Iedere zondag naar de kerk

Ds. J.R. Lammers / 13 reacties

Vraag

Ik vraag me af waarom veel gelovigen iedere zondag naar de kerk gaan en waarom sommige gelovigen zelfs meerdere keren per week gaan. Doen zij dit uit angst, omdat ze bang zijn om naar de hel te gaan? In een kerkdienst wordt toch het Woord van God (Bijbel) verkondigd? Dit kan ik thuis ook lezen, wat ik ook regelmatig doe. Ik oefen mijn geloof thuis uit. Ik kom bijna nooit in de kerk. Zou dit dan betekenen dat ik naar de hel ga?

Antwoord

De hel staat voor totale Godverlatenheid, totale wanhoop en verbijstering. Net als bij hemel is het echter een begrip dat betrekking heeft op de grote toekomst. Maar de grote toekomst (dat leert de evangelist Johannes ons) is de toekomst die vandaag begint!

Regelmatig naar de kerk gaan is niet iets dat met hel of hemel beloond wordt, het niet gaan trouwens ook niet. Waar het mee te maken heeft, is dat geloof gevoed moet worden. Dat kan thuis met mystieke boeken e.d. Maar geloof moet ook gevoed worden in de gemeenschap van medegelovigen. Die gemeenschap is een belangrijke voedingsbron die niet in boekjes te vinden is.

Ds. J. Lammers

Lees meer artikelen over:

kerkgang
13 reacties
M71
Hebreeën 10 : 24 en 25:
En laat ons op elkaar acht nemen, tot opscherping der liefde en der goede werken;
Laat de onderlinge bijeenkomsten niet na, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkaar vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.
Catherine
Eén dag is in Uw Huis mij meer, dan duizend waar ik U ontbeer.
Dat zegt toch alles?
Waar God niet is, wil de Psalmdichter niet zijn.
Bang zijn voor de hel komt trouwens ook in de Bijbel voor.
Daar de angst der hel mij alle troost deed missen....
Dus ook hier wordt iets van gekend!
Maar moet nooit de drijfveer worden.
1a2b3c
De samenkomsten van gelovigen zijn er niet alleen om 'gevoed' te worden, maar ook om samen God te aanbidden, Zijn lof te bezingen.
De gelovigen zijn het lichaam van Christus, en we hebben elkaar nodig. 1 Kor.12, Rom.12.
MUS
Helaas kenmerken veel samenkomsten zich niet door de vele ontmoetingen. Gemeente zijn duidt juist op relaties en samenzijn. Eerlijk is eerlijk, maar de preek is niet de reden van samenkomen. In onze (digitale) cultuur hoef je voor een goede preek niet meer naar de kerk. Het ontmoeten van medegelovigen, de profetische en apostolische bediening zijn hard nodig!
janvanverweg
ik vraag me af wat de vragensteller bedoelt met "mijn geloof thuis uitoefenen"
niet dat je daarvoor naar de kerk gaat trouwens, als je naar de kerk gaat om je geloof uit te oefenen dan zit er ook iets fout. vandaar dat ik me afvraag wat de vrager er mee bedoelt.
(je geloof oefen je 24/7 uit)
Jo24
Iedere zondag ben ik blij dat ik naar de kerk mag, ik verlang er ook naar.
Daar word mijn geestelijke honger voor een groot deel gevoed.
Hart
@catherina
Ik(de vragensteller) wil om te beginnen mij lof uiten over jou antwoord op mij vraag.ik vind het een zeer toepasselijk, begripvol en heel mooi antwoord,en mij antwoord op jou vraag("dat zegt toch alles?") luidt als volgt: de eerste regel in jou reactie("Eén dag is in Uw Huis mij meer, dan duizend waar ik U ontbeer.") dat zegt voor mij echt meer dan voldoende.bedankt voor je wijze reactie.

@janverweg
geloof is een breed begrip.ik begrijp eveneens niet precies wat jij eigenlijk bedoelt met "als je naar de kerk gaat om je geloof uit te oefenen dan zit er ook iets fout. "???ik vraag me nu dan ook meerdere dingen af; wat is jou omschrijving van geloof, wat is jou omschrijving van geloof uitoefenen, waarom ga jij naar de kerk (ervan uit gaan dat je gaat) en waarom is het fout als ik naar de kerk zou gaan om me geloof uit te oefenen??? ik zal in het kort omschrijven wat ik bedoel met mij geloof uitoefenen; het is het uiten van mij geloof in God doormiddel van meerdere en verschillende daden.
Ria_ne
Beste vragensteller.

Ik kan je meerdere antwoorden geven.
Ik wil je vragen goed na te denken over geloven zonder kerk.
Zelf zie ik uit naar de zondagen, om dan te gaan naar Gods Huis.
Om meer te horen over Hem, om meer te leren over Hem.
Maar ook waar ik hoor dat de mens van nature alleen maar geneigd is om ver van God vandaan te gaan, maar elke keer weer ik over Gods liefde, genade en barmhartigheid.
En mag ik door de week steun halen, uit de zondagse prediking.

-Graag citeer ik enkele woorden van ds. L. Blok over het nut van kerkgang; `God weidt ZIjn schapen niet één voor één, ieder apart - dat doet een gewone herder ook niet- maar in gemeenschap met ZIjn kudde, de verbondsgemeente....het is niet juist als men heel eigenzinnig beweerst; ik wil wel geloven, maar de kerk heb ik daarbij niet nodig; lid worden van een kerk vind ik overbodig. Ten eerst; wij zijn al lidmaten van de gemeente krachtens het verbond. ten tweede; wij hebben de band met de gemeente hard nodig om met haar verenigd op te wassen in geloof en liefde. In een oud zendingsblad stond een verhaal die dit eenvoudig toelichten. `Kijk zei de heer, dat jij godsdienstig bent, moet je zelf weten, maar waarom je steeds naar de kerk? Ze reden verder op een wagen, totdast ze bij een hut kwamen waar een kolenvuur brande. De koetsier antwoorde; Mijnheer, ziet u dat vuur? Ja,. wat zou dat? Mijnheer, wat zou er gebeuren als je al die gloeiende kolen uit elkaar haalde en elk apart legde? `Dan zouden ze doven`. `Nu, zo is het ook met het geloof. Als wij ons afzonderen, elk apart, dan dooft ons geestelijk leven, het vuur gaat uit. WI hebben de onderligne gemeenschap nodig om verwarmd te worden, om het geloof te bewaren en te versterken`. God werkt het geloof in ons door het Woord dat ons gepredikt wordt. Het versterkt het door de prediking en de sacramenten, maar ook door de onderlinge gemeenschap. Het gewone menselijke leven wordt verrijkt door onderlinge gemeenschap, het geestelijke leven ook.

- lees ook eens ZOndag 25 vraag en antwoord 65. HEt geloof komt van de Heilige Geest die het het geloof in onze harten werkt DOOR DE VERKONDIGING DES HEILIGEN EVANGELIES en sterkt het door het gebruik van de sacramenten (die sacramenten heb je dus ook niet, wanneer je zonder de kerk geloofd)
lees ook vraag en antwoord 67. de Heilige Geest leert ons in het evangelie en verzekert ons door de sacramenten.

Het evangelie moet dus verkondigt worden, daar wil de Heilige Geest het geloof werken en sterken. DE Heilige Geest kan toch ook thuis het evangelie in mijn hart werken? Ja tuurlijk kan dat, en dat wil Hij ook. Maar je hebt elkaar nodig. Je kunt elkaar aanscherpen, en samen Zijn lof bezingen. Laat je daar onderwijzen in ZIJn leer.

Trouwens, een uitspraak van een oud kerkvader; Wie de kerk niet als moeder heeft, kan God niet als vader hebben.
dkw
@Catherine
De angst der hel kan ook vertaald worden als graf, dodenrijk, schimmenrijk aangaande de grondtekst, lees hiervoor de toelichting van de vertalers:
Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Sheol
Letterlijk is het denk ik angst voor de dood.

Zomaar zeggen dat de kerk Gods huis is, vind ik nogal gevaarlijk.
In het OT zien we het verlangen van David om een huis van God te bouwen, God zegt dat David het niet mag bouwen, God kiest zelf uit waar Hij wil wonen, het is niet dat als mensen een gebouw maken dat dit gelijk Gods huis is.
De tempel werd wel Gods huis genoemd, daar wilde Hij in wonen, die is in opdracht van God gebouwd.

En Jesaja 66:1
1 Zo zegt de HEERE: * De hemel is Mijn troon en de aarde de voetbank van Mijn voeten.
Waar zou dan het huis zijn dat u voor Mij zou willen bouwen en waar de plaats van Mijn rust?

In het NT word het lichaam een tempel genoemd, dus waar God wil wonen, in jou en mijn lichaam.

Verder staat er in Hebreen 3:6
Christus echter is getrouw over Zijn huis als Zoon. * Zijn huis zijn wij, * als wij tenminste de vrijmoedigheid en de roem van de hoop tot het einde toe onwrikbaar vasthouden.

De kerk is een gebouw waar we mogen bidden, zingen en de verkondiging horen, en God wil daar in het midden zijn en zijn zegen geven en waar het geloof mag en kan groeien als God die zegen geeft, maar de kerk Gods huis noemen vind ik nogal gevaarlijk. De Kerk met een hoofdletter is denk ik wel Gods huis.
dijna61
@ria_ne mooi en een bekend voorbeeld van dat kolenvuur.
Zoals de beantwoorder al zegt: wij gaan naar de kerk om gevoed te worden. Wij hebben tekst en uitleg nodig zeg maar. Een dienst bestaat uit zoveel onderdelen: Lofprijzing door zang en muziek, danken, bidden, voorbeden, verkondiging, verootmoediging, het geven van gaven etc.,etc.
Gemeente zijn kun je niet in je eentje.

Ik zal met vreugd in ''t huis des Heren gaan,
ik zal mijn God naar mijn geloften danken.
Jeruzalem, hoor naar die blijde klanken
en hef met mij de lof de Heren aan!

Dit zing je toch het liefst samen als gemeente? Gedeelde vreugd is dubbele vreugd.
dkw
@dijna61,
Dit is een psalm uit het OT waarin de schrijver zich verheugd om in de tempel/tarbenakel des Heeren te zijn.
Dit blijkt ook uit de onberijmde versie, dus het orgineel:

17 Ik zal U offeren een offerande van dankzegging, en den Naam des HEEREN aanroepen.
18 Ik zal mijn gelofte den HEERE betalen, nu, in de tegenwoordigheid van al Zijn volk.
19 In de voorhoven van het huis des HEEREN, in het midden van u, o Jeruzalem! Hallelujah!

De tempel en tarbenakel waren een heilig gebouw waarin de Heere woonde, Hij had zelf opdracht gegeven tot bouw van deze en dat Hij Zelf erin wilde wonen.

Wij kunnen toch niet één op één onze kerkgebouwen vergelijken met de vroegere tempel/tarbenakel?

Met de rest van je tekst ben ik het wel van harte eens, samen lofzingen, bidden en God grootmaken.
dijna61
Nee, maar dat zeg ik ook niet! En dat bedoel ik ook niet, want God woont niet in een huis met handen gemaakt. Hij wil in mensen wonen.
Onze kerken worden tegenwoordig gebruikt , verhuurd, voor allerlei andere activiteiten
dkw
Excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen dijna61.