Eerste tafel is niet vol

Ds. A. van Lingen / Geen reacties

Vraag

Als het Heilig Avondmaal bediend wordt in de kerk en de eerste tafel is niet vol, moet/mag de predikant dan een tweede tafel openen? Wat zegt de Dordtse kerkorde hierover?

Antwoord

Ik weet niet of de Dordtse Kerkorde iets zegt over deze vraag. Ik vermoed eigenlijk van niet. Ik zou niet weten, wat een kerkorde hierover zeggen moet. Het is meer van belang voor een predikant die voorgaat in de dienst. Helaas is het een probleem waar predikanten mee te maken krijgen.

In ieder geval zullen we niet moeten vragen of dit mag of moet. Altijd als een predikant van mening is dat hij nog een keer moet nodigen moet hij dat zeker doen. Hij is zelfs geen verantwoording daarvoor schuldig aan zijn kerkenraad. Het gaat immers om de nodiging van het Evangelie. Dat is zijn roeping.

Iets anders is of het een positief punt is, dat de gemeente zo traag aankomt om de tafels te vullen. Persoonlijk ergert het mij, dat je er bij de gemeente op aan moet dringen de tafels te vullen. Ik vind, dat de predikant dan opmerkingen in de dienst moet maken die er eigenlijk niet bijhoren. Dat stoort de eerbied en de concentratie in de dienst. Achter de schroom zal naast een beleefdheidsfactor ook wel een religieuze schroom zitten: niet veel vrijmoedigheid om aan de tafel aan te gaan. Dat is echter beide niet gepast bij het Avondmaal. Beleefd zijn wil niet zeggen, dat je alleen aan de laatste tafel deel kunt nemen en daardoor lang wacht. Schroom, omdat je strijd hebt in het hart laat je niet iedere avondmaalsdienst zien door aan de laatste tafel te komen. Laat deze schroom slechts bij God bekend zijn. Anders is het een zeer tendentieuze schroom.

Helaas zullen predikanten nog wel enige tijd met dit probleem moeten worstelen. Ieder heeft zo zijn eigen vrijmoedigheid en gaven om het een en ander in banen te leiden. Overigens ben je als predikant wel verplicht om duidelijk te maken, dat je de avondmaalsbediening afsluit. Ikzelf nodig altijd nogmaals als de tafel niet bezet is. Wanneer er dan niemand meer komt stel ik vast dat dit dus de laatste tafel is van de bediening op deze avondmaalszondag. Dan weet de gemeente waar ze aan toe is.

Ds. A. van Lingen

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal