Zonder ouders naar de kerk gaan

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben dertien jaar oud en m’n ouders zijn allebei niet gelovig, maar ik vind mezelf steeds beter in het geloof. Vanaf welke leeftijd mag je alleen naar de kerk op zondag?

Antwoord

Hi beste vriend(in),

Wat gaaf deze vraag! Wat mooi om te lezen dat je naar de kerk wil. Je hebt het goed begrepen, wie wil geloven heeft voeding nodig en de kerk kan je die voeding geven. In mijn reactie op jouw vraag laat ik meewegen dat ik zowel vader ben van een 13-jarige als dominee. Dat geeft een beetje een dubbel beeld misschien.

Kort zou ik kunnen reageren: elke kerkdienst is voor iedereen toegankelijk. Als het goed is, word je nooit ergens aan een kerkdeur teruggestuurd. Je bent welkom en je hoeft niet te betalen en als er een of meerdere zakjes voor je neus gehouden worden om iets te geven, mag je die gewoon zonder iets erin te werpen doorgeven aan een ander.

Mijn reactie als dominee is dus: je bent welkom bij God en daarom ook welkom bij ons in de kerk.

Als ouder zeg ik tegelijk iets anders. Wanneer mijn dochter vanavond opeens in haar eentje naar een bijeenkomst gaat van wat voor club dan ook, zou ik dat niet direct fijn vinden. Graag zou ik vooraf willen weten wat daar gebeurt en wie ze daar tegenkomt. Jouw ouders hebben het beste met je voor en willen je beschermen voor nare dingen. Misschien kan je met hen overleggen wat handig is. Er zijn meerdere opties: wil één van hen af en toe of een eerste keer met je mee? Heb je misschien een christelijke vriend(in) met wie je mee kan? Kan je eventueel vooraf een gesprekje hebben met iemand van de kerk en je ouders erbij? Kortom, laat het voor je ouders vertrouwd zijn waar je heengaat. Wanneer je in mijn dorp zou wonen en mij zou benaderen, zou ik kiezen voor een eerste contact met je ouders erbij en je daarna koppelen aan een gezin met wie je zou kunnen optrekken.

Dan nog een lastige: er zijn behoorlijk wat verschillende kerken. In sommige kerken komen veel in andere weinig mensen. Hier is veel, daar is weinig jeugd. Er zijn gemeenten die sneller openstaan voor mensen van buiten en bij anderen lijkt het alsof je aan een kledingcode moet voldoen. Zo kan ik nog wel even doorgaan met verschillen te beschrijven.

De vraag is waar je in jouw omgeving het best past. Misschien helpt het om eerst eens een paar diensten uit je woonplaats online te bekijken (via YouTube, kerkdienstgemist, kerkomroep) en zo te ontdekken wat jou aanspreekt. Wanneer je denkt een gemeente gevonden te hebben, zou ik beginnen met contact leggen via een mailtje aan de voorganger om even kennis te maken. Mogelijk kan je in die zoektocht wat hulp gebruiken. Via deze site (vragen@refoweb.nl) kan je mijn gegevens opvragen.

Aan het begin gaf ik aan dat ik je vraag gaaf vond. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat jij die zo open stelt. Voor mij speelt er nog iets. In jouw vraag lees ik dat jij op zoek bent naar God. Het geheim daarachter -of zo je wil de verklaring daarvoor- is dat God op zoek is naar jou. Hij trekt je naar Zich toe. Mooi he? Bedank Hem ervoor en laat je meevoeren. Het leven met Hem is goed.

Hartelijke groeten,
Michel van Heijningen