelteksten te over in de boeken van Mozes waarin God zelf heel duidelijk vlees te eten geeft.
Dat je de huidige veehouderij onverantwoordelijk vindt omgaan met zijn dieren, doet niets af aan deze teksten. Al ben ik er zelf van overtuigd dat er in Nederland zoveel wetgeving is dat de boer steeds gecontroleerd wordt. Als je bijvoorbeeld melk wil leveren aan Campina moet je hoogwaardige melk leveren, die aan allerlei eisen voldoet wat te maken heeft met hoe je je koeien houdt en voedt, maar ook behandeld als ze ziek zijn. Kortom: in Nederland is het echt niet mogelijk om je dieren zwaar te mishandelen en dan toch een goed keurmerk te krijgen. Er zal ongetwijfeld dierenleed zijn, maar merendeel van de dieren wordt goed behandeld.
We zouden zelfs eens wat meer geld moeten willen neerleggen voor een stukje vlees. En niet voor het goedkoopste willen gaan, want de boeren en dus ook de dieren lijden hieronder. Net als akkerbouwers trouwens, als je een zak aardappels voor E1,- in de supermarkt koopt, hoeveel blijft er voor de boer over?? We helpen het zelf om zeep hoor!
borkdude
@moedervan2 Daar ben ik het mee eens. De prijs van vlees/zuivel mag best omhoog, boeren staan onder druk.
_Johannes
De Essenen waaruit Jezus en Johannes de Doper voortkwamen stonden tweeduizend jaar terug bekend om hun vegetarische leefwijze. Maar onze bijbel maakt van Johannes de Doper iemand die onder meer leefde van het eten van sprinkhanen! Volgens het Evangelie van de heilige twaalven is dit een onjuiste vertaling: 'En deze Johannes droeg een kleed van kemelshaar en een kemelsharen gordel om zijn lendenen; en zijn maaltijd bestond uit de vrucht van de Johannesbroodboom en wilde honing.' (7:4)

Johannes was inderdaad vegetarier. Hij kwam om de offercultus uit de Tempel van Jeruzalem te vervangen door een ritueel waarbij de mens geen dieren zou offeren, maar zijn eigen innerlijke dierlijkheid zou transformeren: 'Onthoudt u van bloed en van al het geworgde, en van dode lichamen van vogels en dieren, en van elke daad van wreedheid, en van alles wat door onrecht verkregen is. Meent gij dat het bloed van dieren en vogels zonden zullen wegwassen! Ik zeg u, neen. Spreekt de waarheid. Weest rechtvaardig. Weest barmhartig voor elkander en voor alle levende wezens, en wandelt nederig voor uw God.' (7:10)

Ook Jezus wordt in het Evangelie van de heilige twaalven getypeerd als een man die gekomen was om het lijden van dieren te verlichten. Hij wees een groepje leeglopers terecht omdat zij een kat kwelden. Hij overtuigde een jongeman ervan de konijnen en duiven los te laten die hij op de markt had willen verkopen. Daarbij zei hij over runderen:

'Gij gelooft dat Mozes werkelijk bevel gaf zulke schepselen te doden, te offeren en te eten, en zo doet Gij in de Tempel, maar ziet, hier is Een die groter is dan Mozes, en Hij komt om de bloedoffers van de wet en haar feesten weg te doen, en voor u weder de reine gave en de offerande zonder bloed van den beginne in ere te herstellen, namelijk van de granen en vruchten der aarde... Laat daarom deze schepselen vrij, opdat zij zich in God mogen verheugen en de mens geen schuld opleggen.' (28:3-5)

Bij een volgende gelegenheid kwam Jezus een man tegen die zijn brood verdiende als vogelvanger. Jezus vermaande hem de vogels uit hun kooi te bevrijden: 'Zijn dit niet uw medeschepselen, alleen zwakker dan gij? En heeft dezelfde God, onze Vader-Moeder, hen niet even lief als u? Laat deze, uw kleine broeders en zusters in vrijheid gaan, en zorg dat ge deze dingen niet weer doet, maar voorzie op eerlijke wijze in uw onderhoud.' (41:4)

Eerder had hij over dieren die door mensen gekweld werden opgemerkt: 'En wat gij aan de minste van deze mijn kinderen doet, dat doet gij Mij. Want Ik ben in hen en zij in Mij. Ja, Ik ben in alle wezens en alle wezens zijn in Mij. Ik verheug Mij in al hun vreugden en in al hun droefenis ben Ik bedroefd. Daarom zeg Ik u: Weest vriendelijk voor elkander en voor alle schepselen Gods.' (38:6)
karlo
@jsml..haha, okee. en @rosalientje.. sorry, het schoot er zomaar uit.
rosalientje
Karlo, oké, het is je vergeven:)
Mona
@ vegetarieers, veganisten en vleeseters,
we kunnen in ieder geval kruidnoten kopen, om de ZOA te helpen. (zie kopje nieuws van refoweb).
Deze steunen het werk van de boeren in Burundi.
De mensen en boeren daar hebben problemen van andere orde.
Omega
@Vega Als jij er van overtuigd bent dat dieren een ziel hebben en dat ze naar de hemel gaan, heb ik zojuist een zeer goede daad verricht en een heerlijke biefstuk naar zijn juiste plek van bestemming gebracht ;-) De meeste vegetariërs die ik ontmoet zijn broodmager en (daardoor?) narrig, chagrijnig, met geen enkel gevoel voor humor. Ze helpen bijvoorbeeld nertsen ontsnappen, die vervolgens of een vreselijke hongerdood sterven of andere dieren vermoorden. Koeien en kippen moeten buiten blijven, zodat ze tienmaal meer risico lopen op MKZ of vogelgriep. Geloof me, een koe staat liever in een warme stal dan nu in de stromende regen buiten. Maar helaas moet alle logica wijken voor het fanatieke dogma van de menselijke herbivoren.

Overigens, iedereen z'n pleziertje. Als jij alleen boontjes en andere peultjes wil eten, mijn zegen heb je. Ook al weet ik dat planten enorm kunnen lijden van dat gepluk en dat ze daarvan veel verdriet hebben. Vraag maar aan prinses Irene. Jij je groenvoer en ik mijn sappige (biologische) biefstukjes. Samen blij.

En de honger in de wereld komt niet doordat wij zoveel vlees eten, maar omdat boeren bestraft worden voor overproductie. Als westerse landen hebben we de technieken om de hele wereld van voedsel te voorzien. Maar we moeten zo nodig kostbare landbouwgrond vernietigen en omzetten in natuur- en moerasgebieden, broeinesten van ongedierte en daardoor ziekten.
Lalage
@Omega Wat ben jij negatief en bevooroordeeld, sneu hoor!
jsml
@Omega, nu sla je misschien weer een beetje door naar de andere kant.

"Maar we moeten zo nodig kostbare landbouwgrond vernietigen en omzetten in natuur- en moerasgebieden, broeinesten van ongedierte en daardoor ziekten."

Als er één land is die niet veel zijn zijn natuur heeft overgelaten is het Nederland wel denk ik. Procentsgewijs hebben wij heel wat landbouwgrond tegenover een klein beetje (broodnodige) natuur.

Ik vraag me een beetje af hoe jij Gods schepping een broeinest van ongedierte en ziekten kan noemen. ???
Omega
Mooi, iedereen is weer wakker ;-) Ik moet toegeven dat ik nogal regelmatig in kringen verkeer van het volksdeel dat een afkeer heeft van douchewater, leegstaande panden 'confisceert' om die te gebruiken als uitvalsbasis voor acties tegen hardwerkende agrariërs en zelf op kosten leeft van de belastingbetaler. De lieflijke veganist die vrolijk tussen de kruiden huppelt en ondertussen geen vlieg kwaad doet, ben ik nog niet tegengekomen. Maar wellicht mag mij dat ooit nog eens komen staan te gebeuren.

En @jsml ik nodig je van harte uit om eens een vennetje en een paddenpoel te bezoeken op een zomerse avond. Terwijl jij vermoedelijk geniet van het wriemelend en vliegend ongedierte (neem deze schepping gerust mee in je huis), is het voor agrarisch Nederland een vliegende plaag. Biologen verwachten dat ook de malariamug snel zijn intrede doet in ons land, dankzij de groene taliban. Maar zoals gezegd, haal gerust wat geweldige schepsels als knutten, bedwants, vlooien en luizen in je woning ;-)

@Skeptor De veganisten die jij bedoelt mag ik graag. Niks mis mee. Zij het gras, ik het vlees ;-)
rotterdam1
Hartelijk dank @Omega.
Wat we hier allemaal lezen aan inzendingen is het resultaat van een gigantisch gebrek aan agrarische kennis.
Ik lees hier dat er mensen zijn met een voorkeur voor biologisch geteelde groenten, tegelijk zijn ze tegenstanders van dieren in stallen.
Dit is een onmogelijke combinatie ; als je geen kunstmest mag gebruiken moet je het doen met natuurlijke mest. Iemand enig idee hoe de boer dat moet verzamelen in een weiland. Probeer het eens zou ik zeggen met b.v. kippenmest en geitenkeutels.
Het gelijkertijd streven naar verschillende idealen gaat nooit lukken, uit een onderzoek van de universiteit Wageningen bleek dat biologische landbouw 20 procent minder gewasopbrengst had per landbouwareaal dan de reguliere tegenhanger. Dat betekent dat om hetzelfde aantal mensen te voeden, biologische landbouw meer landbouwgrond nodig heeft. Dit kan ten koste gaan van de natuur.
Vaak zijn deze mensen ook tegenstanders van genetisch gemanipuleerde gewassen terwijl dit juist “de oplossing” kan worden om het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen te gaan. Met name de landbouw in Afrika kan enorm geholpen worden met dit soort van nieuwe gewassen.
Omega heeft gelijk, bezoek eens een boerderij in Nederland gelegen naast een z.g. nieuw natuurgebied – enig idee hoeveel zaden van al dat lustig bloeiend onkruid overwaaien naar de akkers ?
Ook ik verlang naar paradijselijk leven, we moeten ons echter wel realiseren dat er sindsdien een paar mensen meer zijn op deze wereld om te voeden en geloof me, ook de armen in Afrika lusten, als ze het kunnen betalen, af en toe graag een stukje vlees.
Mona
@Rotterdam schrijft: Wat we hier allemaal lezen aan inzendingen is het resultaat van een gigantisch gebrek aan agrarische kennis.

Daar ben ik het van harte mee eens.
Ik ben in de stad opgegroeid, en voordat ik met mijn boer trouwde had ik geen idee wat een agrarisch bedrijf inhield.
Je weet het pas als je je erin verdiept. Dan kom je erachter waarom sommige zaken zo gaan.
Als ik mensen soms hun mening hoor verkondigen, dan denk ik : ik kan je heel best begrijpen, want toen ik nog nergens van wist, praatte ik ook zo.
Mona
waarmee ik dan niet de indruk wil geven nu boven iemand te staan.
Maar door een gebrek aan kennis kan je mening ongenuanceerd zijn.