Niet naar popmuziek willen luisteren

M. Kramer / Geen reacties

Vraag

Wat kun je voor argumenten aanvoeren als je gevraagd wordt waarom je niet naar popmuziek, zoals radio Noordzee e.d., wil luisteren? Je hoort wel eens dat je kunt zeggen dat bij de zangers de mens zo in het middelpunt staat. Dat hun alle eer toekomt. Maar als je zegt dat je wel naar klassieke muziek luistert, staat toch ook de mens in het middelpunt? Iemand als bijvoorbeeld Jan Mulder krijgt ook alle eer? Hoe kun je dat dan uitleggen aan anderen?

Antwoord

Allereerst kun je je afvragen wat de functies zijn van de muziek. Muziek is een middel om God te eren. Paulus schrijft daarvan in Kol.3:17: “En al wat gij doet met woorden en met werken, doet het alles in de Naam van de Heere Jezus, dankende God en de Vader door Hem”.

Muziek geeft een band, kan de saamhorigheid versterken.Muziek vormt je. Muziek doet je iets (1 Sam. 16:23). Muziek brengt een boodschap over. Muziek geeft ontspanning. Muziek verdrijft de stilte. Deze positieve functies worden helaas ook veel misbruikt. Dit gebeurt o.a. in popmuziek.

Om een juiste mening te vormen over popmuziek is het belangrijk dat je kennis hebt van een aantal feiten:

-De naamgeving van een aantal popgroepen spreken vaak al boekdelen.
-De tekst van popliedjes bevat meestal een onbijbelse boodschap.
-Het gebruik van drugs wordt door veel popmusici gestimuleerd.
-Liefde en seks spelen een belangrijke rol in de popcultuur.
-Popmusici hitsen mensen op tot een bepaald gedrag.
-Muziek kan een lichamelijk en psychisch effect op de luisteraar hebben:

1. In de popmuziek wordt veel gebruik gemaakt van herhaling. Het negatieve effect hiervan is dat mensen onder hypnose worden gebracht met alle gevolgen van dien.
2. Beat. Hiermee wordt de zware aanhoudende maatslag bedoeld. Beat zweept op. Het maakt de luisteraar onrustig. Beat is niets anders dan een overbeklemtoning van ritme.
3. Sterkte of intensiteit van het geluid. Geluid wordt gemeten in decibels. Bij een geluid van 70 decibel is een samentrekken van bloedvaten waar te nemen. Geluid van 140 decibel wordt als pijnlijk ervaren.
4. Trillingen. Bepaalde geluiden zijn niet meer natuurlijk, maar worden door apparatuur voortgebracht. Men maakt onderscheid tussen laag- en hoogfrequentie trillingen. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze trillingen een lichamelijk en psychisch effect op de mens kunnen hebben.

Iedere popgroep heeft zijn eigen fanclub. Popsterren worden aanbeden. Popmusici zijn veelal bezig om satan i.p.v. God te eren. Het luisteren naar popmuziek begint vaak onschuldig maar eindigt vaak niet onschuldig. Tot zover de uitleg waarom ik popmuziek op grond van Gods Woord afkeur.

Ik hoop dat je de misstanden in deze muziek ook ziet.Ik vind het argument dat de mens centraal staat te mager om het af te wijzen, er zijn belangrijker argumenten om het af te keuren, zie bovenstaande. Dat de mens centraal staat, ook in de zogenaamde christelijke muziek is vaak waar. Dit is ook af te keuren. Alles moet tot eer van God dienen. Zeker kunstenaars bevinden zich dan op moeilijk terrein. Het gevaar is groot dat de kunsten zo commercieel worden, dat het eigenlijk alleen om het geld en de eer van mensen te doen is. Dit is absoluut af te keuren!! Maar het geldt een ieder. Waar hij of zij ook een taak heeft te vervullen. Toets je muziekkeuze maar aan het bovenstaande bijbelgedeelte van Paulus aan de Kol. (Kol. 3:17)

Lees meer artikelen over:

muziekpopmuziek