Omgaan met gevoelens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds twee maanden ben ik verliefd. Het is triest maar waar dat ik dergelijke gevoelens nog nooit in mijn leven heb gehad. Wel heb ik meerdere relaties gehad die uiteindelijk op niks zijn uitgelopen. Nu ik helemaal ondersteboven verliefd ben realiseer ik me gelijk dat ik in het verleden vrouwen niet altijd met gepast respect heb behandeld. Ik ben blij en bedroefd tegelijk. Blij dat ik verliefde gevoelens mag ervaren en bedroefd als ik naar mijn gedrag in het verleden kijk. Ik weet me nog geen raad met deze gevoelens en heb ze ook nog niet kenbaar gemaakt. Wat ik graag zou willen is dat ik duidelijkheid krijg of de gevoelens die ik nu ervaar van God komen en dat ik ernaar moet luisteren. Of dat ik enkel deze gevoelens mag ervaren om te realiseren dat ik me met verkeerde zaken heb bezig gehouden? Ben erg vertwijfeld en zou graag wat handvatten krijgen hoe hier mee om te gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je bent verliefd, maar zij weet het nog niet. Begrijp ik dat goed? Wat ga je met die gevoelens doen? Ze koesteren? Of ga je haar op de hoogte brengen? Of wil je alleen maar weten of het "van God" afkomstig is? Zelfs mogelijk als een soort van straf op de "verkeerde zaken uit het verleden"?

Eerlijk gezegd begrijp ik de vraag erachter niet zo goed. Waarom zou je niet mogen luisteren naar je gevoelens en jezelf van alles wijs maken, terwijl de vrouw om wie het gaat van niets weet? Maak kennis met haar, en kom er vanzelf achter of de verliefdheid uit kan groeien tot een relatie. Bidt er om. Dat mag.  En als het nodig is, vraag vergeving voor bedreven zonden in vorige relaties.

Bidden en werken, ofwel: onderneem ook actie in de richting van de geliefde. Dat is de enige manier om te weten te komen of je gevoelens beantwoord worden en derhalve recht hebben van bestaan.

Groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

gevoelensverliefdheid