Om een nieuw hart bidden

Ds. A.K. Wallet / 3 reacties

Vraag

Als je niet zeker weet of je bekeerd bent is het dan goed om een nieuw hart te bidden? Geloof is niet op gevoel. Maar moet je dan gewoon geloven dat je bekeerd bent, als je van God houdt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

Kun je weten of je bekeerd bent? Als je met de trein naar Amsterdam gaat, kun je dan weten of je in de goede trein zit? Of denk je: misschien gaat deze wel naar Groningen? Dan kijk je maar eens als de trein stopt op de perrons en trouwens... het wordt ook via de intercom omgeroepen waar je je bevindt. Je ziet dat je in de goede richting gaat. Je bent er nog niet, maar je zult er wel komen.

Zo is het ook met de bekering. Stel voor dat je de trein genomen hebt uit Utrecht, dan verlaat je zo gauw als de trein rijdt deze stad. Je hebt die stad de rug toegekeerd. En je hebt je naar Amsterdam toegewend. Als je naar de Heere toegewend bent, dan verlaat je wat achter is. Ben je er dan al? Nee, maar je bent onderweg, je bent echter wel bekerende. Pas als we in de Godsstad aankomen, zijn we bekeerd. Dan is de bekering voltooid. Pas als een christen de laatste adem uitblaast, is hij totaal bekeerd. Dan is Gods werk aan hem af en voltooid. Dan is zo iemand helemaal gelijkvormig aan Christus.

Ben je bekeerd is een geladen woord geworden. De vraag moet zijn: ben je bekerende. Dat kun je echt wel weten. Iemand die naar Amsterdam gaat verlangt om daar van een stukje cultuur te genieten; je kunt naar het stedelijk museum gaan, enz. Zo is het ook met iemand die op weg is naar de Godsstad. Hij verheugt zich in de koning van die stad, dat is Christus. Dan heb je niet maar Utrecht verlaten, maar het leven in de zonde, het leven zonder God, het leven zonder bekering. "Verlaat, vergeet wat ooit u kon bekoren."

De bekering is een proces. Onze catechismus spreekt nogal eens over: hoe langer hoe meer. En over een : afsterven van de oude mens, en een opstanding van de nieuwe mens.

Is geloof gevoel? Nee, maar geloof gaat niet zonder gevoel. Je bent er wel intens bij betrokken. Maar soms heb je weinig gevoel, dan komt het geloof het scherpst uit door zich vast te houden aan het woord van  God. Er staat geschreven: "Ik zal u leiden." Houd je van God? Door genade krijg je God lief en daaruit vloeit het leven van de bekering voort. De Heere stort Zijn liefde uit in je hart. Dan weet je toch waar je hart naar uit gaat? Je krijgt God lief en dat betekent dat je Zijn Woord lief krijgt; je krijgt de dienst van de Heere lief; je krijgt de zondag lief, enz. En wat je dan ook steeds meer gaat zien is dat je zonden scheiding maken tussen God en jou. Hoe komt ik weer in het reine met God? Alleen door Jezus Christus.

Hoe kom ik in Amsterdam? Ik wil zo graag die grachten zien en die mooie gebouwen. Er is een weg daarheen, waarop ik kan gaan. Zo is Jezus Christus de weg naar God de Vader. Hij zegt: Ik ben de weg. Hij is de enige weg naar God toe. Zit aan Zijn voeten en je krijgt onderwijs in de weg van der bekering. Hij gaat vooraan.

Ds. A. K. Wallet

Ds. A.K. Wallet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Schoonrewoerd
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    emeritus

3 reacties
rian2
Mooi antwoord van de dominee.
AHHK76
Het is Bijbels om te zeggen dat jouw liefde tot God, door Hemzelf in jouw hart gewerkt is...!
Zie ook Lukas 7 : 47 en Johannes 16 : 27. Je mag wel bidden om dagelijkse bekering en om zekerheid.
jev
wat een mooi antwoord en op n mooi moment!!