Marktplaats op zondag

Ds. A. Th. van Olst / 8 reacties

Vraag

Soms heb ik iets dat ik wil verkopen. Tegenwoordig kan dat heel makkelijk via sites zoals marktplaats.nl. Mijn vraag hierbij is: hoe moet je omgaan met het feit dat mensen dan ook op zondag je advertentie bekijken? Zelf vind ik het altijd vervelend wanneer mensen op zondag bellen naar aanleiding van een advertentie, dus zodoende vermeld ik geen telefoonnummer waarop ik op zondag bereikbaar ben. Maar is het misschien beter om op zaterdagavond de advertentie weer te verwijderen? Of gaat het hier meer om de verantwoordelijkheid van degene die op zondag op marktplaats rondkijkt?

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Dank voor je vraag. Marktplaats is een handige site om iets te kopen of te verkopen. Je hebt wellicht ook gemerkt dat dat heel wat onrust met zich mee kan brengen. Dat kan zelfs tot de vraag leiden of het soms niet beter is in deze hectische tijd de drukte van Marktplaats niet (te veel) op te zoeken. Is het de moeite waard?

Wie een advertentie op Marktplaats zet, hoopt op reacties. Ik denk dat Marktplaats door veel mensen juist op zondag bekeken wordt. Je zou erbij kunnen zetten alleen reacties per mail te willen ontvangen. En ook dat je op zondag niet benaderd wilt worden over je advertentie. Dat zal misschien te weinig zijn. De beste oplossing is geen telefoonnummer bekend te maken, of inderdaad een telefoonnummer te gebruiken die de rust van de zondag niet verstoren zal.

Het weghalen van de advertentie op zaterdagavond zal er niet aan bijdragen dat mensen op zondag minder op Markplaats zitten. Je kunt het laten liggen voor hun verantwoordelijkheid. Het weghalen van de advertentie garandeert ook niet helemaal dat zij en jij er niet mee bezig gehouden worden op de zondag. Daarom zie ik daar de oplossing niet liggen.

Marktplaats is een mooie en handige site. Erg leuk is het om een koopje te doen op Marktplaats, of iets te verkopen wat je anders wellicht nooit meer gebruikt had. Zo heeft een ander er nog wat aan. Kopen en verkopen zijn geoorloofde dingen. Ze zijn tegelijk dingen die kenmerkend zullen zijn voor de dagen voor de komst van de Zoon des mensen (Luk 17:28). Die tekst zegt natuurlijk niets over Marktplaats, maar legt er wel de vinger bij dat we ons leven gevuld kunnen hebben met geoorloofde dingen zonder bereid te zijn de Heere te ontmoeten. Om over na te denken!

Ds. A. Th. van Olst

8 reacties
Samanthi
Wij zetten meestal niet op zondag bij de advertentie,als er iemand alsnog belt stan we hem welte woord maar vragen we of ze maandag terug wilen bellen. Maar alstig is het gr Samanthi
meizje
Het is ook een optie om je advertenties op refomarkt.nl te zetten... die site is op zondag dicht. Dan heb je wel minder kijkers, maar dat is een afweging die je zelf moet maken.
hendrika53
Zet er gewoon bij niet op zondag .Dat zij op zondag naar jouw advertentie kijken is HUN verantwoording.
Unionist
Als een winkel een advertentie in het RD zet, kunnen mensen die ook op zondag bekijken. Dat is hun verantwoordelijkheid. Zolang je niet zelf in de verleiding komt om op zondag je mail te checken of er soms biedingen zijn, hoef je je er denk ik niet druk om te maken. Want stel dat jij op maandag een laadder verkoopt die je koper op zondag gebruikt om te schilderen?
erishoop
refo markt functioneerd niet voor mijn handel

ik plaats advertenties verdeeld over de week af en toe 06nr erbij

pas kwam een bekende effe langs op zondag avond toch zn spullen ophalen, maar wist niet van mijn principe
heb het uitgelgd enhij komt nog steeds netjes door de weeks

zie het nut niet om ze dr aftehalen
Wiepie
nee, refomarkt is een leuk idee maar mocht je ergens snel vanaf willen of een goed bod vragen dan werkt dit vaak niet omdat er gewoon te weinig mensen op kijken.
Ik zet op marktplaats (heb denk ik 50 advertenties) niet mijn telefoonnummer erbij.
Voor mijn handeltje kunnen mensen alleen door de week en soms op zaterdag terecht. De advertentie helemaal weghalen is wel heel onhandig...zeker als er al geboden is.
zandkasteel
Ik zet ook nooit een telefoonnummer bij de advertentie, alleen een mailadres.
Ik kijk altijd zaterdagavond laat nog een keer en maak evt een deal. Daarna pas weer op maandagmorgen en dan wacht ik altijd tot midden op de dag om een deal te maken, voor het geval mensen niet op zondag willen kijken/bieden, net als mij, en dan maandagmorgen nog kunnen kijken cq bieden op het artikel waar ze zaterdag al naar hebben gekeken of op hebben geboden. In geval ik wel een telefoonnummer naar een klant verstuur, zet ik erbij dat we de zondagrust eerbiedigen en vraag ik of ze een andere dag willen bellen of langskomen. Iedereen heeft tot nog toe,positief hierop gereageerd (sommigen vonden het tof om eens een dag niet te computeren) en het heeft dus nog nooit vervelende reacties gegeven.
Rianne1357
Heeeeeeee, dat is nieuw voor mij refomarkt??? wauw geweldig. maar tot heden als ik wat wilde verkopen op marktplaats zette ik er gewoon simpel bij niet op zondag. succes.