Zwak tegenover God

Ds. A.J. Schalkoort / 3 reacties

Vraag

Ik zit met het volgende: Ik voel me de laatste tijd zo verdrietig en zwak tegenover God. Ik ben niet in staat om te Bijbellezen, te bidden, Hem te volgen, Hem te dienen, berouw te hebben, gewillig te worden om te buigen voor Zijn kruis. Ik heb niets wat ik aan Hem zou kunnen geven. En toch verlang ik en er ontzettend naar om wel zo te zijn en verlang ik naar de diepe vrede tussen Hem en mijn ziel. Ik wil graag volmaakt worden voor God, Hem dienen, buigen voor Hem, Zijn eer op het oog te hebben, alleen nog maar bezig te zijn met Hem en vooral dicht bij Hem te leven in dit leven en uiteindelijk voor eeuwig bij Hem te zijn. Daar verlang ik zo naar. Soms benauwt het me wel dat ik nog zolang moet wachten voordat dit alles voorbij zal zijn. En het benauwt me ook als ik kijk naar wie ik ben voor God en ik voel me zo eenzaam op momenten dat ik Zijn aanwezigheid niet ervaar. Hoe kan ik voor altijd dicht bij God leven? En hoe krijg ik de echte vrede met Hem?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat mij vooral opvalt in je vraag is dat je het verlangen hebt om volmaakt te willen worden voor God. Dat zullen al Gods kinderen eenmaal ook zijn wanneer het oude voorbij is en de Heere heeft alle dingen nieuw gemaakt naar Zijn woord en belofte. Maar hoe stel je die volmaaktheid intussen voor hier op aarde? Heb je mogelijk een verkeerde voorstelling daarvan: een geloofsleven hier op aarde verheven boven de zonden in ons, de zonden in ons leven overwonnen zoals dat in sommige kringen wordt verkondigd, terwijl we moeten beseffen dat we in deze wereld altijd een strijd zullen hebben tegen de wereld, de satan en ons eigen verdorven hart. De Heere geeft geen hemel op aarde maar leidt ons op een weg waarop we met Paulus leren: ik ellendig mens wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods. Wist Paulus het niet wie hem verlossen zou? Jawel: de Heere Jezus Christus zijn Zaligmaker.

De dingen die je noemt aan het begin van de vraag zijn herkenbaar. Je dient de Heere niet zoals het behoort. Als het goed is, is daar berouw over en zul je met deze nood naar de Heere gaan. We moeten in ons leven ontdekken dat we niet zo gewillig zijn de Heere te dienen en we steeds Hem in alle dingen nodig hebben. "Zonder Mij kunt gij niets doen", zegt de Heere Jezus tegen Zijn discipelen. (Johannes 15). In die zin blijven we arme zondaren en toch uit een rijke Christus te mogen leven. Wij moeten beseffen dat wij onszelf niet heilig maken, maar dat wij door het geloof alleen in Christus heilig zijn voor God. En hoe dichter wij bij de Heere mogen leven, des te meer zullen wij ook het tegendeel in ons leven gewaar worden (zie Romeinen 7).  Dat zal ons klein en afhankelijk maken van de Heere. Zo leven we dicht bij Hem en hebben we vrede met Hem.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

afhankelijkheiligingvolmaakt
3 reacties
dijna61
"Ik heb niets wat ik aan Hem zou kunnen geven". Juist ja, dat is nou ons probleem.
Wij hoeven Hem niets te geven en we kunnen Hem niets geven. Hij heeft alles gegeven en geeft alles.
Dus geef je over aan Hem. Dan pas zul je vrede ervaren.
pretty
Dat is het mooie; Jezus is juist gekomen, omdat God wist dat wij Hem niets zouden kunnen geven! Jezus heeft volbracht wat wij nooit konden volbrengen. Je zal niet volmaakt worden op deze aarde, maar gelukkig hebben wij een Volmaakte Verlosser De in onze plaats wil staan! Veel sterkte vragensteller!
schaapje
Ds. Schalkoort zegt één zin, waarmee alles is gezegd: Wij moeten beseffen dat wij onszelf niet heilig kunnen maken,
maar dat wij door geloof alleen IN Christus heilig zijn voor God.