Het nut van huisbezoek

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Wat is het nut van huisbezoek? Ik zie er altijd als een berg tegen op. Is het is eigenlijk verplicht om de ouderlingen te ontvangen?

Antwoord

Als je tot een kerk behoort, zijn daar de ambten over je gesteld om toezicht te houden over de levenswandel, maar bovenal om de geestelijke dingen te bespreken. Het woord zegt: zij waken over je ziel. Dus: ze zijn je tot nut gegeven. En om die reden moet je het niet als een verplichting zien, maar tot jouw nut van de HEERE gegeven.

Dat wil niet zeggen, dat ambtsdragers geen mensen zijn met tekorten en gebreken. En dat kan wel eens invloed hebben op het gesprek.

Waarom zie je er als een berg tegenop? Is er iets te verbergen? Komen ze te dicht bij je hart? Spreken ze je teveel aan op je levenswandel? Dat kunnen ook allemaal zaken zijn, waardoor we ons onrustig voelen als de ambtsdragers komen. Als de zaken goed liggen, moet je er toch niet als een berg tegen opzien. En heb je ook al eens eerlijk gezegd, dat je er tegen op ziet en wat daar volgens jou de reden daarvan is?

Als je hen open tegemoet treedt, zul je bemerken, dat ambtsdragers geen "boemannen" zijn. Maar als je niets zegt, dan voed jezelf het vervelende gevoel, dat je nu hebt.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

huisbezoek