Uitverkoren persoon

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

In menig heilig geschrift wordt verwoord dat er een uitverkoren persoon op aarde zal zijn in de eindtijd. Sommige heilige geschriften noemen deze uitverkoren persoon Christus, Messias, Mahdi, Jezus, Isa of Boeddha. Ondanks al deze benamingen is de essentie gelijk, het draait om één uitverkoren persoon. Ik vraag me af hoe kunnen de mensen weten dat het de enige ware uitverkoren persoon is, degene die ook in de heilige geschriften omschreven wordt? Stel je eens voor dat op een dag een man beweert dat hij de Messias is of de Christus, de Mahdi, de Boeddha, Jezus of Isa is, of zelfs beweert dat hij alle benamingen uit de heilige geschriften is, wie zou Hem dan (direct) geloven? Zullen jullie hem geloven, zal de paus hem geloven of zal de dalai lama hem geloven? In het verleden zijn er meerdere personen geweest die aanspraak namen op de titel messias, maar geen van hen bleek de ware messias te zijn. Waarom zullen de mensen nu wel geloven dat deze uitverkoren persoon werkelijk is wie hij zegt dat hij is? Wat zal er moeten gebeuren of wat zal er gebeuren om de mensen te overtuigen dat hij de waarheid spreekt? Hebben jullie misschien een voorstelling of gedachten over deze uitverkoren persoon? Willen jullie deze dan omschrijven en met mij delen?

Antwoord

2 reacties
rotterdam1
Christenen weten niet WAT er gaat komen, wel weten ze Wie er gaat komen.
Het is Jezus Christus die zal komen.
Nu begrijp ik je vraag uiteraard wel.
Laatste keer, ruim 2000 jaren geleden werd Hij ook niet herkend als zijnde de Christus.
De priesters, de tempel en het volk dat al honderden jaren bad voor de komst van de Messias werd niet ingelicht toen het zover was. De Almachtige stuurde zijn boodschap van de geboorte van Christus naar onaanzienlijke herders en naar buitenlandse sterrenwichelaars.
Johannes de Doper, volgens Christus zelf, de grootste van vrouwe geboren, stuurt zijn discipelen naar de Here Jezus met de vraag “bent U de Christus of moeten wij een ander verwachten ?”.
Als Hij vraagt “wie zeggen jullie dat Ik ben” komt het antwoord van Petrus “U bent de Christus de Zoon van de levende God”, Dan komt het antwoord van de Here “vlees en bloed hebben jou dat niet geopenbaard” m.a.w. dat heb je niet zelf verzonnen of van horen zeggen. Dat heb je rechtstreeks van God de Vader.
Op een muur stond geschreven “Jezus komt weder” – iemand had er, heel cynisch, onder geschreven “leg hamer en spijkers maar vast weer klaar”.
De vraag of “jullie, de paus of de dalai lama” Hem zullen geloven is niet zo interessant, veel interessanter is de vraag of jij en ik Hem zullen geloven.
Lees nog eens de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. (Matteüs 25: 1 – 13).
Je zult zien dat op weg naar de bruiloft er geen verschil is tussen de wijze en de dwaze maagden.
Allemaal een uitnodiging, allemaal een lamp en allemaal in slaap gevallen tijdens het wachten, ook de wijzen konden het niet opbrengen om wakker te blijven.
Daarom bid ik dat ik “gereed” zal zijn als Hij komt. En dat bid ik niet alleen voor mijzelf maar dat bid ik ook voor jou, voor de paus en voor de dalai lama.
En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! (Openb. 22:17a)

Vol verwachting blijf ik uitzien,
Tot die dag eens dagen zal
Dat de Heiland op de wolken
Weerkomt met bazuingeschal.

Welk een uitzicht, Bruidsgemeente!
Eeuwig Hem ten eigendom.
“Maranatha” blijv’ ons wachtwoord,
“Amen, ja, Heer Jezus, kom!”
wk156
Als Jesus in de eindtijd terugkomt op de aarde zal Hij niet zomaar een mens zijn die geboren wordt. Maar Hij zal op de wolken komen en iedereen die ooit op aarde geleeft heeft zal Hem zien en geloven dat Hij God is.