Hopen op zwangerschap

drs. A. Meijer / 9 reacties

Vraag

Na twee jaar huwelijk ben ik drie weken geleden gestopt met de pil. Ik leer nu een hele andere ik kennen! Ik heb ineens veel meer zin in seks, voel me veel vrolijker en heb meer energie. Op het moment staan mijn man en ik nogal voor wat veranderingen: verhuizen, beiden van baan veranderen en nu dus de mogelijkheid van een zwangerschap. Mijn man is vooral bezig met die eerste twee dingen en ik met de derde. Als we een keer gemeenschap hebben gehad hoop ik gelijk dat ik zwanger ben, ik kan aan niks anders denken! Tegelijk probeer ik het te verdringen, want ik ben nog niet eens ongesteld geweest na het stoppen (klopt dat eigenlijk wel?) en het kan natuurlijk nog lang duren. Heeft u misschien tips hoe ik mijn teleurstelling tegen kan gaan? En hoe kan ik erachter komen of ik zwanger ben? Elke week een test lijkt me ook niet handig. Een zwangerschap lijkt me wel wat, alleen bevallen lijkt me erg eng. Ook tegen een doktersonderzoek zou ik op zien. Heeft u daar ook nog tips voor?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik: had maar eerder gestopt met die pil ;-)

Ik zal verder op jouw vragen in gaan. Allereerst behoort het tot het normale dat je nog niet ongesteld bent geweest na het stoppen van de pil. Dan kan soms even duren. Drie weken is nog erg kort geleden.

Ten tweede denk ik dat het een gezond teken is dat je verlangt naar de zwangerschap. Uiteraard hoort daar ook de teleurstelling bij als blijkt dat je nog niet zwanger bent. Het klinkt makkelijk maar de beste remedie is: geduld. Geniet van je huwelijk en de gemeenschap met je man. Je komt er vanzelf achter of je zwanger bent (uitblijven menstruatie, ochtendmisselijkheid etc.). Dat kun je dan eventueel aantonen met een zwangerschapstest.

En die dokters... ach, die lijken over het algemeen vervelender dan dat ze het zijn. Ontspannen is een goede remedie.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

de pilzwanger
9 reacties
pannenkoek
Ik heb wel eens gehoord dat je het best de eerste 'natuurlijke' menstruatie af moet wachten. Laat je lichaam het eerst zelf weer overnemen. Dan kun je ook aan de hand van je menstuatie je uitgerekende datum uitrekenen.
AHHK76
Sterkte met geduld hebben.... Onze dokter zei weleens: ik kijk net zo vaak in een keel als in een vagina... Tja het klinkt niet leuk, maar voor jou zou het heel spannend zijn en voor de dokter is het gewoon zijn werk.
anna30
Beste vraagstelster, je bent pas!!! 3 weken gestopt met de pil!
Je kunt er van uit gaan dat je lichaam een half jaar tot jaar nodig kan hebben om te ontpillen, zoals dat heet.
Als je er van uit gaat dat de meeste vrouwen er ongeveer een maand of 10 tot 20 over doen om zwanger te raken dan besef je vast wel dat je veel geduld moet gaan opbrengen.

Hoe je merkt dat je zwanger bent? Je wordt niet meer ongesteld. Daarnaast kun je kwaaltjes krijgen als pijnlijke borsten en misselijkheid.

Een doktersonderzoek is niet eng hoor, net wat AHHK76 zegt; een dokter ziet vaak net zo veel andere lichaamsdelen als vagina's. Heel normaal!
En ja, bevallen doet pijn, is niet prettig. Zwanger zijn kan ook de nodige dingen met zich meebrengen. Maar desalniettemin is het een enorme zegen als je zwanger mag worden en een klein wondertje in je buik groeit!

Ik hoop dat je snel zwanger wordt. Maar besef wel dat het soms langer kan duren dan dat je hoopt. In mijn geval duurde het 5 jaar. Dat is niet standaard, maar kan ook voorkomen.

Succes!
rosalientje
Ik zie niet in waarom je eerst 2 jaar lang de pil slikt en dan ineens binnen een maand zwanger wilt zijn. Beetje wrang voor de mensen die, zonder het slikken van de pil, jaren moeten wachten op een kind. En ja, ik hoor ook bij die mensen. Ik voel me absoluut niet zielig, maar het doet wel pijn als mensen hun gezin plannen en vervolgens precies krijgen wat ze willen. Ik hoop voor je dat je snel zwanger wordt, maar bedenk ook dat het niet vanzelfsprekend is. Het is een wonder, dat ga je ervaren als je er lang op moet wachten.

Gods Zegen.
Flower19
Rosalientje, kan me helemaal vinden in jouw antwoord. Ik gun van harte de vraagsteller d e zwangerschap ,maar direct na het stoppen van de pil zwanger willen zijn kan wel wat pijnlijk overkomen bij die en gene. zelf nu ook 1.5 jr wachtend. vormt niet altijd een teleurstelling. Maar als ik dat nu weer lees op de dag dat ik zelf weer ongesteld bent geworden, dan is dat wel wat pijnlijk. Ik dacht er altijd ook makkelijk over, trouwen, kinderen. maar zie het nu je moet wachten wel als een bijzondere zegen van God.
vraagsteller, succes met wachten
vlokje
Anna30, Rosalientje en Flower19, ik denk niet dat vraagsteller het zo bedoelt zoals jullie het benaderen.
Het is zeker superspannend als je in de positie bent om zwanger te willen/kunnen worden. Ook juist in de beginfase kan dit heeeeeeeel spannend zijn.
Vraagstelster: Je ongeduld kan ik goed begrijpen! Iedereen die (pas) op een kindje hoopt zal diezelfde spanning als jij ervaren. Niks mis met jou! Als je dit dan uitspreekt, zijn er altijd mensen die vinden dat je nog niks mag zeggen. Ook ik weet wat lang wachten is, maar ik weet ook dat de vurigheid en echtheid van je wens niet afhangt van hoe lang of kort je moet wachten. Net alsof jouw verlangen er nu nog niet mag zijn... Natuurlijk wel. Heel gezond en normaal.
bootje
Een zwangerschap lijkt me wel wat... Aparte gedachte. En ik zou zeker niet elke week gaan testen, want volgens mij heeft niemand elke week de kans om zwanger te raken. Verder wil ik zeggen succes en relax je komt op mij nogal hyper over.
vlokje
Ach bootje, iedereen gaat anders om met spanningen. Deze dame zit vol verwachting, al is ze het praktisch mogelijk nog niet. Wiens hart bonst niet in de keel bij die eerste zwangerschapstest?
Misschien beter eerst je gewone cyclus afwachten idd vraagsteller, dan weet je iedere maand vanzelf of je een kans hebt of (weer) niet.
katlheen
Na het stoppen met het slikken van de pil, is het heel normaal dat het wel een aantal maanden kan duren voordat de hormonen het lichaam hebben verlaten, dus om nu na 3 weken te denken dat je niet zwanger kunt worden, sorry, get in touch with reality please....Er zijn dames die na het stoppen in no time zwanger raken, maar bij anderen duurt het wel langer. Bij mijn partner duurde het ook 10 maanden na het stoppen met slikken, voordat we in reidans door de kamer konden met een positieve zwangerschaps boven het hoofd. Kortom, geduld hebben maar, dit is te kort dag om er iets van te zeggen.