Waarom wordt het toegestaan dat meiden korte rokjes en zo aan hebben op het Drie...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt het toegestaan dat meiden korte rokjes en zo aan hebben op school? Ik kan er echt niet tegen. Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Dag vragenstelster,

Ik neem tenminste aan dat je een meisje bent. Deze vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Als dit klip en klaar duidelijk was, waren er veel minder problemen. Ik denk dat het voor een groot deel met de achterban te maken heeft. De gezinnen waar de leerlingen uit komen zijn heel divers. Je weet dat in misschien wel 90 procent van de gezinnen meisjes een lange broek dragen, etc. Op school mag dat niet en dat is makkelijk te controleren. Korte rokjes is een lastig gebeuren. Hoe kort is kort? In ieder geval zo kort dat meisjes die altijd een rok op of onder de knie dragen, er soms buiten staan. Was er maar meer eenheid op dit gebied. Net als met de naveltruitjes. Ik weet dat één en ander op deze school verboden is en toch gebeurt het. Ik weet ook dat sommige docenten er iets van zeggen, maar (veel) anderen weer niet. Eén lijn hierin zou duidelijker zijn. De rokjes zijn soms kort van stof en diep van inzicht en dat is bepaald niet kuis.

Het gaat als met zo veel regels: ze zijn er wel, maar worden niet goed nageleefd. Lastig en niet goed, maar om deze praktijk te veranderen zal veel moeite en doorzettingsvermogen, maar ook veel tactisch inzicht vragen. Aan de andere kant mag het weer niet zo zijn, dat wij alleen maar over dit soort onderwerpen kunnen spreken en het hart van het evangelie onbesproken en wat nog veel erger is, onbeleefd blijft.

Ik begrijp je volkomen, maar ik kan het niet voor je oplossen. Sorry. Wat jij er aan kunt doen? Stap naar een leidinggevende die jou begrijpt en bespreek dit onderwerp eens onder vier ogen. Zeg gewoon dat het je hoog zit. Misschien opent zich dan een weg. Sterkte er mee.

Groetjes,
J. M. Strijbis