Ik zou heel graag willen geloven. Een echt en levend geloof te bezitten is het m...

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik zou heel graag willen geloven. Een echt en levend geloof te bezitten is het mooiste, maar ik word heen en weer  gesmeten door allerlei tegenstrijdige dingen. De Heere roept Saul eerst en dan later komen hij en zijnen om en wordt Saul dus niet zalig. Ik begrijp hier echt niets (meer) van.

Antwoord

Dag jongere,

Het is goed dat je mailt. De vragen waar je mee bezig bent zijn de moeite waard. Of je een echt, levend geloof hebt of een verstandelijk geloof - dat weet je zomaar niet. Een verstandelijk of historisch geloof is wel nodig, maar het is beslist niet genoeg!!

Je kent wel de strijd. Dat vind ik positief. Als ik goed begrijp, vraag je je wel eens af: Is mijn geloof wel een echt geloof? Vergis ik me niet? Met zulke vragen moet je altijd naar de Heere toe gaan. En naar Zijn Woord gaan. Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft. Hij weet van je af en Hij kan en wil je verder leiden.

En Saul - ja, dat is een waarschuwende levensgeschiedenis. Van David lees je ook; David weet: de Heere is mijn Herder. De Heere leidt Davids leven van jongs af. Saul mag jou niet in de war brengen of je moedeloos of wanhopig maken. De Heere roept zeker. De Heere roept jou ook, nota bene. De Heere roept veel mensen, jong en oud. Maar velen letten er niet op!! Heel wat mensen bekeren zich niet. Wij mogen wel vragen: Heere, wilt U het doen? Wilt u mij bij de hand pakken en mij vast houden. Mij verder leiden? En: Bewaar mij ervoor, dat ik slechts in schijn christen ben! Of slechts een meeloper. Dat zou zo erg zijn.

De Heere nodigt: Komt allen tot Mij! Wat ben je dan gelukkig als je Hem in waarheid kent en lief hebt. Dat kan voor jou ook. Laten we heel grote en goede gedachten van de Heere hebben.

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham