Mensen vergeven

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Ik vraag me af of je iemand behoort te vergeven, ook al heeft deze persoon geen schuld bekend. Verlangt God van ons dat we mensen vergeven die niet om vergeving vragen? Binnen de kerk hoor ik verschillende meningen en heb daar voor mezelf niet echt duidelijkheid over. Ook op grond van de Bijbel kan ik hier niet echt een antwoord op vinden. Heeft u hier een bijbels antwoord op?

Antwoord

9 reacties
vlokje
Volgens mij bewijs je vooral jezelf de grootste dienst door altijd te vergeven. Wat voor baat heb je ervan met wrok of nietvergeven te blijven lopen. Voel binnen jezelf waar je je het best bij voelt: niet vergeven, of wel? Vergeven is niet zo moeilijk, het is overlaten in Grotere Handen. We spelen zo vaak voor God, maar wanneer hebben we alles 100% eerlijk in beeld, om een rechtvaardig oordeel over een naaste te hebben?
Johnvb
God vraagt ons inderdaad om altijd te vergeven.
Niet alleen als vergeving gevraagd wordt, dan moeten we het daadwerkelijk vergeven met de woorden en de daden. Maar ook als het niet gevraagd wordt, dan moeten we vergeven in het hart en met de daden.
Vergeven is allereerst een wilsbesluit. Willen wij, als onze Heere Jezus Christus voor ons de zonde heeft betaald, als God de Vader onze zonden vergeven heeft, dan anderen niet vergeven? Of willen wij het beter weten dan de Heere Jezus Zelf, die zei, bij het leren van het Onze vader, want zo gij anderen niet vergeeft, zo zal ook uw Hemelse Vader u niet vergeven!
Ik weet, en ik spreek uit ervaring, dat er zaken kunnen zijn, waar mensen ons enorm pijn mee kunnen doen, kwetsen of zelfs kapot maken. Dan is vergeving schenken ontzaglijk moeilijk. Maar niet onmogelijk! Als wij gehoorzaam willen zijn aan God geeft God ons alles wat nodig is. Dat betekend dat wij in ons hart een wilsbesluit moeten nemen om de ander te willen vergeven, om de ander daadwerkelijk te vergeven. Nee, dan kunnen we dat niet uitspreken naar de ander als er geen vergeving gevraagd wordt, hoewel de Heere Jezus vroeg vergeving voor hen die Hem kruisigden die erzelf niet om vroegen. Maar we hebben dan wel vergeven en kunne verder. Wrok vasthouden, maakt je een wrak.
Vergeving schenken is geen proces, maar een daad, die begint met een wilsbesluit en als er dan vergeving gevraagd wordt eindigt met hereniging en liefde.

Ik wens iedereen die hiermee worstelt Gods zegen en herstel toe.
Want waar vergeving is, daar zal genezing zijn!
Roozemond
Van wrok word je een wrak..... is absoluut waar maar tevens 1 kant van de 'medaille'.
Velen hebben tegen mij gezegd: God eist van je dat je vergeeft, wat je ook is aangedaan, vergeving schenken is een keus.

Ik sta er inmiddels anders in want was dat een ongelooflijke dooddoener, kwetsend.

Beluister deze dienst als tip:
http://www.maranathakerk.nu/erediensten/5-prekenarchief/280-2011-07-03-1700
Vergeving is absoluut een proces in bepaalde intens moeilijke omstandigheden!

@Johnvb; ik snap je reactie hoor, echt. Maar ik denk dat vergeving voor iedereen een persoonlijk proces is. Jij spreekt uit ervaring, ik ook, en dat mag.
Daniel
Ik vergeef ook iedereen die me in elkaar geslagen heeft, ik vergeef ook iedereen die me misbruikt heeft, en ook iedereen die mijn moeder misbruikt heeft. Vergeven is een groot christelijk goed.

Poe hee, ik heb hier geen bijbels antwoord op, @Roozemond heeft een genuanceerde reactie, daar denk ik over na
plderoos
Johnvb heeft helemaal gelijk. Maar ja, hij citeert dan ook Jezus en die had het regelmatig bij het rechte eind nietwaar?

Je moet je even voorstellen wat je eigenlijk bidt als je in het onze Vader bidt. Je zegt dan: "en vergeef ons onze schulden zoals ook wij vergeven onze schuldenaren". Je vraagt dus niet om vergeving, maar je vraagt of God jou dezelfde vergeving wil geven zoals jij die aan je medemens gaf. Ik hoop maar dat God dat gebed niet verhoord want wij mensen maken er een potje van. We zijn van nature haatdragend dus laat staan dat we iemand die niet erkend dat hij fout zit vergeven zullen.

Het is dus behalve een gebed, ook een zeer ernstige oproep aan jezelf! En daarom zegt Jezus er achteraan: "want zo gij anderen niet vergeeft, zo zal ook uw Hemelse Vader u niet vergeven".
1a2b3c
http://baarsen.com/teksten/overgeven.html
plderoos
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Mat+6&id37=1&l=nl&set=10
Roozemond
@plderoos: ik sta van harte achter de tekst, achter alles wat in de bijbel staat. Echter,God is niet alleen een vergevend God, ook een rechtvaardig God. Dat zegt ds. van Campen heel mooi in de hierboven aanbevolen dienst. Als jij als meisje bijv. jarenlang verkracht bent en je zit volop in een moeilijke herstelperiode en je krijgt dan van iemand te horen: jij moet vergeven, geloof ik niet dat Jezus zo aan het woord is. Ik wil hiermee niet zeggen dat er uitzonderingen zijn ofzo.
1a2b3c
Wat God over vergeving zegt kunnen we in de Bijbel vinden. Gewoon, in de context, alles (niet alleen Mat.6) nagaan wat over vergeven gaat. M.i. gebeurt dat in de link die ik doorgegeven heb.

Een mooie preek van ds. v. Campen die Roozemond aanbeveelt.