Mindfulness

E. (Betsy) Westeneng / 3 reacties

Vraag

Aan een deskundige van Eleos. Passen jullie ook wel mindfulness toe bij cliënten? Wat is het precies? Ik zit bij een niet-christelijke hulpverlener, aangezien Eleos geen goede optie voor mij was en is en deze hulpverlener zegt dat ik veel baat zal hebben bij mindfulness. Dit kwam ik tegen op internet. Kan dit als christen?

Antwoord

Als christenen schrikken we begrijpelijkerwijs terug als we horen, dat een training boeddhistische wortels heeft, zoals dit aan de orde is bij mindfulness. Het is goed dat we alert en zorgvuldig zijn door ons niet in te laten met zaken, als die onbijbelse uitgangspunten uitdragen. Het is daarom ook goed om kritisch te kijken naar de inhoud van mindfulness trainingen.

Ik heb zelf aan zo'n training deelgenomen. De training heeft als doel het bewust worden van wat er in je lichaam omgaat aan reacties en sensaties. Je wordt je bewuster van wat je aan gedachten en gevoelens ervaart, door er direct bij stil te staan. Door deze gedachten en gevoelens eerder en meer te kunnen signaleren kun je er vervolgens anders mee omgaan. De training leert je bewuster te worden van zaken die je positief ervaart maar vooral ook van dingen die je als negatief ervaart en die belastend zijn. Het kan je helpen bewuster een grens te trekken voor zaken die je overbelasten omdat je eerder aan gaat voelen dat dit negatief werkt. Het is dus een goede aanpak voor het herkennen en reduceren van stressfactoren.

In de training -zoals die in de GGZ gegeven wordt- is alleen sprake van het gebruik van de techniek, het oefenen om stil te staan bij jezelf, er komen geen religieuze aspecten aan bod. Ik zie dan ook geen bezwaren om zo'n training te volgen. De mindfulnesstraining als geheel zit niet in het hulpaanbodpakket van Eleos. Wel zijn er therapieën, waarin aspecten van de mindfulness worden toegepast.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

mindfulness
3 reacties
evangelist
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
sjaak
Ben het eens met deskundige. Mindfulness is ook bedoeld om je te trainen om
je te focussen op het hier en nu. Als mensen hebben we vaak de neiging te tobben over dingen uit het verleden of te piekeren over dingen die kunnen
gebeuren.

Dat het boeddhistische wortels heeft mag waar zijn, daarom hoeft het nog geen onzin te zijn. Je hoeft niet te geloven dat alle godsdiensten op hetzelfde neer komen om toch dingen uit andere godsdiensten positief te waarderen.
Is het trouwens Jezus zelf niet die zegt dat je je geen zorgen moet maken over de dag van morgen?

Verder wil ik nog kwijt dat ik de reactie van 'evangelist' een beetje bekrompen vind. In onze samenleving maken we van heel veel dingen gebruik die niet perse door christenen bedacht/uitgevonden zijn. Denk aan de medische wetenschap, techniek enz. Daar doen we als christenen toch ook niet moeilijk over? Ook Eleos maakt trouwens gebruikt van inzichten uit de moderne psychologie.
EVA
Refoweb springt er gelijk op in naast/onder deze vraag komt gelijk reclame van mindfulness :-)