Christelijk dansen

Ds. H.H. Klomp / 39 reacties

Vraag

Ik zou graag op een christelijke manier willen leren dansen. Dans wordt vaak afgewezen en dat kan ik ook goed begrijpen. Veel dans is onzedig en het lichamelijke staat voorop. Verder is de muziek vaak niet bepaald christelijk te noemen. Echter, wat is er mooier om met ziel en lichaam, met stem en lijf, met je 'helemaal' God groot te maken? Ik speel ook orgel en ik vind improviseren het mooist om te doen, omdat je dan heel je innerlijk erin kwijt kunt. Tegelijk heb ik dat wel moeten leren en ik zou het nog veel beter willen kunnen. Vaak voel ik me nog zo gehandicapt. Dan zou ik iets willen spelen, maar lukt dat niet. Door oefening gaat het wel steeds beter. Zo zou ik ook willen leren dansen. Niet om op te treden, niet om mezelf op de voorgrond te zetten, maar gewoon, eenvoudig, om bij het zingen van een lied niet slechts met mijn stem God groot te maken, maar Hem met heel mijn lichaam groot te maken en daar heel mijn innerlijk in te leggen. Misschien vind u dat gek, niet passend bij onze cultuur, maar ik denk dat toch zoals veel mensen muzikaal zijn, de een meer dan de ander, zo ook veel mensen het bewegen op muziek in zich hebben, maar dat dat door de opvoeding afgestompt wordt. Dat is toch jammer! Het zou toch veel mooier zijn als kinderen leren dat op een christelijke manier vorm te geven! Ik zag pas hoe de uitslag van de verkiezingen bij de VVD ontvangen werd: hele fatsoenlijke ministers stonden te juichen, met de handen omhoog te klappen en half te springen. Hoe werelds het er verder daar aan toeging, maar ik dacht wel: dat ze zoiets relatief kleins, wat over een paar jaar weer anders kan zijn, zo enthousiast ontvangen. Hoe enthousiast behoren wij dan wel niet te zijn voor onze Heere Jezus Christus, die ons voor eeuwig (!) gered heeft! Zeker, dat moet allereerst een zaak van het hart zijn, maar dat moet ook zeker geuit worden. Mijn vraag is dus of u weet waar ik op een christelijke manier kan leren dansen (en dan bedoel ik niet allerlei kunstige dans waarbij iets uitgebeeld wordt, maar gewoon eenvoudig bewegen op de muziek bij het zingen van een goed lied). Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoord!

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een moeilijke vraag. Ik weet geen adres waar je christelijk dansen kunt leren. En de vraag is: of je dat wel moet doen. Joden bewegen bij de Klaagmuur hun lichaam wat spastisch heen en weer, om helemaal God te loven. Ik vind het vaak wat aangeleerd. Niet spontaan. In Afrika bewegen de mensen gemakkelijker, ook in de godsdienst en zelfs in de kerk. Het ritme zit in de genen van deze bevolkingsgroepen. Bij ons is dat anders. Al verschillen de mensen onderling in aard en aanleg.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik vraag me echt af of je daar echt dansen voor moet leren. Als je van binnenuit de Heere mag kennen, komt heel het lichaam daar in mee. Daarom zingen we ook in de kerk. Dus ik betwijfel of dansen voor God goed is. Wij leven in een lichaamvereringscultuur. Het zou best kunnen zijn dat jouw wens daar (onbewust) door beïnvloed is. Die cultuur betekent teveel eer voor het lichaam an sich. Al veracht de Schrift ons lichaam beslist niet! De mens is ziel en lichaam! Bij dansen komen toch vaak de erotische kanten naar voren. Omdat onze cultuur ook sterk geërotiseerd is. Natuurlijk strijd je daartegen als je de Heere persoonlijk mag kennen en dienen. Maar dan nog sta je open voor zonde(n) op dit gevoelige gebied van dans en gevoel. Om niet te spreken over sensualiteit en erotiek.

Het voorbeeld van de VVD-verkiezingsuitslag op 12/9 heb ik zelf ook even gezien. Ik vond de zanggroep nogal erotisch overkomen. Zo kan het beslist niet, maar dat geef je zelf ook al aan. Het gaat niet om de dans. Maar om het leven voor en met de Heere waar hart en hoofd en hand, gevoel en wil en al wat aan en in je is, in meekomen. En dan nog blijven we aangewezen op de genade van de Heere Jezus. Hij heeft nooit gedanst voor Zijn Vader en dus daar ook geen voorbeeld of leidraad voor gegeven. Hij zou het volmaakt gekund hebben, maar Hij deed het niet!

Ik vond het moeilijk om je vraag te beantwoorden. Maar hopelijk heb je er toch wat aan.

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

dansen
39 reacties
possien
@Schaapje: je maakt een klassiek onderscheid tussen dansen als hobby en dansen in de kerk, beetje jammer als God je vraagt Hem overal in te dienen? Of dien je God extra in de kerk? Over de vorm van een 'eredienst' staat niet zoveel in de bijbel, hou het er dus maar op dat het je eigen visie is (of datgene wat je aangeleerd is) dat dit niet kan. De vragenstelster is daar denk ik niet echt naar op zoek..
possien
Algemeen: Je danst christelijk als je christelijk bent. Iets met genade, geen aangerekende zonden meer, etc... Moeilijk te geloven? Ja, want als mens willen we zelf de regie in handen houden en zelf dichter bij God proberen te komen. Hij kwam naar ons toe en zei: het is volbracht.
schaapje
@possien
Ik denk dat jij de klassieke fout maakt door te stellen dat we in 'alles' God dienen en je bedoelt denk doe alles dankend door Hem.
Als ik een paar uur in mijn tuin werk wat een hobby is van mij, dan heb ik God niet gediend, maar ik mag God wel danken hiervoor.
Als je hobby turnen is ga je ook niet met de hoge en lage brug in de eredienst een voorstelling geven, of zeggen dat je God aanbidt door de sierlijke bewegingen die je hebt geleerd.
En over de "vorm" van de samenkomsten staat wel degelijk veel in de Bijbel, in ieder geval dienen wij de Here God door naar de samenkomsten te gaan en komen wij om "voeding" en opgebouwd te worden door het Woord

EN NOG HEB IK GEEN ANTWOORD WAT ER OPBOUWEND IS AAN AANBIDDINGSDANSEN VOOR DE TOESCHOUWERS

Er stond net een bericht van iemand dat leek wel een dreigement, gelukkig is het weg gehaald.
De wolf komt in schaapskleren in de gemeente binnen om te verscheuren.

Mensen wordt toch nuchter en wakker! Onderzoek de dingen!
possien
@schaapje
Interessant dat je God af en toe bewust niet dient. God dienen is je aan Hem onderwerpen. Een andere uitleg is bijvoorbeeld God betrekken. Al klinkt dat wat egocentrisch. Als je God niet dient tijdens het tuinieren in de tuin, ben je aan het zondigen, dat is de consequentie van wat je zegt. Er is geen grijs. Het is of God dienen, of de Satan dienen. Ik zeg dus inderdaad dat we in 'alles' God zouden moeten dienen (of betrekken). Over wat er wel en niet gebeurt in de dienst om vorm te geven aan het 'gemeenschappelijk God dienen' bestaan inderdaad geen regels, misschien enkele voorschriften (met daarbij de notie deze in de context te lezen). Daar moet je consensus over scheppen met alle menselijke bezwaren en redeneringen van je kerkgenootschap. Je daarbij beroepen op Gods woord is eigenlijk zijn Naam misbruiken. Ik kan me voorstellen dat zo'n aanbiddingsdans niet voor iedereen bijdraagt aan het geïnspireerd raken door God's geest. In sommige gevallen is dat wel zo. Met je clubje kerkgangers kan je daar dan over vergaderen wat je gepast vindt.

Treffend hoe je de vorm van de samenkomsten uit de bijbel verwoord in kwalitatieve termen. Ik kan daar nog prima aanbiddingsdansen tussen passen. Je stelling is trouwens onbeantwoordbaar, ik ga er namelijk niet vanuit dat er toeschouwers in een kerk zitten. Zij zouden deelnemers moeten zijn en dan zullen ze wellicht ook anders tegen dat dansen aankijken.

Echter, heeft de vragenstelster het helemaal niet over dansen in de kerk, ze wil het gewoon kunnen. Door het dualistisch denken wordt het haar echter behoorlijk moeilijk gemaakt.
schaapje
@ possien "Ik kan me voorstellen dat zo,n aanbiddingsdans niet voor iedereen bijdraagt aan het geïnspireerd RAKEN DOOR GOD,S GEEST"

Dit antwoord zegt mij genoeg en ik denk vele anderen ook, bedankt!
rotterdam1
@schaapje ; Een beetje een dooddoener om weg gezet te worden als iemand die anderen niet de ruimte geeft of niet in de liefde staat door aanstoot te nemen.

De bijbel citeren lijkt mij geen dooddoener en het is zeker niet mijn bedoeling om jou of iemand anders "weg te zetten".

De Christelijke familie is veelkleurig, het enige wat ik probeerde is wat ruimte te maken voor onze broeders en zusters in het geloof die het iets anders beleven als jij en ik. Het feit dat jij en ik geen behoefte hebben aan aanbiddingsdansen kan natuurlijk nooit maatstaf zijn voor anderen.

Ik ben wel benieuw hoe jij dat woord uit Romeinen 14 in dit verband interpreteert.

hr.gr.
schaapje
Eigenlijk was ik niet meer van plan te reageren, want ik voel me behoorlijke terneergeslagen verdrietig en boos over al die dingen die ik lees op internet. Ik kom zelf uit een evangelische kring en niet uit een traditionele kerk, dus ik weet wat het is om in blijdschap en ook uitbundig de Here God te loven en te prijzen.

Maar hier een paar citaten van iemand die een cursus geeft en vrouwen aanmoedigt in de dingen die zij leert:

Je brengt door de dans en door te vlaggen de Heerlijkheid van God naar beneden. Het ingaan in Zijn troonzaal ??

Toen ik voor het eerst ging dansen bemerkte ik dat er wonderbaarlijke dingen gebeurden tijdens het vlaggen en het dansen. Mensen begonnen te manifesteren door de tegenwoordigheid van God in hun midden, mensen werden aangeraakt en genezen tijdens het dansen, de gave van profetie werd in werking gezet door het vlaggen en dansen.

Dit is zoals iemand zei charismatisch geneuzel, een overblijfsel van de Toronto-blessing .
Laten we Rom.14 niet misbruiken om deze dingen goed te keuren, want als je niet ziet wat hier niet aan klopt, dan zou ik zeggen studeer nog eens in de Bijbel en wordt nuchter.
schaapje
Nog een citaat van iemand die cursus geeft:

God wil een geluid van hemelse lofprijzing horen.

Omdat elke beweging geluid voortbrengt en een effect heeft op de onzichtbare wereld, is het ook een vorm van geestelijke oorlogsvoering.

God heeft de mens als een dansend wezen gemaakt. Het zit diep in de mens gebakken om te dansen.
Het is genezend, bevrijdend, ontspannend, rustgevend en maakt je blij en vrolijk.

Is het niet onze taak om deze kwats te ontmaskeren?

Jaja we zijn als dansende wezens gemaakt? Wat moet je daar nou mee?
Geestelijke oorlogsvoering doe je met dansen? Hoe verzin je zoiets?
rotterdam1
@Schaapje /
Romeinen 14 ; De gelovigen in Rome hadden verschillende persoonlijke opvattingen over diversen zaken, de apostel Paulus zegt “een ieder zij in zijn eigen besef ten volle overtuigd”.
Iedere Christen heeft het recht om over niet essentiële zaken een eigen overtuiging te hebben.
Nee, meer dan dat, God zelf wil dat wij overtuigingen hebben en dienovereenkomstig leven.
“Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.”
De apostel pleit voor aanvaarding van elkaar ondanks de verschillen.
Gedwongen uniformiteit vernietigd Gods doel en de eis tot onderlinge liefde.
Ook in de jonge kerk waren er grote verschillen binnen de gemeenten.
Vasten en het houden en vieren van feestdagen maar ook de besnijdenis voor de Christenen en het houden van de oudtestamentische spijswetten.
Dit soort verschillen zijn aanmerkelijk ingrijpender dan wel of niet een huppeltje voor de kansel.
In Handelingen 10 zegt Petrus ; ‘Nu begrijp ik pas goed dat God geen onderscheid maakt tussen mensen, maar dat Hij zich het lot aantrekt van iedereen, uit welk volk dan ook, die ontzag voor Hem heeft en rechtvaardig handelt.
Laten we toch a.u.b. oppassen, en dat vraag ik ootmoedig, met het tot norm verheffen van plaatselijke kerkgebonden gebruiken tot dogma.
Laat het niet zo zijn dat het door Christus geciteerde kinderliedje “ik heb op de fluit gespeeld maar jullie hebben niet gedanst”, betrekking heeft op ons.
We hebben elkaar zo hard nodig, speciaal in deze tijd.
schaapje
We hoeven niet onder het mom van verdraagzaamheid en liefde leugens toe te dekken.

Laat het Woord spreken: 2 Tim.:3
Weerleg, bestraf, vermaan. Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zij zoeken wat hun gehoor streelt en zullen voor zichzelf leraars bijeenrapen naar hun eigen begeerten. Zij zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot VERZINSELS.

(hoop dat dit bericht wel geplaatst wordt, want zaterdag ging het 2x mis)
rotterdam1
@Schaapje - ja sorry hoor maar zo (broeders en zusters die er iets anders over denken leugenaars noemen) is het einde van alle discussies. Jij bent, zo neem ik aan, diegene die de gezonde leer wel verdraagt ?
Als het gaat om toedekken door de liefde ;
En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Gerard
Ik ben het volledig eens met schaapje.

'Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd' uit Rom 14 kan gevoeglijk worden opgenomen in het lijstje van de meest misbruikte teksten om een vrijbrief te geven aan alles mogelijke.
In Rom 14 gaat het over zwakken in geloof die menen dat ze zich aan ceremoniële regels moeten houden. Paulus zegt niet dat iedereen maar doen kan wat hij wil zolang hij of zij zelf denkt dat het juist is.

Elkaar nodig hebben betekent juist dat je elkaar wijst op dwalingen en afwijkingen van de waarheid en deze ontmaskert en niet dat je deze wegwuift of wegstopt onder het mom van verdraagzaamheid.
schaapje
Jammer rotterdam1 dat jij steeds weer met dezelfde boodschap komt, het aanvaarden van al die dwaalleer opdat wij elkaar moeten liefhebben.

Ik heb God lief en Zijn Woord en Zijn Waarheid, waarom ga je niet in op de citaten die ik gegeven heb, van de vrouwen die deze cursus geven en wat zij er over beweren? Ik begrijp wel waarom....omdat het tegen het Woord van God in gaat en dat wil je verdoezelen door mij te beschuldigen van liefdeloosheid en onverdraagzaamheid.

Jammer, dat je niet met een onderbouwde tegenargumenten komt, maar het op deze manier persoonlijk maakt.
rotterdam1
@Gerard + Schaapje
Ja ja, elkaar op dwalingen en afwijkingen van de waarheid wijzen ? Zo zijn alle afscheidingen begonnen – alleen maar verdriet – dwars door families heen. Niets geleerd ?
Alle Godsdienstoorlogen zijn begonnen vanwege het “ik ben heiliger dan gij”.
De meeste leergeschillen zijn eergeschillen.
Het is een voorrecht/een zegen – de minste te mogen zijn.
Op het moment dat we alles en nog wat als dogma gaan benoemen is het einde zoek en staan we de, zo door onze Here Jezus Christus gewilde eenheid in de weg.
Schaapje, ik begrijp je echt niet, ik heb al gezegd zelf geen belangstelling te hebben voor dansen in de kerk. Het enige wat ik vraag is een beetje ruimte en respect voor mensen met een andere mening.
Ik reageer niet op wat citaten van een internetsite / er zijn tal van sites met een meer genuanceerde mening dan van deze ene dame.
De vraag waar het hier omging was ; waar je op een christelijke manier kan leren dansen (en dan bedoel ik niet allerlei kunstige dans waarbij iets uitgebeeld wordt, maar gewoon eenvoudig bewegen op de muziek bij het zingen van een goed lied.
Waarom zou je jonge mensen dit ontnemen ? Bewegen op muziek tijdens het zingen van een stichtelijk lied ?
Wat jullie hier doen heeft niets met de Waarheid (met een hoofdletter) te maken, uitsluitend met Nederlandse reformatorische tradities.
Er zijn in de wereld 2 miljard Christenen, die allemaal het geloof beleven op hun geheel eigen manier, m.i. ondenkbaar dat alleen wij de wijsheid in pacht zouden hebben ? Het spijt me – maar voor mij is dit onbegrijpelijk en schadelijk voor de kerk.
Gerard
@rotterdam1

Ik heb niets tegen dansen, wel tegen de dingen zoals schaapje die al noemde en terecht kwats noemde.
Je schuift ons dingen in de schoenen en maakt verwijten die helemaal niet kloppen.
Is dat de minste zijn?
rotterdam1
@Gerard ; op een zo weinig inhoudelijke reactie valt niet te reageren
schaapje
@rotterdam1
Ik denk dat je een beetje de draad van alles bent kwijt geraakt, we hadden het eerste over christelijk dansen, toen kwam iemand met een bericht dat ging over aanbiddingsdansen. Daarna werd er een verschil uitgelegd tussen vreugdedansen en wat er nu "geleerd" wordt over aanbiddingsdansen.

Nu heb je over één dame die de uitleg geeft wat aanbiddingsdansen betekent, maar als je goed zoekt is zij niet de enige!

Dat er allerlei vormen zijn hoe je het geloof kan beleven is ook al aan bod gekomen, en daar zullen wij elkaar zeker vrij in moeten laten.

Nu gaat het n.m.i. alleen maar over de uitleg wat aanbiddingsdansen zijn en wat deze betekenen volgens de vrouwen die dit uitleggen en dáár is geen enkel bijbelse tekst voor te noemen die stand kan houden, en zijn de dingen verdraaid naar eigen inzichten.

Als jij zegt geen belangstelling te hebben voor dit soort dansen, dan is dat zeker duidelijke en heb je je er niet in verdiept, maar je geeft toch hierover een mening.
Jammer.

Die site die op de eerste pag. werd door gegeven zegt al genoeg. Onder het kopje video,s kan de "preken"en het "profetische" woord horen, een eindje verder gaat deze meneer dwepen met de Toronto-blessing.

@Gerard, fijn dat je het ook zo ziet.
rotterdam1
Nee hoor, geen zorgen, ik heb de draad nog te pakken.

Jij was het Schaapje die ging citeren vanaf een internet site en dat was inderdaad “ één dame”.
Andere sites, nogmaals, zijn aanmerkelijk genuanceerder en minder “zweverig”.

Als ik zeg “geen belangstelling te hebben” dan bedoel ik daar uiteraard mee dat ik persoonlijk niet ga dansen in de eredienst. (lees mijn eerdere bijdragen) en niet dat ik niet bereid ben mij erin te verdiepen.

Toronto Blessing / Vineyardbeweging ; nogmaals, het is niet mijn “ding” maar ik zie geen enkele reden om dit te bestrijden. We interpreteren allemaal (ook jij en ik)
en ik zie geen Bijbelse aanwijzingen om dit fenomeen te bestrijden.
Je zegt “ dáár is geen enkel Bijbelse tekst voor te noemen die stand kan houden”.
Wellicht waar, maar ik zie ook geen teksten die het zouden verbieden.

Ik weet niet wat de Here voorheeft hiermee “want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.”
Dus laten we niet gelijk iets nieuws verketteren maar rustig afwachten wat het gaat brengen.

50 Jaar geleden stonden we ook negatief t.o.v. Taizé maar daar wordt nu toch aanmerkelijk genuanceerder over gedacht.
schaapje
Er zijn natuurlijk mensen die zullen antwoorden als iemand verteld, ik heb op een Toronto-blessing leren blaffen als een hond voor de Heer, tja wat fijn voor je ..... ik hoop dat je hebt genoten.

Gelukkig denkt niet iedereen er zo over en zijn er heel wat sites op internet, en gemeenten, die waarschuwen met onderbouwing vanuit het Woord van God, voor deze gevaarlijke bijeenkomsten.

Maar ik weet nu waar jij staat rotterdam1 dus veel hebben we elkaar niet meer te zeggen.
Laten we inderdaad rustig afwachten wat de toets der Waarheid kan doorstaan.
Jezus Christus regeert!