Vrees of vrede

Ds. A.L. van Zwet / Geen reacties

Vraag

Aan ds. A. L. van Zwet. Tweede Paasdag mocht ik naar uw dienst luisteren. Het ging onder andere over het wel of niet geloven in de opstanding. U had het over een cliffhanger. Pasen wordt vervolgd. Dat is dan de wederkomst. Ik heb soms wel eens een tijd dat ik gewoon bang ben dat Jezus terugkomt en dat ik niet klaar ben daarvoor. Nu heb ik dat bijvoorbeeld weer niet, maar voor mijn gevoel worden die keren dat het gebeurt minder vaak. Ik bid, dank, lees uit de Bijbel, ga naar de kerk en naar catechisatie, maar het voelt op sommige momenten gewoon niet genoeg.

Nadat de dienst afgelopen was, hoorde ik  het lied “U zij de glorie.” In het tweede couplet staat dit: “Zou ik nog vrezen, nu Hij eeuwig leeft, die mij heeft genezen, die mij vrede geeft. In Zijn goddelijk wezen is mijn glorie groot, niets heb ik te vrezen in leven en in dood.” En toen dacht ik er opeens aan dat ik geen/weinig angst heb voor de wederkomst. Ik vrees helemaal niet, ik weet niet precies hoe ik dat uitleg.

Mijn vraag is eigenlijk of het niet erg is dat ik niet vrees voor de wederkomst? Want ik weet dat ik zondig ben. Ik doe ze elke dag, maar zou het dan zo zijn dat ik er te makkelijk in ben? Of is het God die mij echt vrede geeft in mijn hart?

Antwoord

Het gaat in deze vraag ten diepste over vrees of vrede. Een vraag die alles te maken heeft met het geloof dat heen en weer geslingerd wordt tussen vrede en vrees. Op de Paasmorgen sprak de Opgestane Christus tot bevreesde discipelen: Vrede zij u (Johannes 19:19). De discipelen waren bevreesd omdat ze meer gewicht toekenden aan de macht van de vijand en de zwakte van zichzelf dan aan de heerlijkheid van Christus. Dat is altijd weer de vraag aan ons. Wat wint het in ons hart? Het zicht op de mensen/onszelf of het zicht op Christus? Wij lopen elke dag tegen onszelf op en zien onze eigen zonden, oppervlakkigheid en onvolmaaktheid. Dat doet mij vrezen, nu en voor de wederkomst. Hoe zal Hij mij vinden?

Het enige wat ons vrede geeft is de vraag: Wat vindt Hij van Zichzelf terug in mijn leven? Vindt Hij Zijn werk terug? Zijn werk van kruis en opstanding. Zijn vrede is een betaalde vrede. Daar hoef ik niets meer aan toe te voegen. Eerlijk gezegd geven wij geen vervolg aan Pasen door voortdurend bezig te zijn met de wederkomst. Hij houdt in stand wat Hij is begonnen door Zijn Geest. Telkens zoekt Hij ons op en zegt: Geef Mij je vrees, Ik geef je Mijn vrede! Laat dat steeds een ‘geloofsruil’ zijn in het leven. Onze vrees verliezen in Zijn overmachtige en heerlijke vrede. Ook als we ons zondig, oppervlakkig en onvolmaakt weten. Iemand zei eens: Als ik op mijzelf zie beef ik, maar als ik op Christus zie leef ik!

Dat is de vrede die God geeft in het hart. Laat dat genoeg zijn! Ook met het oog op de wederkomst.

Hartelijke groet,
Ds. A. L. van Zwet, Putten