Vijfde keizersnede

drs. A. Meijer / 22 reacties

Vraag

Ik ben een jonge moeder van vijf kinderen. Ik heb vier maal een keizersnede gehad met een enorme impact op mijn lichaam . Omdat ik veel heb geworsteld met het gebruik van voorbehoedsmiddelen (waar ik overigens ook slecht tegen kan omdat ik van de pil heel misselijk word en de mirena-spiraal wordt afgestoten door mijn lichaam, waardoor ik dus blijvend bloedingen hou) en ik nooit een regelmatige cyclus hebt, is het altijd maar weer de vraag wanneer ik vruchtbaar ben. De vraag waar ik mee worstel is of ik met mijn verstand moet zeggen... geen kinderen meer en ik laat me steriliseren. Dit vind ik een heel moeilijke keuze, omdat de gynaecoloog heeft gezegd dat een vijfde keizersnede wel mogelijk is en er geen belemmering is om dit nogmaals te doen. Natuurlijk wordt het elke keer moeilijker om door het weefsel heen te komen en dat merk je ook goed aan het herstel. Dat viel de laatste keer ook niet mee. En wat laatste keer ook het geval was, is dat ik er een trauma aan heb overgehouden omdat de ruggeprik niet goed gezet was en ik veel pijn heb gehad. Dat maakt de keuze nog weer moeilijker, want ik zou nooit van m'n leven meer een ruggenprik willen ondergaan. Al met al, met mijn verstand zeg ik: geen kinderen meer, want ik heb mijn handen (en hoofd!) vol aan de opvoeding van onze kinderen en al hetgeen erbij komt kijken. En dan komt gelijk het tweede waar ik mee zit: de jongste is twee jaar en heeft in heel zijn leven (en ik dus ook niet) nog geen fatsoenlijke nacht gemaakt. Ik ben gebroken en heb niet meer de energie om alles te doen zoals het zou moeten. Vanaf babytijd veel oorontstekingen gehad, veel kuren geslikt, maar die hielpen niet goed. Met vallen en opstaan probeer ik er alles aan te doen om het goed te doen, maar het is en blijft elke avond/nacht een drama. Maar ik ben nu helemaal op en ervaar steeds meer een soort schuldgevoel van... wat doe ik toch verkeerd, wat moet ik anders doen, ik heb er geen overzicht meer in wat ik wel of niet moet doen. Ik hoop dat er iemand is die mij nog een helder advies kan geven.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst excuses voor mijn late antwoord.

Het antwoord op jouw vraag heeft raakvlakken met eerder gegeven antwoorden op vragen over het gebruik van anticonceptie. Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat het inderdaad verstandig is om (voorlopig) een volgende zwangerschap te voorkomen.Je schrijft o.a. ik ben gebroken en heb de energie niet meer... En: ik ben nu helemaal op, ik heb geen overzicht meer. In zo'n situatie moet je je verstand gebruiken. Een volgende zwangerschap is dan niet wenselijk. Het gaat niet om het maximale, maar om het optimale kindertal.

Is de definitieve stap van sterilisatie wel nodig? Heb je ook aan andere voorbehoedsmiddelen gedacht naast de pil en het spiraal? Als er geen andere opties zijn lijkt mij sterilisatie principieel niet anders dan het gebruik van andere voorbehoedsmiddelen.

Je schrijft ook dat je vragen hebt over of je het wel goed doet en of je het niet anders moet doen. Bedoel je de opvoeding, of iets anders? Het komt op mij over als een wanhoopskreet.

Het is denk ik verstandig om contact op te nemen met een hulpverlener, zoals jouw huisarts. Hij/zij kan je eventueel verwijzen naar een maatschappelijk werker.

Vriendelijke groet en veel sterkte toegewenst,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

keizersnedesterilisatievoorbehoedsmiddel
22 reacties
Sliedrechtman
Na drie kinderen hebben wij besloten voor sterilisatie. Niet bij mijn vrouw maar ik heb mij gesteriliseerd een simpele en snelle en praktisch pijnloze operatie.
Ik hoor in het verhaal van de vragenstelster niet een keer iets over haar man. Je gezin is compleet zoals je zelf zegt en dan kan de man toch ook zijn verantwoordelijkheid nemen?
meribel
@sliedrechtman, dat kan. Toch als vrouw heb ik het gevoel, stel dat ik wegval en mijn man vind een nieuwe lieve vrouw , en hij is om mijn klachten gesteriliseerd, is dat dan wel wenselijk. Je kan immers niet in de toekomst kijken en ik snap heel goed dat elke vrouw ook een biologische drang heeft voor kinderen. Dus logischer; wie écht geen kinderen om gezondheidsredenen mag krijgen dus die steriliseren. Kijk voor een minder invasieve ingreep bij een vrouw ook eens naar de Essure methode. ( google essure )
hendrika80
Over het 2e probleem; het consultatiebureau heeft vaak praktische tips om
Slaapproblemen van kinderen op te lossen. Je kan ze altijd bellen voor vragen.
Zijn er geen familieleden/ vrienden die gevraagd kunnen worden om ergens mee te helpen?
Sterkte ermee, hopenlijk komt er snel een oplossing!
Mariaa
Het lijkt me een lastige situatie zoals de vraagsteller die beschrijft. Wat ik zelf een bijzonder goed voorbehoedsmiddel vind wat heel mooi past bij een christelijke levensstijl is NFP Sensiplan. Uit onderzoeken is gebleken dat dit net zo betrouwbaar is als de pil (bij goed gebruik natuurlijk!). Wat ik verder heel mooi vind is dat je als man en vrouw samen een cursus volgt en zo de cyclus van de vrouw leert kennen, het wordt daardoor een verantwoording voor jullie samen en niet alleen voor de vrouw. Verder heeft dit geen invloed op je hormoonhuishouding en zorgt dit niet voor de bijwerkingen zoals de vraagsteller die beschrijft. God heeft ons lichaam zo mooi geschapen dat wij het kunnen leren kennen en een regelmaat kunnen ontdekken in onze cyclus, bijzonder toch?
Catherine
Mij bekruipt eerder het gevoel: hoe groot is de kans dat deze mevrouw zwanger wordt? Ik ken het gevoel van intense uitputting, door allerlei gezinszorgen, en op zo'n moment staat je hoofd en lichaam niet naar de seksuele gemeenschap. Daar kun je ook te moe voor zijn. En geen behoefte aan hebben.
Maar er zullen hopelijk snel andere tijden aanbreken. Dan is een goed advies voor tijdelijke geboortebeperking wel op zijn plaats.
Hendrika80: het c.b. geeft alleen algemene adviezen. Deze moeder zal ze ongetwijfeld allemaal uitgeprobeerd hebben, ze heeft al kinderen opgevoed.
Soms slaapt een kind gewoon heel slecht.
dkw
@Vragensteller, je man kan toch ook een condoom gebruiken?
Wat dacht je van de prikpil? Inplantaat? Nuvaring? Vrouwencondoom?
Er zijn zoveel soorten van voorbehoedsmiddelen.

Als het goed is heeft je man ook beloofd met verstand met jou om te gaan, en zeker, kinderen zijn een geschenk van God, maar we mogen ons leven ook niet nodeloos in gevaar begeven, als ik jou situatie zo lees lijkt het mij heel verstandig (voorlopig) geen kinderen meer te krijgen daar dit medisch en psychisch ongezond en zelfs gevaarlijk kan zijn, daar moet je nuchter en met verstand mee omgaan, we hebben de dure plicht ook goed voor ons lichaam en psyche te zorgen.

NFP ben ik zelf geen voorstander van omdat het enorm veel discipline vereist en de stap om het toch maar te "doen" in de vruchtbare periode is groot aanwezig, en wat is het doel van NFP, juist zwangerschappen voorkomen, dat kan ook met stabielere middelen waar de kans op zwangerschap veel kleiner is, zeker NFP is zeer betrouwbaar mits er met 100% dicipline aan gewerkt en gehouden word, en dat is in de praktijk heel erg moeilijk.
meribel
advies van Maria is NFP; maar vragensteller schrijft heel duidelijk dat ze absoluut geen regelmatige cyclus heeft. Dan wordt dat echt een gedoe. ( iig weinig betrouwbaar )
Advies van dkw is pil, implantaat, nuvaring. Maar vragensteller schrijft duidelijk heel slecht te reageren op hormonen en de mirenaspiraal wordt afgestoten. Dan blijft mannen of vrouwencondoom over; daar moet je ook maar zin in hebben voor de rest van je leven...
Mariaa
@ meribel
Zelfs in een onregelmatige cyclus zit regelmaat, echt waar! Lees het boekje Natuurlijk en zeker of volg de cursus! Je kunt bij twijfel of je al vruchtbaar bent of niet altijd nog gebruik maken van condooms.....
toetje
In de vraag klinkt heel veel radeloosheid en machteloosheid. Zorg aub voor een goede tijdelijke oplossing voor anticonceptie. (condoom). Laat dit dan bv. een jaar rusten. Daar kun je nu niet goed over nadenken, sterilisatie is erg definitief, schrikt af, dus nu niet doen. Maar wel anticonceptie, want als ik het hele verhaal lees ben je lichamelijk en psychisch overbelast. Laat je man deze noodkreet lezen en zoek dan samen naar oplossingen om jezelf te ontlasten. Als het slaapprobleem opgelost zou worden, geeft dit al wat rust. Heel veel sterkte toegewenst.
sydneylover
Beste vraagsteller:

Gegeven de situatie die je van jezelf beschrijft, waarom zou je uberhaupt op dit moment aan nog meer kinderen denken? Door wie of wat laat je je deze druk opleggen?

Er zijn allerlei vormen om een zwangerschap te voorkomen, minder of meer definitief. Ga in ieder geval geen Russische roulette spelen zou ik zeggen.
En inderdaad: probeer ervoor te zorgen dat je tot rust komt. Kun je er (samen met je man) een paar dagen tussenuit en kan iemand anders voor de kids zorgen? Ik probeer dat minimaal iedere 18 maanden met mijn vrouw te organiseren. Zeer aan te bevelen!

God geeft je niet voor niets verstand; als alles in je zegt dat het niet kan, dan mag je dat toch ook eerlijk in gebed aan Hem opdragen? En vervolgens heel rationeel de juiste maatregelen nemen.
M71
Ook ik zou, net als Sliedrechtman, denken aan sterilisatie bij de man. Jij hebt genoeg achter je kiezen zou ik denken. En om nu te gaan denken zoals Meribel schrijft dat je wel eens kunt wegvallen en je man weer kinderen zou willen krijgen vind ik wel heel ver gezocht. Als je een kinderwens hebt in een gewone situatie denk je toch ook niet, stel dat ik wegval dan blijft m'n man met een klein kind achter.
Ga anders eens bij een gynaecoloog langs en laat je voorlichten naar de mogelijkheden.
Onderzoek wel alles voor je iets beslist. Sommige spiraaltjes b.v. kunnen abortief werken.
meribel
@m71. Vergezocht?Ongeveer 5% van de gesteriliseerde mannen laat het herstellen. ( reden; een 2e huwelijk, maar kan ook het overlijden van een kind zijn ) Gelukkig worden hersteloperaties vergoed.
Heeft overigens niets te maken met als je een kinderwens hebt in een gewone situatie. Die vergelijking begrijp ik niet. Diegene waar het niet verantwoord meer voor is ( fysiek of om wat voor reden dan ook ) om kinderen te krijgen, daar zou mijn advies liggen om zich te laten steriliseren.
Maar goed; iedereen moet het geheel voor zichzelf beslissen uiteraard.
Roeltje
Beste vraagstelster, heel veel sterkte bij het nemen van de/een beslissing. 'k vind het allemaal nogal heftig zeg. Er is mij altijd verteld dat een keizersnede als medische maatstaf maar 3 keer mag uitgevoerd worden i.v.m. welzijn van en risico's voor de vrouw. Het klinkt een beetje hard maar welke risico's wil je jezelf dan nog op de hals halen?
M71
Ook een sterilisatie van een vrouw kan hersteld worden, aantal procenten durf ik niet te noemen, wij hebben er op de poli wel mee te maken. Bij mannen wordt een refertilisatie door een uroloog uitgevoerd, daar weet ik weinig van.
Het gebeurt ook echt regelmatig dat vrouwen een refertilisatie uit laten voeren, meestal i.v.m. een scheiding waarbij men eerst dacht compleet te zijn, later met een nieuwe partner toch weer een kinderwens hebben.
Meribel, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar zelf denk ik meer aan de problemen die de vragensteller al heeft, laat dan de man iets voor z'n rekening nemen. Een andere invalshoek, en je hebt gelijk, iedereen bekijkt het van een andere kant en komt zo tot een beslissing die voor haar/hem goed voelt.
boulanger
NFP klinkt leuk, maar het uiteindelijke doel is hetzelfde als bij het gebruik van een ander voorbehoedsmiddel. Je wilt een zwangerschap voorkomen. Waarom zo ingewikkeld doen, als dit ook makkelijker kan? Ik snap dit nooit zo goed.
naam
@boulanger: Ik snap dat wel. NFP maakt gebruik van Gods schepping, van vruchtbare en onvruchtbare dagen. Het is ook natuurlijk: geen hormonen. En je doet het als man en vrouw samen, dus ook nog communicatie bevorderend. (en het lijkt mij ook heel ingewikkeld..... :-).
victoria
Zo, dat is allemaal nogal wat! Ik ben ook bevallen van een zoon, en dat is destijds gepaard gegaan met een keizersnede. Een prachtzoon, dat natuurlijk wel! Maar goed, wat een ellende was dat. Ik was meteen genezen van de drang om kinderen te baren. Ik heb direct om een sterilisatie gevraagd, en toen dat niet gehonoreerd werd, men vond mij op mijn 26e kennelijk te jong om over mijn eigen lijf te beslissen, ben ik tot de dag van vandaag meteen de pil gaan slikken. Ik vind dat jij enorm je best hebt gedaan, petje af dus! En daarom lijkt het me tijd dat je voor jezelf kiest. Indien je echt vindt dat je man zich niet moet steriliseren ( misschien zou je niet voor hem moeten denken maar deze beslissing aan hem kunnen overlaten) dan lijkt het me voor jouw welzijn het best dat je je keuze maakt. Succes en geluk met je mooie gezin.
AHHK76
Lieve moeder, wat heb je het zwaar...! Volgens mij kan er inderdaad een tijd komen, dat je zegt: het is beter dat we geen kinderen meer krijgen! Wanneer die tijd gekomen is, kan een ander niet voor jou bepalen. Dat mag je zelf biddend beslissen.
Zelf zeg ik weleens gezegd: Ik heb nooit beloofd zoveel mogelijk kinderen te krijgen....Wel heb ik beloofd de kinderen die ik gekregen heb, proberen op te voeden tot eer van God. Als blijkt dat ik mijn handen daaraan meer dan vol heb... moeten we besluiten dat er (tijdelijk) geen kinderen meer mogen komen. Al geeft dat besluit soms pijn en verdriet! Welke middelen je hier voor gebruikt, dat is ook persoonlijk. Zelf vind ik condooms vaak een goede oplossing, omdat dat voor mijn gevoel het minst ingrijpend is in de natuur.
Verder denk ik dat het heel fijn zou zijn, als er spoedig een einde zou komen aan de gebroken nachten... Dit houd je niet vol! Je bent zo moe! Jouw kind heeft niet geleerd door te slapen en jij bent daaraan gewend. Dus jij staat voor hem klaar.... Misschien kun je hem 's avonds 1 of 2 kleine tabletjes Melantonine geven (o,1 mg). Deze kun je bij de Kruidvat en drogist kopen. Je kunt ze ook in hogere doseringen krijgen, maar daarvoor is hij nog te jong. Hij wordt daar slaperig van, misschien kan hij zo leren doorslapen. Verder kan het misschien helpen om niet bij het eerste geluid wat hij maakt bij hem te gaan kijken.
Ik begrijp je heel goed moeder en ik zeg niet dat je iets fout doet. Maar ik probeer met je mee te denken. Zelf weet ik uit ervaring hoe moe je hier van kunt worden... Kun je iemand vinden waar hij één of meer nachtjes kan slapen? Probeer dat eens! Schaam je niet om om hulp te vragen, het is echt niet raar. Het is juist heel goed als je dat doet!
En als je zoon goed slaapt, dan heb je misschien zelf ook wel voor een paar nachten wat Melantonine nodig, omdat je nog onrustig slaapt, doordat je doorslapen ook niet meer gewend bent. Moeder ik zal bidden voor de nachtrust van jouw zoon en jou. Veel sterkte!
Sophie27
Beste moeder,

Mijn antwoord komt een beetje laat. Maar wat en respect om 4 keer een keizersnee te hebben meegemaakt! Ik heb ook een keizersnee ondergaan en vond het opknappen erg tegenvallen maar het was mijn eerste dus dat maakt het anders. Je hebt de opdracht gekregen om je lichaam te bewaren als de tempel van God, en 5 keer een keizersnee dat kan je lichaam eigenlijk niet aan. Die gyn zegt misschien van wel, waarschijnlijk iemand die nooit zelf heeft gevoeld hoe een enorme uitputtingsslag dat het is. Tegen ons is ook duidelijk 3 keer een keizersnee gezegd. Dat lees je ook overal, dat is niet voor niets. Een keizersnee is de op 1 na bloederigste operatie die bij een mens uitgevoerd kan worden.
Heb je wel eens aan een lady comp gedacht? www.ladycomp.nl
Het zijn geen hormonen, je legt het iedere morgen onder je tong en doordat je hem heel persoonlijk invoerd met jouw gegevens geeft hij precies aan of je vruchtbaar bent of niet. Is ontzettend betrouwbaar, juist met een onregelmatige cyclus. Die heb ik ook dus dat maakt het erg lastig. En hier ook heftige reacties op hormoon voorbehoedsmiddelen.
De vraag of jij sterilisatie mag laten uitvoeren is een persoonlijke keuze. Laat je beslissing niet van het goed of fout van je omgeving afhangen. Ik hoop dat je er samen met je man over kunt praten. Breng anders eens een bezoek aan een gyneacoloog en vraag om objectief advies.
Wat betreft het slapen, in diverse ziekenhuizen is een slaappoli voor kinderen die slecht slapen. Informeer eens bij ziekenhuizen, je word daar enorm goed begeleidt en krijgt er in de meeste gevallen een heel ander kind door terug. Kun je niet eens een nachtje ergens gaan slapen terwijl je man thuis is? Vraag desnoods wat themazepam om goed in te kunnen slapen. Nachtrust doet ook wonderen!
Sterkte!
Sophie27
Ik bedoelde met dat het erg lastig is, dat het lastig is om te plannen, met of zonder anticonceptiemiddel als je zo hormonaal in de war en overgevoelig bent.