Antidepressiva

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Is er ook een wat minder agressieve vorm van antidepressiva, die niet zoveel bijwerkingen heeft en waar je niet aan gewend raakt? En kun je die ook zelf kopen bij een apotheek of drogist? Het voornaamste doel/resultaat ervan moet zijn dat ik niet qua gevoel van het ene uiterste in het andere uiterste val en dat mijn negatieve gevoelens/angst verdwijnen.

Antwoord

Er is een middel dat mogelijk werkt bij lichte tot matige depressies en verkrijgbaar is bij een reformzaak: St. Janskruid. Daarbij moet opgemerkt worden dat dit niet altijd in combinatie met andere medicijnen geslikt kan worden. Raadpleeg daarvoor je huisarts.

Overigens worden de bijwerkingen van reguliere antidepressiva (welke ook worden gebruikt tegen angst) in de loop van tijd minder. De bijwerkingen zijn de reden voor het insluipen van het middel: men krijgt meestal niet meteen de geëigende dagdosis. Patiënten beginnen doorgaans met een lagere dosering. De dosis wordt geleidelijk verhoogd.

Hieronder wat algemene informatie uit de NHG patientenbrief.

Antidepressiva herstellen het evenwicht tussen bepaalde stoffen in de hersenen. Daardoor worden de klachten meestal minder. U wordt minder somber en u krijgt weer plezier en belangstelling voor de dingen om u heen. Antidepressiva beginnen meestal pas na drie tot vier weken goed te werken.

Mogelijke bijwerkingen kunnen al eerder optreden, zoals slaperigheid of juist slapeloosheid, een droge mond, duizeligheid, hartkloppingen, transpireren, misselijkheid, verstopping, moeilijk plassen en minder zin in vrijen. Soms kan iemand die net begint met antidepressiva tijdelijk meer somber of onrustig worden. Heel zelden kunnen (reeds aanwezige) gedachten over zelfmoord sterker worden. De bijwerkingen verschillen per medicijn. Na verloop van tijd kunnen de bijwerkingen verdwijnen. Het is niet altijd duidelijk of een bepaald verschijnsel een bijwerking is of een klacht die bij de depressie hoort. Antidepressiva kunnen uw concentratie- en reactievermogen en daarmee ook uw rijvaardigheid verminderen.

Antidepressiva kunnen ook goed helpen bij ernstige angsten. Antidepressiva werken niet verslavend. Antidepressiva kunnen beter niet met sommige andere medicijnen worden gecombineerd. Zeg daarom aan iedere arts die u behandelt, dat u antidepressiva gebruikt. Als u daarnaast nog een ander medicijn of een natuurlijk geneesmiddel wilt gebruiken, overleg dan eerst of dit te combineren is met uw antidepressiva. De combinatie met St. Janskruid kan bijvoorbeeld risico's geven.

Zie ook thuisarts.nl

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

depressiefmedicijn
2 reacties
Daniel
Goed antwoord van Drs. J. de Jongh-van Hoof,
'St. Janskruid. Daarbij moet opgemerkt worden dat dit niet altijd in combinatie met andere medicijnen geslikt kan worden. Raadpleeg daarvoor je huisarts.'

Vraagsteller/ster moet met zijn/haar negatieve gevoelens naar God.
God alleen is de oplossing.
Het St Janskruid is ook een gave van God.
Leve de Heere voor zoveel goeds. En dan straks nog het hiernamaals en we hebben het al zo goed.
drj
Doe maar wat Drs. de Jong-van Hoof zegt en bespreek het met je huisarts. Het is belangrijk eerst goed te weten wat er aan de hand is, voordat je aan de antidepressiva gaat.