Regels voor hoofdlettergebruik

Herziene Statenvertaling / 1 reactie

Vraag

Wat zijn de regels voor het hoofdlettergebruik als het om het om de naam van God gaat? Regelmatig in berijmde psalmen, (H)SV en geschriften lees ik "zijn naam", "uw werken" met een kleine letter. Zijn er spellingsregels voor, of is het aan de schrijver zelf om te bepalen wanneer een hoofdletter gewenst is?

Antwoord

In principe wordt er in de HSV consistent een hoofdletter gebruikt bij persoonlijke voornaamwoorden die naar God verwijzen. Mocht de briefschrijver gevallen tegenkomen waar dat niet zo is, dan is dat een fout die gecorrigeerd moet worden.

Dit is overigens geen regel van de Nederlandse taal, maar meer een traditie. De Nieuwe Bijbelvertaling doet dit bijvoorbeeld niet.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

1 reactie
Dorah
Aanvulling: In het Grieks en Hebreeuws vind je ook geen hoofdletters. Dat in vertalingen wel hoofdletters worden gebruikt is inderdaad traditie.